printlogo


کد خبر: 264530تاریخ: 1402/4/14 00:00
مزایای اقتصادی عضویت رسمی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای
سکوی پرش تجارت ایران

گروه اقتصادی: ایران دیروز رسماً عضو سازمان همکاری شانگهای شد.
کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی در جهان محسوب می‌شوند، به همین دلیل مهم‌ترین فرصت پیش روی ایران با عضویت در این سازمان را باید در حوزه منابع انرژی جست‌وجو کرد. جمهوری اسلامی ایران از لحاظ منابع گازی دومین کشور و از لحاظ منابع نفتی چهارمین کشور مهم جهان محسوب می‌شود و عضویت در این سازمان باعث افزایش فروش منابع انرژی از سوی ایران می‌شود. پتروشیمی نیز یکی دیگر از موارد همکاری میان ایران و اعضای این سازمان به شمار می‌رود که نباید از آن غافل شد.
همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به ایران کمک می‌کند بتواند در بخش اکتشاف، تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات مواد معدنی فرصت‌های بیشتری را به دست آورد. چین که عضو موثر سازمان به شمار می‌رود، در ۳۲ ماده معدنی رتبه اول دنیا و ایران هم در برخی تولیدات معدنی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا محسوب می‌شود که همکاری این دو کشور در کنار سایر اعضا باعث پیشرفت و شکوفایی می‌شود.
همکاری‌های اقتصادی نیز فرصتی مشترک برای اعضای سازمان محسوب می‌شود تا بتوانند مبادلات تجاری و اقتصادی خود را گسترش دهند. عضویت ایران در این سازمان تأثیر بسزایی در زمینه افزایش سطح بازرگانی با کشورهای عضو سازمان دارد و فرصت بهره‌برداری از امکانات و تسهیلات سازمان را در این زمینه فراهم می‌کند. ایران با عضویت دائم در این سازمان می‌تواند از امتیازات این پیمان استفاده کند و به بازار بزرگ و پرجمعیت کشورهای عضو سازمان دسترسی یابد.
در حال حاضر کشورهای عضو شانگهای نیز زمینه و بستر همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از هر زمان دیگری مهیاتر می‌دانند و بر این باورند می‌توانند همکاری‌های بهتر و بیشتری با ایران داشته باشند. هر یک از اعضای سازمان بسته به ظرفیت‌هایی که دارند مقصدی برای صادرات و همچنین واردات کالا و... به شمار می‌روند.
همچنین ایران یک مرکز ارتباطی و ترانزیت مهم و حیاتی است، چرا که موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران به گونه‌ای است که در چهارراه جهان قرار دارد و شرق و غرب و شمال و جنوب را به یکدیگر متصل می‌کند. موضوع ترانزیت کالا موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت؛ در این زمینه بانک جهانی می‌گوید ایران پرمنفعت‌ترین کریدور اقتصادی منطقه به شمار می‌رود که این خود نشان‌دهنده این است که ایران می‌تواند از برندگان بزرگراه ابریشم جدید باشد.
عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای می‌تواند فرصت میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری را به اعضا معرفی کند. از آنجا که این فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اهداف دیگر اعضای پیمان شانگهای هماهنگی دارد، لذا می‌توان از آنها بهره‌برداری کرد. به این واسطه مشاغل زیادی در ایران به وجود خواهد آمد، راه‌های دسترسی به ایران خصوصا در مسیر کریدور شمال - جنوب توسعه می‌یابد، ناوگان حمل‌و‌نقل گسترش یافته و از همه مهم‌تر در دریای خزر زیر ساخت‌های حمل نقل ایران توسعه خواهد یافت.
لازم به ذکر است که جز حوزه حمل‌ونقل، در حوزه‌های دیگر مثل بخش آب می‌توان شاهد تغییرات بود. یکی از موضوعاتی که مد نظر پیمان شانگهای است تامین آب شیرین برای کشور‌های عضو است تا شاهد شرایط بحران نباشند. ایران یکی از کشور‌هایی است که هم می‌تواند دسترسی آب خلیج‌‌فارس را به این منطقه داشته باشد و هم می‌تواند از دریای خزر استفاده کند.
در کنار تمام موارد یاد شده اگر ایران بتواند با ارزهای محلی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مبادله اقتصادی داشته باشد گام بلندی در مسیر دلارزدایی برخواهد داشت.
***
عضویت ایران در شانگهای فرصت بی‌نظیر برای توسعه صادرات
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون با اشاره به اینکه ایران رسماً عضو پیوسته پیمان شانگهای شد، اظهار داشت: کشورهای عضو این پیمان 20 درصد انرژی دنیا و 3.5 میلیارد نفر از جمعیت جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارند و چین و روسیه به عنوان 2 عضو دائم این پیمان از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز هستند. ارسلان قاسمی افزود: برخی می‌گویند پیمان شانگهای بیش از اینکه اقتصادی باشد، امنیتی و سیاسی است اما در این پیمان بخش اقتصادی پررنگ هم وجود دارد و در شرایطی که کشورهای غربی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم کرده‌اند، حضور قدرتمند بخش اقتصادی ایران بویژه بخش تعاون در بستر پیمان شانگهای می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی و تامین کالاهای اساسی کمک کند. وی با بیان اینکه پیمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا و همچنین بازار روسیه فرصت مغتنمی برای شرکت‌های ایرانی به ‌شمار می‌رود، گفت: بازار جدید عربستان و مصر برای ایران فرصت مغتنمی است تا به توسعه صادرات و افزایش تجارت با این کشورها اقدام کند. قاسمی اضافه کرد: ما با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم از فضای ایجادشده در پیمان‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه استفاده کنیم. به گفته وی بازارهای روسیه، عربستان و مصر می‌تواند حجم تجارت غیرنفتی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 2برابر کند، در حالی‌ که حجم تجارت غیرنفتی ما در سال گذشته 103 میلیارد دلار بوده است. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون اظهار داشت: با استفاده از پیمان‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا می‌توانیم به توسعه صادرات بویژه با کشورهای پیرامونی که نیاز به محصولات صادراتی ایران دارند اقدام کنیم و ما می‌توانیم محصولات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این کشورها صادر کنیم. بنا بر این گزارش، با بررسی دقیق‌تر تاثیرات اقتصادی عضویت در سازمان شانگهای، انرژی و پتروشیمی، معادن، تجارت و صادرات و ترانزیت مرزی نیز تحت تاثیر مستقیم قرار خواهند گرفت.

Page Generated in 0/0072 sec