printlogo


کد خبر: 264532تاریخ: 1402/4/14 00:00
اخبار

آب ۱۰  اداره قطع شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: طرح الزام کاهش ۲۵ درصدی مصارف آب شرب ادارات و ارگان‌های پایتخت آغاز شد. محسن اردکانی افزود: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استانداری تهران مبنی بر الزام کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب ادارات و ارگان‌های شهر تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این شرکت این اختیار را دارد تا آن دسته از ادارات را که از این مصوبه تخلف کرده‌اند با محدودیت قطع موقت آب مواجه کند. وی ادامه داد: همزمان با شروع این طرح، ۱۰ اداره و ارگان با محدودیت مواجه خواهند شد که در نخستین نوبت از اعلام نام این ارگان‌ها خودداری می‌شود اما چنانچه مصارف خود را تا حد ۲۵ درصد کاهش ندهند و رفتار مصرف آنها تغییر نیابد، اسامی این ارگان‌ها در رسانه‌ها اعلام خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه به این دسته از ادارات چندین بار تذکر داده شده است اما تاکنون این مصوبه را رعایت نکرده‌اند، گفت: در شروع این طرح، آب این دسته از ادارات به‌صورت موقت از ساعت ۹ تا ۱۲ قطع شد.
 اردکانی با بیان اینکه ۶ هزار و ۷۰۰ اشتراک اداری در شهر تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب ادارات در پایتخت به‌صورت ماهانه پایش می‌شود و تا زمان تغییر رفتار مصرف و کاهش ۲۵ درصدی مصارف، اعمال این محدودیت‌ها ادامه دارد.
***
حمل‌ونقل شهری در تهران برقی می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز برقی‌سازی حمل‌و‌نقل شهری خبر داد و گفت: این طرح در تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. عباس علی‌آبادی اظهار داشت: با همکاری شهرداری برای ورود خودروها و موتوسیکلت‌های برقی به شهر برنامه‌های جدی در دستور کار داریم. وی گفت: به دلیل اینکه شهر تهران به خاطر مسائل زیست‌محیطی در برخی از ایام سال وضعیت بسیار ناهنجاری دارد و شاید مهم‌ترین دلیل آن، همین خودروها باشند، این برنامه ابتدا از تهران آغاز می‌شود. علی‌آبادی افزود: روند برقی‌سازی، تابع شرایط خاصی است. خوشبختانه شهرداری تهران علاقه زیادی به این موضوع نشان داد و همکاری بسیار خوبی میان وزارت صمت و شهرداری تاکنون انجام شده و به نتایج خوبی هم دست پیدا کرده‌ایم. وی اظهار کرد: سرعت و میزان فعال‌سازی خودروها و موتوسیکلت‌های برقی باید با توجه به شرایط و مسائل فنی بررسی شود. وزیر صمت با اشاره به اینکه نخستین کاری که قرار است انجام دهیم تأمین زیرساخت‌هاست، گفت: در اقصی نقاط شهر تهران، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای تأمین برق وجود دارد، البته اقدامات اولیه فنی با هماهنگی وزارت نیرو انجام شده است. علی‌آبادی افزود: سعی خواهیم کرد از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم اما خود خودروسازان نیز حائز اهمیت هستند به این صورت که هر کدام از خودروسازان را که آماده‌تر باشند در اولویت قرار خواهیم داد. وی همچنین گفت: رویکرد و برنامه وزارت صمت این است که در زمینه کیفیت و کمیت متناسب با نیاز جامعه اقداماتی انجام دهد و با توجه به اینکه بحث خودروهای برقی یکی از بحث‌های جدی در سطح جهان است و این تحول در حال شکل‌گیری است، اولویت اول ما پرداختن به موضوع خودروهای برقی است اما در سایر زمینه‌ها هم کماکان مکاتبات‌مان را دنبال و اطلاع‌رسانی دقیق خواهیم کرد.
***
افزایش چاه‌های غیرمجاز
وزیر نیرو درباره برداشت غیرقانونی آب از چاه‌ها اظهار داشت: باید ضمن شناخت دقیق جایگاه و موقعیتی که در آن قرار داریم، روش‌ها و برنامه‌هایی را در پیش بگیریم که بر اساس آن بتوانیم بالاترین سطح خدمت را به مردم عزیز کشورمان ارائه کنیم. علی‌اکبر محرابیان با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در بسیاری از حوزه‌ها ادامه داد: برای نمونه ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در ابتدای انقلاب اسلامی چیزی حدود 30 میلیون تن در سال بود اما اکنون و به صورت سالانه بیش از 130 میلیون تن محصول تولید می‌شود که همه این نمونه‌ها بخوبی بیانگر پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد مختلف طی دهه‌های پس از انقلاب اسلامی است. وی در ادامه با انتقاد از سوءمدیریت‌های پیش آمده در حوزه مدیریت منابع آب کشور، توضیح داد: با اینکه در 44 سال گذشته شاهد رشد و توسعه کشور در بسیاری از شاخص‌ها بوده‌ایم اما در حوزه مدیریت منابع آبی خطا‌هایی داشته‌ایم که مجموع این خطا‌ها موجب شده است، وضعیت منابع آب کشور اکنون آسیب‌پذیر شود. محرابیان در همین رابطه تصریح کرد: بررسی آمار نشان می‌دهد در سال 1370 شمسی میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور چیزی بالغ بر 130 میلیارد مترمکعب بود که باعث شده بود سرانه آب کشور رقمی معادل 3600 متر مکعب باشد اما اکنون سرانه آب کشور به 1200 متر مکعب رسیده که بیانگر کاهش ۳ برابری است. وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه کاهش قابل توجه سرانه آب کشور در حالی رقم خورده است که میزان نیاز آبی کشور به واسطه توسعه افزایشی است، افزود: امروز تأمین رفاه مردم و افزایش آن وابستگی بسیار بالایی به تأمین آب کافی و نحوه مدیریت منابع آب دارد. 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت صحیح منابع آب و اجرای سریع پروژه‌های آبی ۲ محور اصلی فعالیت‌های مدیریتی وزارت نیرو در حوزه آب است، بیان کرد: معنای اصلی اینکه میزان تقاضای آب در کشور افزایش قابل توجهی یافته است، رشد و پیشرفت و افزایش رفاه عمومی است که این موضوع نیز یکی از افتخارات انقلاب اسلامی در طول دهه‌های گذشته است. محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مدیریت آب‌های زیر‌زمینی و جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی در سراسر کشور، گفت: یکی از مسؤولیت‌های اصلی ما در حوزه مدیریت منابع آبی، رعایت و اجرای عدالت است که بر اساس آن نباید اجازه دهیم برخی افراد و بهره‌برداران خارج از ضابطه و بی‌محابا نسبت به استخراج منابع آب زیرزمینی اقدام کنند.

Page Generated in 0/0065 sec