printlogo


کد خبر: 264539تاریخ: 1402/4/14 00:00
سوئد و بازگشت به خوی جنگ‌طلبی

سیدمحسن حسینی: ماجرای قرآن‌سوزی در سوئد از سوی یک شهروند عراقی – سوئدی، بار دیگر این کشور را به سرخط خبرهای جهان تبدیل کرده است، اگر چه این برای نخستین‌بار نیست که در این کشور اروپایی به مقدسات دینی و اسلامی مسلمانان جهان توهین می‌شود. سال گذشته نیز «راسموس پالودان» رهبر حزب راست‌ افراطی «خط تندرو» دانمارک، یک نسخه از قرآن کریم را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم آتش زد که مثل این بار با واکنش‌های جهانی شدیدی مواجه شد اما گویی برای سوئدی‌ها درس عبرت نشده و مسلمانان جهان باید تصمیمات متحدانه‌تری را علیه دولت این کشور اتخاذ کنند. 
دولت استکهلم به بهانه آزادی بیان و رای دادگاه، تلاش می‌کند خود را از مهلکه دور نگه دارد اما هیچ‌کس باور ندارد که دولت سوئد حامی این اقدامات وحشیانه نباشد. به مواضع ظاهری دولت سوئد در این باره هیچ اهمیتی داده نمی‌شود، زیرا نشانه‌های زیادی وجود دارد که این اقدامات مجرمانه از حمایت‌های دولت و پلیس این کشور برخوردار است. 
سوئد از جمله کشورهای واقع در شمال اروپا است که به نوعی آن را همانند سوییس و برخی کشورهای حوزه اسکاندیناوی در معادلات خارجی به بی‌طرفی می‌شناختیم اما این کشور طی سال‌های گذشته تحت تاثیر محیط‌های سیاسی و امنیتی حاکم بر اروپا و آمریکا، روندها و جهت‌گیری‌های سیاست خارجی خود را تغییر داده است و به نظر می‌رسد با سرعت هرچه تمام‌تر از بی‌طرفی نسبی به سمت سیاست خارجی تهاجمی در نظام بین‌الملل و بازگشت به بدویت قرون وسطایی خود گام برمی‌دارد. 
تشدید جریان روس‌هراسی در اتحادیه اروپایی که بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 از سوی آمریکا کلید خورد، نقطه آغاز بازگشت سوئد به سیاست خارجی ماجراجویانه بود. دولتمردان سوئدی تحت تاثیر فشارهای واشنگتن و متحدان غربی آن زمزمه‌های پیوستن سوئد به سازمان ناتو را آغاز کردند و با آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، درخواست رسمی خود را برای خروج از بی‌طرفی و پیوستن به این بلوک نظامی ارائه کردند.  
 سوئد و فنلاند که در دوران جنگ سرد از گرایش به آمریکا و شوروی سابق خودداری کرده بودند، اکنون با طراحی آمریکا خود را به مرز بین ناتو و روسیه تبدیل کرده‌اند که در صورت وقوع هر نوع جنگی در آینده بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد. هرچند پیوستن سوئد به ناتو به سد یک کشور مسلمان برخورد کرده است و به خاطر حمایت دولت سوئد از قرآن‌سوزی و توهین به مقدسات بعید است ترکیه براحتی مجوز حضور این کشور در ناتو را بدهد. 
حمایت و میزبانی از گروه‌های تروریست و عناصر تجزیه‌طلب مثل «پ‌ک‌ک» و گروهک منافقین از جمله دیگر اقدامات دولت سوئد در اجرای سیاست خارجی جدید این کشور است. 
 به نظر می‌رسد سوئدی‌ها در حال بازگشت به خوی جنگ‌طلبی خود در دوران وایکینگ‌ها هستند؛ جایی که در چند قرن متمادی در جست‌وجوی برده و طلا به اروپا، روسیه و سرزمین‌های دور در آسیا یورش بردند و دست به جنگ و غارت و چپاول ملت‌ها زدند.

Page Generated in 0/0063 sec