printlogo


کد خبر: 264541تاریخ: 1402/4/14 00:00
استقلال با حضور نکونام به دنبال رسیدن به آرامش است
قدم اول دور کردن حواشی

زهره فلاح‌زاده: پس از بازگشت جواد نکونام به عنوان سرمربی به استقلال، بد نیست درباره این ورود و آینده پیش روی او در این تیم بنویسیم.
سال‌هاست استقلال نتوانسته با یک مربی خارجی به عنوانی برسد؛ یا مثل وینفرد شفر آلمانی دیر آمد و زود اخراج شد و یا مثل آندره‌آ استراماچونی نیامده از ایران رفت‌.
پس از رفتن استراماچونی، فرهاد مجیدی، کاپیتان اسبق استقلال با وجود تجربه کمی که در عرصه مربیگری داشت، توانست این تیم را در سومین حضور خود و البته نخستین حضور از ابتدای فصل، به قهرمانی آن هم با رکورد بدون باخت برساند.
پس از رفتن یکباره فرهاد مجیدی، با وجود آنکه باشگاه استقلال به دنبال بستن قرارداد با جواد نکونام بود اما هواداران این تیم با هجمه‌‌ها و اعتراض‌های زیادی که داشتند، مانع بستن قرارداد با او شدند. آنها اعتقاد داشتند یک مربی خارجی باید سکان هدایت تیم‌شان را در دست بگیرد. آنقدر گزینه خارجی به باشگاه لینک شد که در نهایت از بین چند گزینه، «ریکاردو ساپینتو»ی پرتغالی با کارنامه ضعیف به استقلال پیوست‌. آبی‌ها اما با این مربی خارجی هم نه‌تنها به موفقیت نرسیدند، بلکه خاطره تلخ ۲ بار شکست پی‌ در پی برابر رقیب سنتی، یعنی پرسپولیس را هم تجربه کردند.
هر چند برخی هواداران علاقه داشتند ساپینتو در ایران بماند اما خیل عظیمی از آنها معتقد بودند این مربی پرحاشیه نمی‌تواند تیم‌شان را به موفقیت برساند‌.
امسال برخلاف فصل گذشته استقلالی‌ها برای انتخاب جواد نکونام به عنوان سرمربی متحد شدند و می‌توان گفت این اتحاد و همدلی در باشگاه استقلال سابقه نداشته است، آن هم برای نکونامی که سابقه زیادی مثل علیرضا منصوریان و فرهاد مجیدی در این تیم نداشته است. این محبوبیت از چه چیزی نشأت گرفته است؟
بدون شک نکونام یکی از مربیان بادانش ایرانی است که پله‌های موفقیت را یک به یک و حتی گاهی ۲ به یک بالا رفته و با رزومه مناسب به این نیمکت رسیده است و برای همین هواداران ‌پرشمار استقلال او را تنها گزینه مستحق سرمربیگری‌ تیم‌شان می‌دانند.
نکونام حالا آمده تا آبی‌ها باز هم با یک مربی داخلی که هم فوتبال ما را می‌شناسد و هم بازیکنانش را، به موفقیتی بیش از مربیان خارجی برسند.
پس از اتفاقاتی که در نخستین تمرین استقلال افتاد اراذل و اوباش و لیدر باشگاه به هواداران این تیم حمله کردند البته که توسط پلیس امنیت دستگیر و از سوی کمیته انضباطی هم از حضور در اماکن ورزشی محروم شدند، جواد نکونام قوانین سرسخت‌تری را وضع کرده تا بتواند با همان جدیت همیشگی‌اش در کار، فضای آرام و بی‌حاشیه‌ای را در تیمش ایجاد کند. او بیش از هر کسی می‌داند ورود حاشیه به تیمش برابر است با ناکامی قطعی.
هر چند کار نکونام در تیمی که همیشه حواشی در صدر تمام بحران‌های ایجادشده در آن بوده سخت است اما با سابقه‌ای که از او سراغ داریم، می‌توان امیدوار بود حداقل از فصل پرحاشیه و جنجالی قبل خبری نخواهد شد. او جای مربی‌ای آمده که نیمکتش در هر دیدار حاشیه‌های زیادی داشت و در اکثر دیدارهای فصل هم محروم بود.
اما مهم‌تر از این مسائل بستن یک تیم مقتدر برای رسیدن به موفقیت است. حالا که بازار نقل و انتقالات حسابی در فوتبال ما گرم است، بد نیست سری هم به لیست جواد نکونام برای این فصل استقلال بزنیم.
* بیشترین خروجی در دفاع
جواد نکونام در ابتدای ورودش روی نام عارف غلامی خط قرمز کشید و او را در لیست مازاد قرار داد. از طرفی با فسخ رافائل داسیلوا، مدافع برزیلی استقلال، کار او کمی برای جذب مدافع سخت شده است. نکونام برای دفاع آرمین سهرابیان را انتخاب کرده و به دنبال جذب عارف آغاسی هم بود که او با پیشنهاد وسوسه‌انگیز تراکتور که مبلغ بالایی را به صورت نقد دریافت کرد، راهی تبریز شد. گفته می‌شود نکونام در پست دفاع وسط به دنبال مدافع تراکتور است و از طرفی نیم‌نگاهی هم به حضور محمد نادری، این ‌بار در سمت چپ نه، در دفاع وسط دارد.
* حضور پررنگ خارجی‌ها در لیست نکونام
در لیست نکونام چند بازیکن خارجی از پست دروازه‌بان گرفته تا هافبک و مهاجم حضور نیز دارند.
اولویت نکونام در پست هافبک، روبرتو تورس بازیکن اسپانیایی است اما این بازیکن از باشگاه فولاد پیشنهاد بالایی دریافت کرده و ممکن است لحظه آخر قید استقلال را بزند‌. در این صورت نکونام احتمالا یک بازیکن را که گفته می‌شود حتی بهتر از تورس است به استقلال بیاورد. در پست دروازه‌بانی صحبت از یک دروازه‌بان اسپانیایی و یک گلر مجارستانی است که باید دید سرانجام باشگاه با کدام از یک از آنها به توافق نهایی می‌رسد‌. در یک خبر جالب، احتمال پیوستن علیرضا بیرانوند ملی‌پوش پرسپولیس هم از روز دوشنبه پس از فسخ قراردادش، به استقلال فضای خبری را پر کرده است. نکونام در پست مهاجم هنوز به جمع‌بندی نرسیده و باید منتظر روزهای آتی باشیم.
غیر از لیست بالا، استقلالی‌ها شنبه این هفته با مهرداد محمدی، هافبک ملی‌پوش قرارداد بستند تا نخستین خرید آنها یک لژیونر باشد. آرمین سهرابیان خرید بعدی استقلال بود که باعث شد این بازیکن به تیم سابق خود برگردد.
این احتمال وجود دارد در صورت عدم جذب هافبک دفاعی، بازیکنان فصل گذشته در این تیم بمانند. پیش از این قرار بود مسعود ریگی به استقلال بپیوندد اما تا این لحظه مذاکرات منجر به توافق قطعی نشده است.
جواد نکونام روز یکشنبه با انتقاد از هزینه‌های سرسام‌آوری که تیم‌های خصوصی کرده‌اند، عنوان کرد. از روند نقل و انتقالات راضی نیست و باید به استقلال هم کمک شود.
به هر حال به نظر می‌رسد تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ‌ برتری بیشتر به جای کمک آنها به ضرر اکثر تیم‌هایی شده است که مثل تراکتور و سپاهان، توان رقابت مالی ندارند. طول عمر تعیین سقف بودجه هنوز به یک ماه نرسیده با جنجال و مصاحبه‌های اعتراضی مربیان و مدیران همراه شده و بدون شک در روزهای آینده صدای مابقی را هم درمی‌آورد. کاش مدیران ما در فدراسیون فوتبال به جای تعیین سقف، به دنبال راهکاری برای درآمدزا کردن تیم‌های همیشه بدهکارمان باشند. همه می‌دانیم نه‌تنها سقف بودجه رعایت نمی‌شود، بلکه کلاهبرداری‌ها و پرداختی‌های زیرمیزی نیز بیشتر می‌شود.
خدا فصلی که هنوز شروع نشده و جنجال به پا شده را به خیر بگذراند.
***
جذب بازیکن؛ چالش بزرگ نکونام در استقلال
سرمربی تیم فوتبال استقلال با توجه به آشفتگی بازار نقل‌وانتقالات فوتبال ایران به ‌دنبال چند گزینه خارجی است. بازار نقل‌وانتقالات فوتبال ایران با وجود تصویب قانون سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ برتری به ‌شکلی عجیب پیش می‌رود. طبق پیگیری‌ها، بازیکنان با رقم‌های قابل توجه به تیم‌های خواهان می‌روند و مشخص نیست چطور قانون سقف بودجه رعایت می‌شود. این اتفاق چالش‌هایی را برای برخی باشگاه‌ها به وجود آورده است، به ‌عنوان مثال جواد نکونام، سرمربی تیم فوتبال استقلال خواهان جذب عارف آقاسی، مدافع فصل گذشته فولاد خوزستان بود و حتی توافق نهایی نیز شکل گرفت ولی به‌ دلیل پیشنهاد بهتر راهی تراکتور تبریز شد. استقلال تاکنون مهرداد محمدی و آرمین سهرابیان را جذب کرده است و هنوز نصف بازیکنانی که نکونام می‌خواهد جذب نشده‌اند. با توجه به آشفتگی بازار نقل‌وانتقالات ایران، سرمربی استقلال دنبال جذب بازیکنان خارجی در پست‌های دروازه‌بانی و مهاجم است. همچنین مذاکرات با یاسین سلمانی، وینگر فصل گذشته سپاهان اصفهان ادامه دارد. در راستای این مذاکرات، مسؤولان استقلال دنبال حفظ محمد محبی هستند و از باشگاه سانتاکلارای پرتغال درخواست کرده‌اند به ‌صورت اقساطی پول رضایتنامه او را پرداخت کنند.

 


Page Generated in 0/0064 sec