printlogo


کد خبر: 264544تاریخ: 1402/4/14 00:00
مخبر: با افتتاح مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه، سالانه 51 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود
آبرسانی به دریاچه تشنه

پروژه مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه دیروز در حالی افتتاح شد که با انتقال حجم فراوان پساب این پروژه به دریاچه ارومیه منابع آبی این دریاچه بهبود خواهد یافت. مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و محمدصادق معتمدیان دبیر ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه به بهره‌برداری رسید. این مدول که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است، ۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب را در شبانه‌روز تصفیه کرده و پساب بهداشتی ناشی از آن به سمت دریاچه ارومیه روان می‌شود. یکی از مزایای اتمام این طرح در حوزه مسائل بهداشتی و زیست محیطی است. مزیت دوم اتمام این طرح، احیای دریاچه ارومیه است که با بهره‌برداری از آن، سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
این پروژه مهم از سال 94 آغاز شد و تا سال 99 به دلیل مشکلات مالی شاهد رکود آن بودیم ولی با سفر رئیس‌جمهور، اعتبارات خوبی برای اجرا و اتمام آن تخصیص داده شد.
با راه‌اندازی این مدول ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر ارومیه تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار گرفتند.
افق بلندمدت تصفیه‌خانه ارومیه 4 فاز بوده که ۲ فاز آن در گذشته افتتاح شده و در قالب آن ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر ارومیه تحت پوشش قرار گرفته‌اند و فاز سوم هم دیروز به بهره‌برداری رسید. فاز چهارم هم در مراحل اولیه قرار دارد.
* ورود حجم فراوان آب به دریاچه ارومیه 
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز پس از ورود به ارومیه با حضور در تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه را افتتاح کرد. این خط انتقال به طول ۱۱ کیلومتر سالانه ۵۱ میلیون متر مکعب آب به این دریاچه می‌رساند. ظرفیت مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است که با راه‌اندازی این مدول ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند. محمد مخبر در آیین افتتاح مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه که وزیر نیرو، استاندار و نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند با اشاره به مساله آب که از مشکلات جدی دنیا و همچنین کشور است، افزود: ایران در زمینه آب یک نقطه تهدید و در عین حال فرصت‌هایی برای بهره‌برداری دارد. کشور ما به لحاظ آب و هوایی و متوسط بارش باران وضعیت مناسبی ندارد اما با وجود دریا در شمال و جنوب کشور فرصت‌های بزرگی به‌وجود آمده است که متاسفانه در سال‌های گذشته به خوبی نتوانسته‌ایم از آنها استفاده کنیم. 
وی ادامه داد: تاسیس صنایع آب‌بر در مناطق کویری و مرکزی کشور غفلتی بزرگ بود که آب شرب مورد نیاز مردم را با کمبود روبه‌رو کرده و همچنین برای رساندن مواد اولیه به این صنایع و صدور محصولات آنها باید چندین هزار کیلومتر مسیر طی شود و اگر این صنایع بزرگ در کنار دریاها تاسیس می‌شد، قطعا مشکلات کمتری در زمینه آب در مناطق مرکزی کشور وجود داشت. مخبر با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه ایران با بهره‌گیری از تکنولوژی بخوبی از منابع آبی خود استفاده می‌کنند، اضافه کرد: با مدیریت مناسب می‌توان با بهره‌گیری از تکنولوژی مابین توسعه و افزایش جمعیت تناسب ایجاد کرد. 
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه یادآور شد: با این اقدام مهم وزارت نیرو علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب، کاهش آلایندگی و تخریب محیط‌ زیست حجم بزرگی از آب نیز به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد. 
وی به مولفه‌های قدرت در کشور اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه به نقطه‌ای رسیده است که کشورها نمی‌توانند تصمیمی بگیرند تا زمانی که نظرات جمهوری اسلامی را در نظر نگرفته باشند، کشور به مرحله‌ای رسیده که زمانی به دنبال واردات ساده‌ترین امکانات بود اما الان کشورهای بزرگ به دنبال تجهیزات پیشرفته ایرانی هستند. 
معاون اول رئیس‌جمهور توسعه دیپلماسی منطقه‌ای را از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سیاسی و دیپلماسی دولت سیزدهم برشمرد و ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ارتباطات خارجی کشور با کشورهای همسایه، منطقه و جهان قطع یا دچار اشکالات اساسی بود اما با تلاش‌های رئیس‌جمهور و دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم بسیاری از مسائل سیاست خارجی حل شد و اکنون هیچ کشوری در منطقه نیست که به دنبال بهبود روابط با ایران نباشد. همچنین در این مراسم وزیر نیرو و استاندار آذربایجان غربی نیز در سخنانی به تشریح وضعیت استان و روند اجرای این پروژه پرداختند.
* بهبود وضعیت دریاچه ارومیه
اسفند سال گذشته رئیس‌جمهور سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را با هدف احیای این دریاچه افتتاح کرد. پس از گذشت ۳ ماه از زمان افتتاح این پروژه حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی کشور در مصاحبه‌ای به تصاویر هوایی منتشرشده از دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: درباره دریاچه ارومیه پس از گذشت ۳ ماه به نتایج بسیار خوبی رسیده‌ایم و تصاویر هوایی منتشرشده از این دریاچه در طول این ۳ ماه نشان می‌دهد طرح انتقال آب توانسته است با افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، سطح آب آن را تا حد زیادی افزایش دهد. مشاهده تصاویر منتشر شده از سوی این سازمان، بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در چند ماه گذشته و از زمان افتتاح کانال آب را نشان می‌دهد. 
همان‌طور که در تصاویر منتشر شده از سوی سازمان فضایی قابل مشاهده است، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه توانسته تا حد زیادی موفق باشد، چرا که از کاهش سطح آب دریاچه جلوگیری کرده و حتی باعث شده است سطح آب این دریاچه به نسبت زمان قبل از احداث کانال آب افزایش یابد. گفتنی است هدف از افتتاح فاز اول این پروژه ورود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه بود و فاز دوم این پروژه هم که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، ورود آب به دریاچه ارومیه را تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد داد.

Page Generated in 0/0067 sec