printlogo


کد خبر: 264545تاریخ: 1402/4/14 00:00
«میدل‌ایست‌آی» در گزارشی نوشت فرانسه معترضان را به صورت صحرایی محاکمه می‌کند
دیکتاتور مکرون!

گروه بین‌الملل: معترضان فرانسوی دستگیر‌شده در اعتراضات 6 روز اخیر، به ترتیب صف وارد دادگاه شده و خیلی فوری محاکمه می‌شوند؛ اغلب 2 نفر در یک زمان و حداکثر یک ساعت برای هر جلسه. پایگاه «میدل‌ایست‌آی» در گزارشی درباره روایات معترضان فرانسوی حین محاکمه در دادگاه‌های فرانسه بعد از دستگیر شدن در جریان اعتراضات اخیر این کشور می‌نویسد: «حدود ساعت ۱۱ شب، یک زن جوان نحیف به محل قرارگیری متهم در یکی از دادگاه‌های کیفری منطقه نانتر واقع در حومه پاریس، پایتخت فرانسه هدایت شد. اینس، پس از آنکه 2 روز را در بازداشتگاه پلیس گذراند، با دستانی از پشت بسته ناامیدانه به دنبال کسی از بستگان خود در دادگاه می‌گشت. او طبق قوانین فرانسه نمی‌توانست در دادگاه حجاب داشته باشد پس با عصبانیت با یک دسته از موهایش که به رنگ روشن بود ور می‌رفت، آن را می‌پیچاند و باز می‌کرد. متر بنهامو، وکیل اینس به میدل‌ایست‌آی گفت: او از رفتن به زندان خیلی می‌ترسد. این جوان ۲۱ ساله پنجشنبه گذشته در جریان راهپیمایی در منطقه نانتر در حومه پاریس برای بزرگداشت نائل المرزوق، نوجوان الجزایری‌تباری که در همین منطقه حین توقف با دستور ایست پلیس به ضرب گلوله یک مامور کشته شد، دستگیر شد. نیروهای پلیس او را عصر همان روز بعد از تلاش ناکامش برای مضروب کردن یک مامور با یک قوطی نوشابه دستگیر کردند. در تصاویری که از این کار او منتشر شده، به وضوح مشخص است که هیچ ماموری آسیب ندید، با این حال به رغم این مساله، مامور پلیسی که چند متر دورتر بود به سرعت به سمتش رفت. طبق ویدئوی این اتفاق که توسط میدل ایست‌آی مشاهده شده، این مامور قبل از آنکه معترضان حاضر در صحنه موفق به فراری دادن اینس شوند، با خشونت به او لگد زده، روسری او را درآورده و تلاش می‌کند این زن معترض را به زمین بیندازد. یک ساعت بعد، پلیس او را با حجاب سفید در خیابان مجاور شناسایی و دستگیر کرد. در دادگاه، پلیس روایتی را بازگو کرد که با وقایع رخ داده در ویدئوی این حادثه در تناقض بود. مقامات پلیس ادعا کردند قوطی نوشابه‌ای که او پرتاب کرد به یک مامور خورد و اینس سپس سعی کرد با نگه داشتن ماموران آنها را کتک بزند. 
* دستگیری‌های انبوه
اینس یکی از صدها معترض عمدتا جوانی است که از پنجشنبه گذشته توسط پلیس فرانسه دستگیر شده‌اند. 
قتل نائل ۱۷ ساله، خشم و اعتراضاتی گسترده را علیه آنچه تظاهرات‌کنندگان نژادپرستی و وحشیگری نهادینه‌شده پلیس فرانسه می‌دانند، در پی داشت. در این ناآرامی‌ها، درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین جوانان معترض و نیروهای پلیس تا دندان مسلح به وقوع پیوست. دولت فرانسه در آمارهایی که اوایل روز شنبه منتشر شد اعلام کرد در جریان این ناآرامی‌ها ۱۳۵۰ خودرو و ۲۳۴ ساختمان در طول شب به آتش کشیده شدند، ۲۵۶۰ آتش‌سوزی‌ در اماکن عمومی برپا شد و ۷۹ نفر از نیروهای امنیتی زخمی شدند. پلیس فرانسه اعلام کرد ۷۰۰۰ مامور را به صورت فوق‌العاده یکشنبه شب در پاریس و حومه‌های نزدیک به آن مستقر کرده است، در حالی که چند روز قبل ۴۵۰۰۰ افسر را با پشتیبانی خودروهای زرهی سبک و واحدهای ویژه پلیس در سراسر فرانسه برای مقابله با اعتراضات به‌کار گرفته بود. پلیس فرانسه همچنین تا صبح یکشنبه این هفته بیش از ۳2۰۰ نفر را هم دستگیر کرده بود. بسیاری از دستگیرشده‌ها به‌سرعت راهی دادگاه شده و قضات فرانسوی برای صدور حکم مجازات آنها به تحقیقات بسیار سریع پلیس درباره آنها متکی هستند. 
* دادرسی‌های سریع
در دادگاه، متهمان به ترتیب یک صف و اغلب دو نفر دو نفر با مدت زمان حداکثر یک ساعت برای هر جلسه دادرسی محاکمه می‌شوند. بلقاسم، یک معترض ۲۹ ساله در ابتدای جلسه دادرسی با این سوال مواجه شد که آیا اصل حضور فوری در دادگاه را قبول دارد یا خیر. او که ۴۸ ساعت را در بازداشت گذرانده بود، به سرعت پاسخ داد: «همین حالا حکم مرا صادر کنید». آدام، معترض ۲۳ ساله هم که 2 شب را در پاسگاه پلیس سپری کرده کنارش بود. رئیس دادگاه نانتر به آدام گفت: طبق روایت پلیس تو مواد محترقه در دست داشتی، اما برای اینکه شناسایی نشوی صورتت را هم با نقاب پوشانده بودی. مرد جوان در پاسخ گفت که می‌خواست کمی شیرینی و شیر بخرد. او همچنین توضیح داد: من پارچه روی صورتم گذاشته بودم تا از خودم در برابر گاز اشک‌آور محافظت کنم. دادستان عمومی حرفش را قطع کرد و پرسید: «پس ساعت ۱۱ شب وسط اغتشاشات رفته بودی شیرینی و شیر بخری؟ مطمئنی دنبال خرید مواد غذایی بودی؟ جناب حداقل باید بگویم که روایت شما شدیدا عجیب و غریب است!» آدام کمی به تته پته افتاد اما آرام جواب داد. او گفت: آنها (ماموران)‌ آن شب می‌خواستند تا هر چقدر که ممکن باشد، افراد زیادی را دستگیر کنند. یادم می‌آید در ماشین پلیس و در راه پاسگاه پلیس ماموران به من می‌گفتند شما معترض‌ها با همه ما ماموران یک جور برخورد می‌کنید پس ما هم همین کار را با شما می‌کنیم. 

Page Generated in 0/0070 sec