printlogo


کد خبر: 264549تاریخ: 1402/4/15 00:00
برگزاری کنفرانس «اتحاد امت» در آستانه عید غدیر در کراچی
پاکستانی‌ها به عشق علی(ع) فارسی می‌آموزند

پاکستان همسایه جنوب شرقی کشورمان که قرن‌ها بخشی از حوزه تمدنی ایران بوده، موطن  50 میلیون نفر از شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام است. به این ترتیب این بخش از شبه‌قاره هند بعد از خود هندوستان و ایران، سومین جامعه بزرگ شیعیان را در خود جا داده است. طبیعتا عید غدیر جایگاه ویژه‌ای در میان پاکی‌ها دارد، چه به جز شیعیان، میلیون‌ها نفر از اهل سنت هم در این کشور 245 میلیون نفری محبان حضرت علی(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت محسوب می‌شوند. بر این اساس یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های مشترک علمای شیعه و سنی هر سال در آستانه سالگرد رویداد مهم غدیر خم در جنوب این کشور برگزار می‌شود. کنفرانس «اتحاد امت» امسال نیز در کراچی برپا شد و شاهد هم‌اندیشی و مشارکت بیش از ۸۰ نفر از علما و شخصیت‌های شیعه و سنی بود. میهمان و سخنران ویژه امسال این کنفرانس آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) بود.
وی با اشاره به ضرورت وحدت میان مسلمانان گفت: «تلاش‌ها در جهت وحدت امت اسلامی جزو منویات بزرگان بوده است. آیت‌الله العظمی بروجردی از ایران و شیخ شلتوت در الازهر مصر، در زمینه تقریب با هم ارتباطات خوبی داشتند و از این تلاش‌ها ثمرات خوبی نصیب دنیای اسلام شد. مقوله وحدت و تقریب در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری که از طرفداران وحدت اسلامی هستند، یک مقوله تاکتیکی نیست، بلکه مقوله‌ای استراتژیک و یک باور قطعی است».
آیت‌الله رمضانی، همچنین ضمن محکومیت اقدام اخیر دولت سوئد در اعطای مجوز به اهانت‌کنندگان به قرآن کریم بیان داشت: «دولت سوئد اخیرا با بهانه آزادی بیان، قلب ۲ میلیارد مسلمان و بیش از ۲ میلیارد پیرو ادیان الهی را جریحه‌دار کرد. ما رهبران دینی باید در برابر این اهانت‌ها بایستیم. این اقدام موهن باید در نهادهای بین‌المللی پیگیری شود تا اهانت‌کنندگان به سزای اعمال خود برسند. اهانت به قرآن، اهانت به همه کتاب‌های آسمانی، اهانت به عدالت، معنویت و توهین به انبیا و انسانیت است».
او سپس بر اتحاد مسلمانان در برابر دشمنان قرآن تاکید کرد.
به گزارش ابنا، کنفرانس امسال «اتحاد امت» در کراچی با سخنرانی محمدحسین محنتی، امیر جماعت اسلامی ایالت سند پاکستان آغاز به کار کرد. این شخصیت با اشاره به ابتکار حضرت امام خمینی در ایجاد وحدت میان امت اسلامی گفت: «انقلاب اسلامی ایران، انقلاب بزرگی بود و امام خمینی(ره) با بیان ضرورت اتحاد و وحدت میان امت اسلامی، بهترین و موثرترین اقدام را انجام داد. اتحاد میان امت، از این جهت اهمیت می‌یابد که از دیدگاه قرآن، اختلاف، شکوه و عظمت مسلمانان را از بین می‌برد و از این منظر، اقدام حضرت امام خمینی(ره) اهمیت پیدا می‌کند».
او همچنین ضمن نکوهش عادی‌سازی‌ روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در باب جایگاه ایران در جهان اسلام گفت: «ایران نقش مهمی در عظمت امت اسلامی و اتحاد میان آنها دارد. در گذشته، فعالیت‌های تقریبی و وحدتی از سوی جمهوری اسلامی ایران بیشتر بود و با توجه به تحولات جهان امروز، لازم است همچون گذشته در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد».
حجت‌الاسلام سیدرضی جعفر نقوی، از علمای ایالت سند نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود. 
شایان ذکر است در این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرسلی، رئیس شورای راهبردی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، نوریان سرکنسول و طالبی‌نیا رئیس خانه فرهنگ ایران در کراچی حضور داشتند.
کنفرانس«اتحاد امت» اما فرصتی بود برای معرفی شیعیان پاکستان از جمله در منطقه کوهستانی و سرسبز بلتستان که در شمال غربی منطقه کشمیر قرار گرفته است. مسلمانان و بویژه شیعیان بلتی از دیرباز تعلق خاطر خاصی به فرهنگ و تمدن ایرانی داشته‌اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی توحیدی  یکی از علمای شیعه این منطقه که عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و همچنین حوزه علمیه «جامعه النجف و العلمیه» پاکستان است در این مورد گفت: «بَلْتِسْتان منطقه‌ای با اکثریت شیعه، بخشی از جامو و کشمیر تحت کنترل پاکستان است. در قرن هشتم قمری مذهب شیعه توسط مبلغان ایرانی به آنجا رسید». به گفته، قلب جامعه تشیع پاکستان در بلتستان می‌تپد که از 6 دره، یعنی دره شگر، کهرمنگ، خپلو، روندو، سکردو و گلتری تشکیل شده و شهر سکردو مرکز آن محسوب می‌شود.
توحیدی به این نکته هم اشاره کرد که شیعیان بلتی به خاطر علاقه به مکتب علی(ع) و برای ارتباط با شیعیان ایران،  از دیرباز به یادگیری زبان فارسی می‌پردازند. او حتی به معماری برخی مناطق بلتستان اشاره کرد که ملهم از معماری اصفهان است.

Page Generated in 0/0056 sec