printlogo


کد خبر: 264555تاریخ: 1402/4/15 00:00
دور دنیا

واشنگتن‌تایمز: بحران فرانسه مکرون را تضعیف کرده است
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در تحلیلی به بحران اخیر فرانسه در پی قتل نوجوان 17 ساله به دست مامور پلیس این کشور اشاره کرد و نوشت بحران قتل نوجوان فرانسوی، «امانوئل مکرون» را تضعیف کرده است. در مقدمه این گزارش به ضعف مدیریتی مکرون اشاره شده و آمده است: حتی در شرایط معمولی نیز امانوئل مکرون برای اداره فرانسه به کمک متحدان خود نیاز دارد. این روزنامه ادامه می‌دهد: رئیس‌جمهور فرانسه برای انجام امور با راست سنتی همکاری کرده است و چپ میانه به او در دستیابی به امور دیگر کمک کرده است. چالش فعلی فرانسه بزرگ‌تر از هر چالشی است که در بیش از ۲ دهه، یک رئیس‌جمهور فرانسوی با آن مواجه بوده است. واشنگتن‌تایمز در این باره نوشت: مکرون باید سیاستمداران سراسر مجمع ملی فرانسه را متقاعد کند حتی درباره پروژه‌های داخلی کوچک نیز از او حمایت کنند. این گزارش سپس به ناآرامی‌های اخیر فرانسه اشاره کرد و نوشت: در حال حاضر اداره کشوری که از قبل نیز قطبی شده است، تقریبا برای مکرون غیرممکن شده است زیرا یک افسر پلیس حومه شهر، یک مرسدس بنز زردرنگ را متوقف و به سینه راننده 17 ساله آن شلیک مرگباری کرده است و 6 روز آشوب را در سراسر کشور به راه انداخته است.
***
دیدار امیرعبداللهیان و علی‌اف
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در باکو با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و درباره گسترش مناسبات ۲ کشور و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با تبریک برگزاری موفق نشست وزیران امور خارجه این جنبش، با تاکید بر اراده مقامات عالی ۲ کشور در زمینه گسترش مناسبات فی‌مابین اظهار داشت: با فضای مثبت در حال شکل‌گیری در روابط ۲ کشور بویژه عبور از برخی سوءتفاهمات، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پیگیری و تحقق کلیه توافقات پیشین اعلام کرده و اعتقاد دارد ۲ کشور برادر و همسایه بخوبی اراده و توانمندی خود را برای عبور از مراحل سخت و شرایط پیش آمده نشان داده و به طور واقع‌بینانه‌ای با اتکا بر ظرفیت‌های گسترده موجود در حوزه همکاری‌ها، پیگیری اهداف مشترک در چارچوب مصالح عالیه فی‌مابین را در دستور کار روابط خود قرار داده‌اند. وی همچنین در این دیدار ضمن استقبال از فعالیت دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در کشورمان، جایگاه این کشور در منطقه و در چارچوب سیاست همسایگی را مورد توجه قرار داد. ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان، همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل و ترانزیت همچنین دیدگاه اصولی کشورمان مبنی بر لزوم استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه، از دیگر موضوعات مورد اشاره از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه کشورمان در باکو، اهمیت روابط ۲ کشور همسایه و مسلمان را مورد اشاره قرار داد و بر اهمیت روابط فی‌مابین بویژه در بخش‌های اقتصادی از جمله حوزه حمل‌و‌نقل و مسیرهای مواصلاتی تاکید کرد. رئیس جمهور آذربایجان با تصریح بر اینکه کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، تاکید کرد جمهوری آذربایجان به دنبال رفع انسداد کریدور‌های مواصلاتی در منطقه است و به وجود مسیرهای تاریخی ایران در منطقه، پایبند است. رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین در این دیدار سلام متقابل خود به رئیس‌جمهور کشورمان را ابلاغ کرد. طرفین در این دیدار با  اشاره به تکمیل روند تحقیقات پرونده مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران،  درباره نحوه فعال‌سازی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت‌وگو کردند.
***
مقتدا صدر به صحنه سیاسی عراق بازمی‌گردد
رسانه عرب‌زبان اعلام کرد شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رهبر جریان صدر عراق پس از یک سال کناره‌گیری از دنیای سیاست، درحال بررسی بازگشت تدریجی به صحنه سیاسی این کشور با حضور در انتخابات محلی (شوراهای استانی) است. به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در این باره نوشت: حادثه سوزاندن قرآن در سوئد توسط یک پناهجوی عراقی در چهارشنبه گذشته، مناسب‌ترین فرصت را برای مقتدا صدر، رهبر جریان صدر جهت بازگشت مجدد به عرصه سیاسی پس از یک سال دوری فراهم کرده است و طی روزهای گذشته، وی اظهارات سیاسی خود را تشدید و مجددا تریبون‌های رسانه‌ای را فعال کرده است. طبق این گزارش، بازگشت احتمالی مقتدا صدر به صحنه سیاسی عراق با آغاز روند ثبت‌نام کمیساریای عالی انتخابات از ائتلاف‌های انتخاباتی برای حضور در انتخابات شوراهای استانی همزمان شده است؛ انتخاباتی که قرار است پایان سال جاری میلادی برگزار شود. مقتدا صدر طی روزهای اخیر پس از اهانت به قرآن در سوئد اظهاراتی را خطاب به دولت و احزاب سیاسی کشورش بیان کرد و حامیان وی نیز اواخر هفته گذشته تجمع‌های گسترده‌ای را در شهرهای جنوب و مرکز عراق برگزار کردند و به نظر می‌رسد حامل پیامی برای مخالفان صدر باشد. در همین زمینه، یکی از اعضای برجسته جریان صدر در بغداد به العربی الجدید گفت رهبر این جریان به طور جدی شرکت در انتخابات محلی را بررسی می‌کند تا از کنترل کامل چارچوب هماهنگی شیعیان بر شوراهای استانی در استان‌های مرکزی و جنوب عراق جلوگیری کند.

Page Generated in 0/0068 sec