printlogo


کد خبر: 264571تاریخ: 1402/4/15 00:00
جشن عید غدیر فردا در سراسر کشور برگزار می‌شود
ایران آماده جشن بزرگ
«مهمونی 10 کیلو‌متری» در پایتخت؛ مترو و اتوبوس برای میهمانان جشن عید غدیر رایگان است

عاشقان امامت و ولایت فردا جشن بزرگ و باشکوه عید غدیر را در پایتخت و سراسر ایران اسلامی برگزار می‌کنند، در این میان میهمانی گسترده‌ای در تهران برگزار می‌شود که طبق برآوردها حدود 4 میلیون تهرانی در مسافتی به طول 10 کیلومتر از میدان آزادی تا میدان امام حسین (ع) از برنامه‌های شاد و متنوع این رویداد بزرگ بهره‌مند خواهند شد. این مراسم که عصر فردا در پایتخت شروع می‌شود و تا پاسی از شب ادامه دارد، تمهیدات لازم توسط سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن آن و تسهیل عبور و مرور میهمانان اندیشیده شده است. به طوری که جانمایی برای خودرو‌های شخصی مهمانان مشخص شده و مترو و اتوبوسرانی نیز از بعد‌ازظهر جمعه رایگان است.
در این باره دبیر ستاد مردمی برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» گفت: بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده «مهمونی 10 کیلومتری» در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان ایران اسلامی برگزار می‌شود. به مناسبت ایام نورانی دهه امامت و ولایت که از عید سعید قربان آغاز شده و تا عید سعید غدیر خم ادامه دارد، ساسان زارع، دبیر ستاد مردمی برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» در سخنانی اظهار داشت: فارغ از ثواب معنوی تدارک و حضور در این رویداد 3 نکته دیگر نیز مورد توجه است. امروز اولویت دشمن هدف قرار دادن امید مردم ایران است. قطعاً این جشن و رویداد به دلیل پیوندی که با خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام دارد، امیدافزا، نشاط‌آفرین و موجب انسجام اجتماعی است. وی افزود: حب امیرالمومنین علیه‌السلام در دل همه مردم است و این رویداد محوری بود که محبان امام علی علیه‌السلام را گرد هم جمع کند. زارع ادامه داد: جشن «مهمونی ۱۰ کیلومتری» با دیگر جشن‌ها متفاوت است. در برگزاری این جشن سازمان‌ها و نهادهای دولتی صرفاً زمینه‌ساز هستند و وظیفه خود دانسته‌اند زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری این رویداد فراهم کنند. بنابراین جشن «مهمونی ۱۰ کیلومتری» جشنی صرفاً مردمی است. 
دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» بیان داشت: با توجه به مسیر میدان امام حسین علیه‌السلام تا میدان بزرگ آزادی در تهران که برای این جشن در نظر گرفته شده، می‌توان گفت مسیر گنجایش ۱۳۰۰ موکب را دارد اما تا شب گذشته قریب به ۲۳۰۰ موکب اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. وی افزود: با افکارسنجی که شنبه هفته پیش انجام شد. نزدیک ۱۱ درصد مردم تهران اعلام کرده بودند حتماً در این مراسم شرکت می‌کنند. زارع با بیان اینکه میزبان و میهمان در «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خود مردم هستند، گفت: یکی از اقدامات توصیه شده در روز غدیر اطعام است. بر همین اساس تاکنون ۱۰۰ هزار نفر به عنوان میزبان در سامانه ۳۰۰۰۲۱۲ اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند تا بتوانند از میهمانان شرکت‌کننده پذیرایی کنند.
* پویش «لقمه میلیونی» برای اطعام روز غدیر
دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» افزود: بهره بردن از ظرفیت مردم در برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» بسیار مورد تاکید بزرگان قرار گرفته است، چرا که مردم عنصر پیشرفت در گام دوم به شمار می‌روند. زارع گفت: چند روز است پویشی با عنوان «لقمه میلیونی» رونمایی شده است؛ روایتی از امام صادق (ع) بیان شده که در آن تاکید می‌شود در روز غدیر به مومنین اطعام داده شود و حضرت می‌فرمایند ثواب اطعام یک مومن در روز غدیر با اطعام یک میلیون پیامبر، صدیق و شهید در خانه خدا برابری می‌کند؛ در هیچ عیدی به اندازه روز عید غدیر خم توصیه به اطعام نشده است و به دلیل اشتیاق زیادی که برای اطعام روز غدیر در بین مردم وجود دارد، این پویش، «لقمه میلیونی» نام گرفت. دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» افزود: بر همین اساس ادوار تشکل‌های دانشگاه خواجه نصیر با یک اقدام سازماندهی شده در برگزاری این پویش فعالیت خواهند کرد. خانواده‌هایی که دوست دارند حتی به اندازه یک لقمه در روز غدیر از مردم پذیرایی کنند، با مراجعه به سامانه و سایت لقمه میلیونی اقدام به ثبت‌نام کنند؛ دلیل این ثبت‌نام فیلترینگ و رعایت مسائل بهداشتی است. زارع ادامه داد: ادوار تشکل‌های دانشگاهی با برنامه‌های سازمان‌دهی شده از شب عید سعید غدیر با مراجعه به اقصی نقاط شهر تهران اقدام به جمع‌آوری لقمه‌ها می‌کنند و با رساندن آن لقمه‌ها به موکب‌ها، آنها را به دست مردم می‌رسانند. وی ادامه داد: پویش دیگری که سال گذشته مورد استقبال قرار گرفت هدیه اسباب‌بازی بود که نزدیک ۲۰ هزار اسباب‌بازی جمع‌آوری و بسته‌بندی شد و در اختیار کودکان مناطق محروم قرار گرفت. امسال نیز همان پویش پابرجاست و در کل مسیر که شهربازی ۱۰ کیلومتری در خط «بی‌آر‌تی» در نظر گرفته شده، برخی موکب‌ها اقدام به دریافت اسباب‌بازی می‌کنند. «کتاب باران» یا «هدیه دانایی و کتاب» از دیگر پویش‌هایی است که در این جشن برگزار می‌شود.
* استیج‌های شادی در میدان امام حسین، میدان فردوسی، میدان انقلاب و چهارراه بهبودی
دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» با بیان اینکه 4 استیج ویژه برای برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع در میدان امام حسین، میدان فردوسی، میدان انقلاب و چهارراه بهبودی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: ۶۰ استیج نیز در مسیر «مهمونی ۱۰ کیلومتری» به خدمات‌دهی فرهنگی متنوع و شاد اقدام خواهند کرد. همچنین ۴۰۰ مجموعه فرهنگی در مسیر طراحی شده و محل استراحت نیز برای میهمانان در نظر گرفته شده است. 
وی با اشاره به اینکه «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خانوادگی طراحی شده است، گفت: دلیل استقبال سال گذشته از این مراسم خانوادگی بودن و ارائه خدمات به کودکان بود. امسال نیز چنین است و شهربازی ۱۰ کیلومتری برپا خواهد شد و برای این شهربازی ۴ هزار نفر به عنوان مربی سازماندهی خواهند شد.
* متروی تهران از بعد از ظهر برای مردم رایگان می‌شود
زارع با اشاره به اینکه این خدمات، برای ۴ میلیون نفر میهمان تدارک دیده شده است، بیان کرد: اطلاع‌رسانی محدودیت‌های ترافیکی از دیروز ظهر از سوی پلیس راهور آغاز شده است. بنابراین محدودیت‌ها همانند محدودیت‌های ۲۲ بهمن خواهد بود و مترو نیز از بعد از ظهر برای مردم رایگان می‌شود، خطوط اتوبوسرانی نیز مثل ایام ۲۲ بهمن تدارک دیده شده است. همچنین در خیابان‌های اطراف برگزاری مراسم امکان پارک خودرو وجود دارد که جانمایی دقیق آن توسط پلیس راهور فراجا به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی درباره برپایی نماز جماعت مغرب و عشا عنوان کرد: هنگام اذان مغرب در میدان امام حسین (ع) نماز جماعت با شکوهی برگزار می‌شود و همچنین در مساجد و موکب‌هایی که در مسیر وجود دارد، برگزاری نماز جماعت خواهیم داشت. زارع به استقرار موکب‌های خارجی در مسیر «مهمونی ۱۰ کیلومتری» اشاره و اظهار داشت: تعدادی از موکب‌ها را برادران عراقی، پاکستانی و برادران اهل سنت برپا و اقدام به خدمات‌رسانی خواهند کرد.
***
کدام خیابان‌ها در «مهمونی 10 کیلومتری» مسدود می‌شود
سردار محمدحسین حمیدی در گفت‌وگو با مهر درباره تمهیدات پلیس برای جشن «مهمونی ۱۰ کیلومتری» گفت: این برنامه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ خواهد بود اما تمهیدات پلیس بسیار زودتر آغاز خواهد شد. وی درباره مسیرهای جایگزین برای تردد مردم گفت: مسیرهایی برای پارک خودروها و موتوسیکلت‌ها پیش‌بینی  شده است که پیش از این هم اطلاع‌رسانی شده بود اما برای اینکه مردم بتوانند به سهولت از شمال به جنوب و شرق به غرب تردد داشته باشند بزرگراه امام علی، خیابان سعدی، خیابان حافظ، بزرگراه نواب و خیابان استاد معین از مسیرهای جایگزین هستند که مردم می‌توانند از این مسیرها استفاده کنند. رئیس پلیس راهور تهران درباره محدودیت‌های تردد کلی که از ساعت ۱۴:۰۰ روز جمعه اعمال می‌شود، اظهار کرد: خیابان آزادی از میدان آزادی تا میدان انقلاب، در ادامه خیابان انقلاب تا میدان امام حسین(ع)، جنوب به شمال بزرگراه نواب از میدان جمهوری تا خیابان آزادی و در ادامه شمال به جنوب خیابان توحید از میدان توحید تا خیابان آزادی، شمال به جنوب خیابان حافظ از کریمخان، خیابان‌های حبیب‌اللهی و بلوار برادران شهید عزیزی از آخرین تقاطع به سمت جنوب تا خیابان آزادی، خیابان کارگر حدفاصل خیابان جمهوری تا بلوار کشاورز، خیابان‌های فردوسی و قرنی حدفاصل خیابان‌های جمهوری تا سمیه، خیابان ولیعصر (عج) حدفاصل خیابان جمهوری تا طالقانی و میدان ولیعصر (عج) و خیابان دماوند از بزرگراه امام علی (ع) به سمت شرق دارای محدودیت تردد هستند. وی ادامه داد: همچنین خیابان‌های ضلع شمالی عمود بر خیابان انقلاب شامل خیابان استاد نجات‌اللهی از سمیه به سمت جنوب، خیابان فلسطین، وصال شیرازی و خیابان قدس از طالقانی به سمت جنوب و خیابان ۱۶ آذر از بلوار کشاورز و پورسینا، خیابان شهید مدنی از بخشی‌فرد، خیابان شریعتی از تقاطع سمیه، خیابان ایرانشهر از تقاطع سمیه، کنار گذر خیابان سپاه به خیابان انقلاب و خیابان لاله‌زار از شهید قائدی نیز دارای محدودیت هستند.

Page Generated in 0/0069 sec