printlogo


کد خبر: 264580تاریخ: 1402/4/15 00:00
اخبار

رئیس‌جمهور سالروز استقلال الجزایر را تبریک گفت
رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک فرارسیدن سالروز استقلال کشور دوست و برادر جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر به «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور و مردم این کشور، تصریح کرد: استقلال کشور انقلابی شما دستاورد مبارکی بود که نه‌تنها مردم الجزایر را به جایگاه واقعی خود ارتقا داد، بلکه به الگویی برای بسیاری از کشورها و ملت‌ها تبدیل شد تا سرنوشت خود را به‌دست خود رقم بزنند.
حجت‌الاسلام رئیسی اظهار امیدواری کرد که ۲ کشور با پشتوانه غنی فرهنگی - تاریخی و در سایه تلاش‌های مجدانه مسؤولان، در توسعه روابط دوجانبه که نشأت گرفته از اعتماد، تفاهم و همکاری متقابل و در راستای تامین منافع ۲ ملت و جهان اسلام است، گام بردارند.
***
آیت‌الله جنتی:
صهیونیست‌ها محکوم به شکستند
دبیر شورای نگهبان در جلسه روز گذشته این شورا درباره جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در جنین در ساحل غربی رود اردن در فلسطین بیان داشت: این روزها شاهدیم که خوی وحشی صهیونیست‌ها در قالب حمله به منطقه جنین بروز یافته است. آیت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: این اقدام صهیونیست‌ها نیز که با مقاومت جانانه جوانان فلسطینی روبه‌رو شده همچون گذشته محکوم به شکست است، چرا که هیچ وقت سلاح و تجهیزات نظامی یارای مقابله با اراده جوانان مجاهد را نخواهد داشت. دبیر شورای نگهبان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تصریح کرد: همانگونه که رهبر حکیم انقلاب فرمودند منطقه ساحل غربی جایی است که رژیم صهیونیستی را به زانو درخواهد آورد و صهیونیست‌ها با اقدام اخیر خود این امر را تسریع کردند.
***
وزیر دفاع خبر داد
تجهیز تمام تسلیحات پدافندی و پدافند هوایی به سامانه‌های جدید
وزیر دفاع پشتیبانی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: اگر به هواپیمای شکاری یا تجاری احساس نیاز شود حتما تا آنجایی که خودمان بتوانیم آن را تولید خواهیم کرد. وی در همین راستا تاکید کرد: اگر هم خرید هواپیمای شکاری یا تجاری لازم باشد بر اساس ضوابط و شرایط  پیگیری می‌شود. امیر محمدرضا قرایی‌آشتیانی در رابطه با انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با کشورهایی که اخیر رئیس‌جمهور به آنجاها سفر کرده است، اظهار داشت: کشورهایی که در مسیر مقاومت قرار دارند و به دنبال ثبات و صلح جهانی هستند، با تمام آنها در همه زمینه‌ها فعالیت داریم. به گفته وی، قراردادهای نظامی در چارچوب خاصی منعقد می‌شود و به طور کلی جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی که در مسیر صلح حرکت می‌کنند، ارتباطات مختلفی دارد.
وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آیا ناوشکن دنا ۲ به موشک‌های هایپرسونیک مجهز شده است، گفت: سعی می‌کنیم تمام تسلیحات در حوزه‌های پدافندی و پدافند هوایی به سامانه‌های جدید و به‌روز تجهیز شود. امیر آشتیانی در رابطه با تاریخ رونمایی دنا هم اعلام کرد در آینده در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.
***
رئیس سازمان انرژی اتمی:
روابط ایران و آژانس بر مبنای پادمان و «ان‌پی‌تی» است
رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر تخلف دولت از قانون اقدام راهبردی را تکذیب کرد و گفت: روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مبنای پادمان و NPT است، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. اسلامی  ادعای نصب بیشتر دوربین در اصفهان را هم تکذیب کرد.
پیش‌تر نیز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی  در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود: نصب 100 دوربین جدید را تکذیب می‌کنم و ما هیچ تعهد جدیدی خارج از پادمان با آژانس نداریم و تمام اقدامات ما در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها انجام شده است.
***
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور:
برگزاری انتخابات تناسبی مجلس دشوار است
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز گذشته درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به شیوه تناسبی در شهر تهران بیان کرد: در لایحه‌ دولت بحث تناسبی مطرح نبود، زیرا اجرای آن در کشور دشوار است. سیدمحمد حسینی با اشاره به وضعیت احزاب در برخی کشورهای توسعه‌یافته گفت: در آمریکا 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات هستند که وضعیت آنها معلوم و مشخص است اما در کشور ما بیش از ۱۰۰ حزب، فهرست و ائتلاف‌های گوناگون وجود دارد که تعدد احزاب اجرا و برگزاری انتخابات به شیوه تناسبی را دشوار می‌کند. البته احزاب قدرتمندی هم در کشور وجود ندارد که بخواهیم این شیوه را عملیاتی کنیم.
حسینی تصریح کرد: ابتدا قرار بود این طرح در مراکز استان‌ها برگزار شود، بعدا نمایندگان از این موضوع صرف‌نظر کردند و اکنون قرار است فقط در شهر تهران اجرایی شود که البته نظر نهایی از سوی مجمع تشخیص اعلام می‌شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات به شیوه تناسبی کار ساده و آسانی نیست، اظهار کرد: انتخابات تناسبی می‌تواند اعتراضاتی را به همراه داشته باشد چون در این مدل فردی با رای بالا حذف می‌شود و فردی با رای کمتر به مجلس راه می‌یابد.
حسینی خاطرنشان کرد: اجرای این شیوه انتخابات در کشورهایی که گروه‌بندی و فهرست‌های حزبی در آنها مشخص است امکان‌پذیر است اما در شرایط فعلی پیاده کردن این طرح در کشور ما مشکل به نظر می‌رسد. به گفته وی، دولت مواضع خود در رابطه با انتخابات تناسبی را بیان نکرده است اما اعضای هیات دولت نظرات‌شان را در مجمع تشخیص بیان می‌کنند.

Page Generated in 0/0063 sec