printlogo


کد خبر: 264585تاریخ: 1402/4/15 00:00
کتاب «زندگی اینجاست»؛ روایتی کوتاه از زندگی آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای‌(ره) رونمایی شد
خاندان علم

مراسم رونمایی کتاب «زندگی اینجاست» که روایتی کوتاه از زندگی آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای است، همزمان با سی و هفتمین سالروز رحلت این عالم جلیل‌القدر، پیش از ظهر دیروز چهارشنبه (14 تیر 1402) با حضور علما، اندیشمندان، ائمه جمعه شمال غرب کشور، خانواده شهدا، میهمانان خارجی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و گرجستان، نمایندگان گروه‌های سیاسی، اصحاب فرهنگ و هنر و اقشار مختلف مردم در مسجد جامع تبریز به عنوان یکی از مراکز تدریس و اقامه نماز پدر مکرم رهبر حکیم انقلاب برگزار شد. «مهدی قزلی»، نویسنده کتاب «زندگی اینجاست» در این مراسم با اشاره به جایگاه و ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای اظهار داشت: کتاب «زندگی اینجاست» به وجود نازنین امام رضا‌(ع) اشاره دارد اما واقعیت این است که مساله این کتاب یک سبک زندگی است که به جا و مکان خاصی مرتبط نیست. وی افزود: سبک زندگی آقا سیدجواد چیزی است که در همه جای جهان می‌توان از آن استفاده کرد و اختصاصی به تبریز، قم، نجف، تهران و مشهد ندارد، بلکه متناسب با وجود انسان است. قزلی در ادامه بخشی از ابتدای کتاب «زندگی اینجاست» را قرائت کرد و سبک زندگی و منش آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای را الگویی برای جامعه دانست.
آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز هم در این مراسم با اشاره به تاریخ پرافتخار تبریز در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: زندگی بزرگان برای ما چشمه‌سار روان فضیلت‌ها و امید و ایمان است که هیچ‌گاه جوشش آن کاستی نمی‌گیرد. نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: «خاندان بزرگ خامنه‌ای» از سادات اصیل حسینی و از نسل پاک امام چهارم، حضرت امام سجاد علیه‌السلام هستند. یکی از فرزانگان بزرگ این خاندان که تجلی بارز و آینه تمام‌نمای عالمان صالح به شمار می‌رود، آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای تبریزی، فرزند سیدمحمد تفرشی از علما و فقهای بنام شهر تبریز بوده‌اند. وی در حدود ۱۲۶۰ هجری قمری در خامنه به دنیا آمد و بعد از تحصیلات مقدماتی در خامنه و تبریز به نجف اشرف عزیمت کرد و بعد از تحصیل در این شهر، در زمره اساتید آن حوزه قرار گرفت و پس از ۲۰ سال تحصیل و تدریس در نجف، سال ۱۳۱۶ قمری به تبریز بازگشت.
وی افزود: آیت‌الله فاضل شربیانی در بازگشت آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای به تبریز، نامه‌ای به آیت‌الله میرزا حسن مجتهد تبریزی نوشته و شخصیت آیت‌الله خامنه‌ای را توصیف می‌کند. معلوم است همیشه این‌گونه اشخاص معزز از آن خانواده جلیله، کمال اکرام و تمجیدات را دیده و خواهند دید. آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای در تبریز همزمان با تدریس و تقویت طلاب، به ارشاد مردم و وظایف شرعی مشغول شده و ظهرها در مسجد جامع تبریز و شب‌ها در مسجد کریم‌خان به اقامه نماز جماعت می‌پرداخت. امام‌ جمعه تبریز با اشاره به سابقه خانواده آیت‌الله خامنه‌ای در تبریز خاطرنشان کرد: از آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای فرزندان دانشمند و پارسا به یادگار مانده که هر کدام از استوانه‌های علمی شهر تبریز به شمار می‌روند. فرزند بزرگ ایشان آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای از شاگردان آیت‌الله اصفهانی و آیت‌الله آخوند خراسانی بود. وی در تحولات سیاسی تبریز مقارن با انقلاب مشروطیت، خود از علمای نقش‌آفرین مشروطه بود و مدت‌های مدیدی امامت مسجد خونی تبریز را بر عهده داشت.
آیت‌الله آل‌هاشم ادامه داد: فرزند دوم آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای، فقیه بزرگوار آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای است. وی از استوانه‌های علم، عمل، زهد، تقوا و نمونه روزگار بوده و در یکی از مهم‌ترین ایام تاریخ تبریز در سنین نوجوانی، مقارن با آغاز نهضت مشروطیت، برخی رویدادهای مهم از جمله مصلوب کردن بزرگان تبریز در روز عاشورا به وسیله روس‌ها را به چشم دیده بود. در عظمت روحی ایشان همین بس که رفیق دیرینه‌اش آیت‌الله میرزا علی غروی علیاری می‌فرمود: در باب اعتقادات به اصول شیعه اثنی عشری التزام داشت. در تخلق، حلم و بردباری گوی سبقت را از همگان ربوده و در مردم‌داری و سلوک با فقرا زبانزد خاص و عام بود.
وی افزود: آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای در مشهدمقدس با بانو میردامادی، دختر آیت‌الله سیدهاشم میردامادی که از علمای بنام مشهد بود، وصلت کرد که حاصل این ازدواج مبارک، ولادت ۴ پسر و یک دختر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از آنهاست. نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اهداف شوم دشمنان گفت: خداوند را شاکر هستیم که امروز هدایت و رهبری نظام اسلامی ما توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای انجام می‌گیرد. ششم تیرماه سال ۱۳۶۰، دشمن می‌خواست ایشان را از ما بگیرد اما به لطف الهی ایشان ماندند و رهبری نظام اسلامی ایران و هدایت مسلمانان جهان را به عهده گرفتند و امروز ما شاهد هستیم که انقلاب ما با همان صلابت و شجاعت و اقتدار زمان حضرت امام‌خمینی‌(ره) رهبری می‌شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز شاهد برگزاری مراسمی برای عالمی بزرگ ولی ناشناخته هستیم. 15-10 سال قبل که در تهران بودم، خدمت فرزندان رهبر انقلاب عرض کردم من خدمت پدربزرگ شما نرسیدم ولی از زمانی که در مشهد هستم و با رفت ‌و آمدی که با علما و زعمای حوزه دارم، فهمیدم مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای شخصیت بزرگی بوده اما این بزرگی تحت‌الشعاع فرزند بزرگوارشان قرار گرفته است و باید حق ایشان را ادا کنید، چرا که ایشان ناشناخته هستند.
وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای گفت: اینها الگو و اسوه هستند. برگزاری این‌گونه مراسم‌ها و محفل‌ها یک امر تشریفاتی و تزئینی نیست. تجلیل اینها، تجلیل علم، فقاهت، تقوا و زنده کردن فضیلت‌های بشری است. در واقع بحث یک شخص و یک نفر و یک عالم نیست. بحث احیا و زنده کردن و زنده نگه‌داشتن فضیلت‌های بشری است. اینها الگو هستند و باید این الگوها را به جامعه معرفی کنیم. ما باید این نمادها که هویت‌ساز بوده و هویت یک جامعه دینی، ارزشی و فضیلت‌مند را می‌سازند، معرفی کنیم.
در پایان مراسم کتاب «زندگی اینجاست» و ۲ سند تاریخی جدید و مهم از فقاهت و اجتهاد آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای رونمایی شد.

Page Generated in 0/0066 sec