printlogo


کد خبر: 264594تاریخ: 1402/4/15 00:00
نحوه صعود تیم‌های آسیایی به جام جهانی 2026 فوتبال مشخص شد
ایران در سید یک

تیم ملی فوتبال ایران در سید نخست مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2026 قرار گرفت. با اعلام آخرین رنکینگ فیفا تا پیش از برگزاری مراسم قرعه‌کشی مقدماتی جام‌جهانی 2026، تیم‌ ملی ایران در کنار 8 کشور مدعی دیگر، در سید نخست قرار گرفت. مراسم قرعه‌کشی 27 ژوئیه (5 مرداد) برگزار می‌شود. مرحله نخست مقدماتی جام‌جهانی 2026، اکتبر امسال آغاز می‌شود که تیم‌های رنکینگ 26 تا 47 آسیا در 2 بازی رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند تا چهره 11 تیم برنده جهت صعود به مرحله گروهی مشخص شود. این 11 تیم به همراه کشورهای رده اول تا 25 رنکینگ آسیا در 9 گروه 4 تیمی تقسیم می‌شوند تا 36 کشور حاضر در مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی مشخص شوند. تیم‌های ملی ایران، ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی، عربستان، قطر، عراق، عمان و امارات در سید نخست قرار دارند و نام این کشورها به عنوان سرگروه از گلدان خارج می‌شود، در نتیجه تقابلی با یکدیگر نخواهند داشت. در سید دوم ازبکستان، چین، اردن، بحرین، سوریه، ویتنام، فلسطین، قرقیزستان و هند قرار دارند. سید سوم شامل کشورهای لبنان، تاجیکستان، تایلند، کره‌شمالی، فیلیپین، مالزی، کویت، ترکمنستان و هنگ‌کنگ خواهد بود. برای تعیین سید چهارم نیز همان‌طور که گفته شد 18 تیم باید با هم رقابت کنند تا تکلیف 9 تیم صعود‌کننده به دور گروهی مشخص شود. پس از انجام مراسم قرعه‌کشی، 9 گروه با حضور 4 تیم تشکیل می‌شود. تیم‌ ملی ایران نیز 6 مسابقه خود در این دور را در بازه زمانی 25 آبان تا 22 خرداد 1403 برگزار می‌کند. تیم‌های اول و دوم این 9 گروه راهی دور سوم مرحله مقدماتی جام‌جهانی می‌شوند و 18 تیم راه یافته، به صورت خودکار جواز حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا 2027 را نیز به دست می‌‎آورند. در این مرحله، 18 تیم ذکر شده در 3 گروه 6 تیمی به صورت رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند. مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی شامل 10 مسابقه خواهد بود که از 5 سپتامبر 2024 (15 شهریور 1403) آغاز شده و در تاریخ 10 ژوئن 2025 (20 خرداد 1404) به پایان می‌رسد. از این 3 گروه، تیم‌های اول و دوم (یعنی 6 کشور) به صورت مستقیم راهی جام‌جهانی 2026 خواهند شد که به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود. در مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی، تیم‌های سوم و چهارم این 3 گروه که ذکر شد (یعنی 6 کشور دیگر) در 2 گروه 3 تیمی تقسیم می‌شوند که بازی‌ها به صورت تک‌مسابقه و در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود. صدرنشینان هر گروه راهی جام‌جهانی می‌شوند که تا اینجا سهمیه آسیا به 8 کشور می‌رسد. تیم‌های دوم هر گروه نیز راهی دور بعد می‌شوند. در مرحله پنجم، تیم‌هایی که در دور قبلی در گروه‌های‌شان دوم شده‌اند، در جدال تک‌مسابقه به مصاف هم می‌روند و تیم برنده به عنوان نماینده آسیا، راهی دیدار پلی‌آف با قاره دیگری می‌شود. هنوز فرمت این دیدار اعلام نشده و قرار است ژوئن 2023 از طریق فیفا در این باره اطلاع‌رسانی شود.
* توضیح تاج درباره پول هتل تیم‌ ملی در قطر 
مسؤولان فدراسیون فوتبال در توافق با شیخ سلمان رئیس AFC موفق شدند پول هتل تیم‌ ملی را در قطر پرداخت کنند. مسؤولان فدراسیون فوتبال در تلاشند شرایط خوبی را برای تیم‌ ملی فوتبال قبل از جام ملت‌های آسیا ایجاد کنند. در این باره یکی از مسائل درباره هتل محل اقامت تیم ایران در جام ملت‌ها در قطر بود. فدراسیون فوتبال باید مبلغ هتل را واریز می‌کرد اما موفق به این کار نشد تا از جای دیگری مشکل حل شود. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در این باره اعلام کرده شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا پول هتل تیم‌ ملی در قطر را تقبل کرده و قرار شده از محل پول‌های بلوکه شده ایران این مبلغ پرداخت شود. تاج گفت: «پول هتل تیم‌ ملی در قطر را حل کردیم ولی می‌دانید که برای انتقال پول، سختی و گرفتاری داریم. حالا هم پول نداریم و هم برای انتقال آن مشکل داریم. ما تا دیروز فقط فرصت داشتیم پول هتل تیم‌ ملی را واریز کنیم که با آقای شیخ سلمان صحبت کردم که AFC پول هتل تیم‌ ملی در قطر را تقبل کرد».
***
مثلث بوشهری در سودای قهرمانی جام ملت‌های آسیا!
3 بازیکن بوشهری خط حمله تیم‌ ملی امیدوارند عکس خود در مراسم قهرمانی کافا را در جام ملت‌ها تکرار کنند. تیم ملی فوتبال ایران  چندی قبل با برتری یک بر صفر برابر ازبکستان در فینال رقابت‌های کافا، به مقام قهرمانی این تورنمنت دست یافت. این قهرمانی در شرایطی به دست آمد که با توجه به حضور مهدی قائدی در این اردوی تیم ملی، زوج بوشهری خط حمله به مثلث تهاجمی تبدیل شد و محمد محبی و مهدی طارمی، این بار یک بازیکن تکنیکی دیگر از بوشهر را در کنار خود داشتند؛ مثلثی که عمده بار تهاجمی تیم‌ ملی را در دیدار فینال به دوش کشید و برای نخستین‌بار، از ابتدا در ترکیب اصلی تیم‌ ملی به میدان رفت. این 3 بازیکن که از لحاظ فردی عملکرد فوق‌العاده‌ای در فصل گذشته پشت سر گذاشتند، در تیم‌ ملی شرایط متفاوتی دارند. مهدی طارمی به عنوان فوق‌ستاره بی‌جانشین ترکیب تیم ملی 2 ستاره جوان را در کنار خود دارد که امیدوارند روزی به جایگاه همشهری باسابقه خود در تیم‌ ملی دست یابند؛ بازیکنانی که در جشن قهرمانی هم عکس جالبی را در کنار یکدیگر ثبت کردند تا روزهای خوش احتمالی در جام ملت‌های آسیا 2024 را در صورت حضور، به دوستداران تیم‌ ملی نوید بدهند.

 


Page Generated in 0/0070 sec