printlogo


کد خبر: 264597تاریخ: 1402/4/17 00:00
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌ عروسکی تهران - مبارک امروز به کار خود پایان داد
صحنه در اختیار عرو‌ها

در هشتمین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی (پنجشنبه پانزدهم  تیر) 4 نمایش در بخش صحنه‌ای و 4 اثر در بخش فضای باز اجرا شد.
* نمایش‌های ایرانی صحنه‌ای
«زنده به گور» به نویسندگی صادق هدایت و کارگردانی مریم ایرانمنش از تهران با مدت زمان 45 دقیقه در 2 سانس 18 و 20 در تالار سایه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.
«مبارک در قصه‌های خوب» به نویسندگی و کارگردانی سعیده دهقانی‌نژاد از کرج به مدت 30 دقیقه ساعت‌های 17 و 19 در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا شد. «تاریکی» به نویسندگی زینب مقیسه و غزاله عبادی با کارگردانی غزاله عبادی از تهران برای 35 دقیقه ساعت‌های 17 و 19 در سالن کوچک مولوی  میزبان علاقه‌مندان بود. همچنین «دختر کفش عروسکی» به نویسندگی امین‌رضا ملک‌محمودی با کارگردانی امیرافسر شیبانی از تهران برای70دقیقه ساعت‌های 17 و 19 در تالار هنر  میزبان علاقه‌مندان بود.
* نمایش‌های فضای باز
در بخش نمایش‌های فضای باز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران -مبارک، 4 نمایش «یه تار سبیل» به نویسندگی و کارگردانی راضیه پاشایی ساعت 19، «سرزمین مادریم» به نویسندگی و کارگردانی مشترک سمیه گلباز و داوود بختیاری ساعت 19:30، نمایش «ازدواج پرماجرا» به نویسندگی و کارگردانی حسین ربیعی ساعت 20 و نمایش «هله هله کوسه» به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی ساعت 20:30 در محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان بود.
در روزهای گذشته حضور پیشکسوتان عرصه تئاتر و مدیران تئاتری در سالن‌ها و محوطه باز مجموعه تئاتر شهر قابل‌توجه و چشمگیر بود. مرضیه برومند، بهروز غریب‌پور، حسن دادشکر، مسلم قاسمی، هما جدیکار، فریبا دلیری، احمد جولایی و... از جمله پیشکسوتانی بودند که در سالن‌های نمایشی به تماشای آثار حاضر در جشنواره نشستند. همچنین سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدحسین ساعی (رئیس دانشگاه سوره) و احمدرضا احسانی (مدیرکل پشتیبانی، رفاهی و خدمات فنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) میهمان نمایش «دویست و هشتادمین شب سال» به نویسندگی و کارگردانی مرجان پورغلامحسین از تهران در تالار سایه بودند.
* نمایش عروسکی دلیلی برای تعقل و تفکر
مرضیه برومند، هنرمند پیشکسوت نمایش عروسکی که با حضور در شانزدهمین جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران - مبارک برای تماشای نمایش «دویست و هشتادمین شب سال» به سالن سایه آمده بود، با اشاره به برگزاری جشنواره عروسکی گفت: «به هادی حجازی‌فر، اداره کل هنرهای نمایشی و تمام اعضای ستاد برگزاری خسته نباشید می‌گویم که شانزدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی را با نظم، قدرت و برنامه‌ریزی اجرا می‌کنند».
وی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بزرگ هنری افزود: «تئاتر و بویژه نمایش عروسکی پیش از اینکه به شور و نشاط جامعه منجر شود، باید دلیلی باشد برای تعقل و تفکر».
برومند که هنگام تماشای نمایش «دویست و هشتادمین شب سال» تحت تاثیر حال و هوای این اجرا و داستان لطیف و انسانی آن قرار گرفته بود، ادامه داد: «اکثریت مخاطبان تئاتر گمان می‌کنند نمایش عروسکی تنها برای گروه سنی کودک و نوجوان است و قطعاً برپایی جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک باعث می‌شود تا آنها با نمایش‌های ویژه بزرگسال نیز آشنا شوند و بدانند تئاتر برای تمام گروه‌های سنی است». 
* اجرایی که به سانس سوم کشید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  طی چند روز گذشته برای تماشای نمایش «میرزامحمد» از بوشهر نوشته عقیل جماعتی و کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد که در قالب نمایش‌های بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک در سالن سایه اجرا شد، به مجموعه تئاتر شهر آمد.
محمدمهدی اسماعیلی در پایان اجرای این اثر نمایشی از عوامل برگزاری جشنواره و هنرمندان تشکر کرد و گفت: «حضور ما در نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک برای گفتن خداقوت به برگزارکنندگان جشنواره و هنرمندان بود».
وی ادامه داد: «نمایشی هم که به تماشای آن نشسته بودیم یکی از داستان‌های ممتاز تاریخی بود که روایتی از ایستادگی شیرزنان ایرانی برابر دشمنان بود. به همکاران‌مان در معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی گفتم هیچ محدودیتی در حمایت از برنامه‌های تئاتری نداریم». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «خدا را شکر امسال جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک با استقبال خوبی مواجه شده است و امیدواریم این رونق در حوزه تئاتر و بخش‌های هنری را بیشتر داشته باشیم. اسماعیلی درباره کمبود بودجه تئاتر نیز گفت: «در اولین روزهای مسؤولیت بنده در وزارت ارشاد به هنرمندان تئاتر قول دادیم مشکلات بودجه رفع شود. با این حال سال گذشته تئاتر پررونق‌ترین دوران خودش را سپری کرد و در جشنواره تئاتر فجر ما این استقبال را دیدیم. برنامه اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که از تئاتر به صورت ویژه حمایت شود؛ در این راستا نه‌تنها تهران بلکه همه شهرستان‌ها نیز مورد حمایت قرار گرفتند که نمونه بسیار خوب آن برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای بود». وزیر ارشاد ادامه داد: «به همکاران‌مان در معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی گفتم هیچ محدودیتی در حمایت از برنامه‌های تئاتری نداریم؛ تئاتر نشان‌دهنده عظمت تاریخی و فرهنگی این کشور است. تلاش‌مان را کردیم که به وظیفه‌مان عمل کنیم و امیدواریم همیشه به وعده‌های‌مان عمل کنیم و در کنار هنرمندان باشیم».
اسماعیلی درباره صحبت‌های دبیر جشنواره عروسکی تهران - مبارک که به تحقق بودجه جشنواره اشاره کرده بود، واکنش نشان داد و گفت: «هادی حجازی‌فر از هنرمندان خوب تئاتر و سینما و تلویزیون ایران است. ما تلاش‌مان را کردیم به وظیفه‌مان عمل کنیم و امیدواریم همیشه به وعده‌های‌مان عمل کنیم و در کنار هنرمندان باشیم». از سویی طبق اعلام رسانه‌ها، جدول نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی دچار تغییر شد و برگزاری اختتامیه این جشنواره نیز یک روز به تاخیر افتاد. پیش‌تر در جدول نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک مشخص شده بود آخرین روز اجراهای این دوره از جشنواره، روز جمعه ۱۶ تیر خواهد بود و اختتامیه روز شنبه ۱۷ تیر برگزار می‌شود اما حالا با گذشت بیش از نیمی از زمان برگزاری این رویداد، جدول اجراها تغییر کرده و تمام اجراهای روز جمعه به امروز  شنبه موکول شده است. بر اساس این گزارش، به دلیل برگزاری میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر در بعدازظهر روز جمعه ۱۶ تیرماه که محدوده چهارراه ولیعصر و مجموعه تئاترشهر را هم در بر می‌گیرد، امکان دسترسی به این مجموعه برای گروه‌های نمایشی و تماشاگران با محدودیت‌هایی همراه خواهد شد، به همین دلیل مقرر شد اجراهای روز جمعه ۱۶ تیر به روز شنبه ۱۷ تیر  منتقل شود. در پی آن، برگزاری مراسم اختتامیه هم که قرار بود روز شنبه برگزار شود، به روز یکشنبه ۱۸ تیر موکول شده است. بر اساس جدول نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی، روز جمعه قرار بود ۸ نمایش در بخش صحنه‌ای و ۴ نمایش در بخش خیابانی اجرا داشته باشند.

Page Generated in 0/0058 sec