printlogo


کد خبر: 264606تاریخ: 1402/4/17 00:00
دور دنیا

ارتش سوریه یک عملیات تروریستی را خنثی کرد
وزارت دفاع سوریه روز گذشته اعلام کرد تلاش گروهی تروریست برای نفوذ به یکی از مناطق نظامی خود در حومه شمالی لاذقیه را خنثی کرده و سرکرده آنها را به هلاکت رسانده است. طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌‌ای افزود: یگانی از نیروهای مسلح سوریه بامداد امروز (دیروز) با گروهی تروریست که قصد نفوذ به یکی از نقاط نظامی در محور کبانه در حومه شمالی لاذقیه را داشتند، مقابله کردند. در گزارش‌های تکمیلی خبرگزاری رسمی دولت سوریه (سانا) آمده است که این درگیری به کشته و زخمی شدن تعدادی از تروریست‌ها و به هلاکت رسیدن سرکرده آنها با نام «ابو رواحه» منجر شد. تلاش ناموفق این گروه‌ جنایتکار وابسته به سازمان تروریستی «جبهه النصره»، در حالی انجام شد که این گروه تروریست مدتی است در مرزهای اداری لاذقیه و ادلب مستقر شده‌ و به دلیل موقعیت راهبردی منطقه محور کبانه به دنبال کنترل بر آن است. «اولیگ گورینوف»، معاون مرکز روسی برای ایجاد سازش بین طرف‌های متخاصم در سوریه، اواخر ماه ژوئن، ضمن تاکید بر اینکه مسکو تحولات مناطق درگیری را به دقت دنبال می‌کند، گفته بود سرعت حملات تروریستی علیه نظامیان و غیرنظامیان در سوریه به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
***
رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
 پایگاه خبری اماراتی الشرق روز گذشته به نقل از منابع آگاه اعلام کرد گروه چهارجانبه IGAD (متشکل از ۴ کشور کنیا، اتیوپی، سودان جنوبی و جیبوتی) دوشنبه را به عنوان زمان دیدار مستقیم ۲ فرمانده نظامی درگیر در سودان تعیین کرده است. الشرق نوشت: گروه IGAD قرار است دوشنبه آینده، دهم جولای نشستی مستقیم بین «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان و «محمد حمدان دقلو» (معروف به حمیدتی) فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار کند. این گروه چهارجانبه شامل وزرای خارجه کشورهای کنیا، اتیوپی، سودان جنوبی و جیبوتی است؛ گروهی که پیش‌تر و در ماه ژوئن هم در جریان نشست خود در جیبوتی پیشنهاد داده بود دیدار مستقیمی بین البرهان و حمیدتی برگزار شود. از ۱۵ آوریل تاکنون درگیری‌های خشونت‌آمیز و گسترده‌ای بین نظامیان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در مناطق جداگانه سودان در جریان است که بیشتر آنها در خارطوم، پایتخت این کشور متمرکز شده و صدها غیرنظامی کشته و زخمی بر‌جا گذاشته است. در حال حاضر هیچ آمار رسمی از قربانیان غیرنظامی یا شمار تلفات نظامی ۲ طرف درگیری نظامی وجود ندارد. تاکنون عربستان سعودی و ایالات متحده در جریان میانجی‌گری‌های خود بین طرف‌های درگیر، مذاکراتی را در شهر جده عربستان برای توافقنامه آتش‌بس میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع برگزار کردند اما با این حال، گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از تخلفات و نقض آتش‌بس از سوی هر دو طرف درگیری هستند.
***
سوئد در تدارک جرم‌انگاری هتک حرمت قرآن
پس از آنکه یک شهروند سوئدی عراقی‌الاصل هفته گذشته نسخه‌ای از قرآن کریم را مقابل مسجدی در استکهلم سوزاند و موجی از خشم را در جهان اسلام برانگیخت، دولت سوئد در حال بررسی جرم‌انگاری سوزاندن کتب مقدس در این کشور است. طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از رسانه‌های سوئد، «گونار سترومر» وزیر دادگستری دولت سوئد، روز پنجشنبه (ششم جولای) درباره تبعات تداوم این اقدامات جنایتکارانه بر جایگاه استکهلم تصریح کرد: «آتش زدن قرآن در چند وقت اخیر به امنیت داخلی سوئد آسیب رسانده است». براساس گزارش روزنامه «افتون بلادت» سوئد، وزیر دادگستری این کشور در ادامه خاطرنشان کرده که آخرین مورد از هتک حرمت قرآن کریم، اکنون دولت را وادار کرده اقداماتی را انجام دهد؛ وضعیت حقوقی رسیدگی به چنین مواردی در حال تجزیه‌وتحلیل است. وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: از جمله مواردی که در حال بررسی آن هستیم، چگونگی پاسخ به نیاز برای ایجاد تغییرات در قانون [قانونی که تاکنون به آتش زدن قرآن چراغ سبز نشان داده است] هستیم.
***
سازمان ملل: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند
دبیرکل سازمان ملل متحد در پانزدهمین گزارش خود درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت که 8 سال پیش برای تأیید برجام صادر شد از آمریکا خواسته تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را رفع کند. در گزارش آنتونیو گوترش به شورای امنیت درباره قطعنامه 2231  آمده است: برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که توسط چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپایی با جمهوری اسلامی ایران در 14 جولای 2015 منعقد شد و شورای امنیت در قطعنامه 2231 (2015) در 20 ژوئیه 2015 آن را تایید کرد، نتیجه مذاکرات فشرده در طول چند سال برای دستیابی به اهداف مشترک منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای بود، به نحوی که منافع اقتصادی ملموسی را برای مردم ایران به ارمغان آورد. 8 سال از امضای این توافق گذشته است و من همچنان معتقدم توافق بهترین گزینه موجود برای تضمین ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.  گوترش در بخش دیگری از این گزارش خطاب به آمریکا گفته است: «من از همه طرف‌های مربوطه می‌خواهم احساس فوریت بیشتری نشان دهند، گفت‌وگو و تعامل را تجدید کنند و برای رسیدن به توافق درباره موضوعات باقی‌مانده در نخستین فرصت تلاش کنند. من مجددا از آمریکا درخواست می‌کنم که تحریم‌های خود را همان‌طور که در برجام ذکر شده لغو یا معاف کند و معافیت‌ها را در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران تمدید کند».

Page Generated in 0/0066 sec