رئیسی: کار مجاهدانه وزارت راه، بنیاد مستضعفان و مهندسان و پیمانکاران و کارگران در طول 2 سال گذشته برای اجرای این پروژه بزرگ، نماد افتخار است/ * بذرپاش: آزادراه تهران - شمال گالری توانمندی مهندسان ایرانی در تونل سازی پلسازی و راهسازی کشور است
گروه اقتصادی: پروژه مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال به دست رئیسجمهور به بهرهبرداری رسید. با افتتاح این قطعه 15.5 کیلومتری که عملیات آن از سال 96 آغاز و به همت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و همکاری پیمانکاران داخلی احداث شده، تردد از قطعه یک آزادراه از منتهاالیه بزرگراه آزادگان در منطقه 22 تهران تا پل زنگوله در مازندران، از طریق مسیر آزادراهی انجامپذیر است. در آیین بهرهبرداری از این پروژه مهرداد بذرپاش، وزیر راهوشهرسازی و سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، رئیسجمهور را همراهی کردند. آزادراه تهران – شمال مسیر تهران به چالوس را 62 کیلومتر کوتاه میکند. مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال مجموعاً 22 کیلومتر است که با پیشرفت 98 درصدی 15.5 کیلومتر آن مورد بهرهبرداری قرار گرفت که دارای 17 تونل و پل بوده و آخرین تونل آن با 6.5 کیلومتر طول، بزرگترین تونل آزادراهی غرب آسیاست و رئیس بنیاد مستضعفان از این پروژه به عنوان نمایشگاه هنر مهندسی و تکنولوژی ایرانی یاد کرد. رئیسجمهور پس از افتتاح این قطعه آزادراه و بازدید از مسیر ابتدا تا انتهای آن، در جمع کارگران این پروژه عظیم حضور یافت و ضمن تجلیل از تلاشها و زحمات شبانهروزی آنها با جمعی از آنان عکس یادگاری گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی همچنین دستورات لازم برای تأمین اعتبار تکمیل مسیر، همکاری همه بخشها، ایجاد تفرجگاههای بین راهی برای رفاه مسافران، ایمنسازی جادههای مواصلاتی به آزادراه و همچنین ایجاد مسیرهای اضطراری برای دسترسی بین جادهای در ایام خاص و پرترافیک در این بزرگراه را صادر کرد.
* آغاز عملیات احداث قطعه سوم آزادراه تهران - شمال
پنجشنبه هفته گذشته همچنین رئیسجمهور با حضور در ابتدای مسیر احداث قطعه سوم، دستور آغاز عملیات احداث قطعه سوم آزادراه تهران - شمال را به عنوان یکی از خاصترین پروژههای راهسازی کشور صادر کرد.
رئیسی پس از افتتاح مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به صورت زمینی از کل مسیر قطعه دوم بازدید کرد و با حضور در ابتدای قطعه سوم آزادراه تهران - شمال، دستور آغاز عملیات احداث این قطعه در فازهای مطالعاتی، طراحی و اجرا را صادر کرد. این طرح یکی از ابرپروژههای راهداری کشور محسوب میشود و در مقایسه با 3 قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگیهای خاص مهندسی بسیار متفاوت است. قطعه سوم آزادراه تهران - شمال به طول تقریبی 54 کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی استان البرز، همعرض با پل زنگوله آغاز میشود و تا مرزنآباد در استان مازندران ادامه دارد. برآورد اولیه هزینه احداث این مسیر حدود 42 هزار میلیارد تومان است که 70 درصد آن با ساخت 44 تونل در مسیر رفت و برگشت در زیر زمین ایجاد شده و 44 پل نیز در مسیر رفت و برگشت احداث خواهد شد. مهمترین شاخصه این قطعه آغاز آن در ارتفاع 2 هزار و 200 متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریاست که این پروژه را با 2 هزار و 200 متر اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاصترین طرحهای راهسازی کشور تبدیل میکند که در نوع خود مشابه ندارد. طول مجموع آزادراه تهران - شمال 121 کیلومتر است که تاکنون 3 قطعه از 4 قطعه آن به بهرهبرداری رسیده است.
* تلاش فناورانه و توانایی ملت ایران در احداث قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به نمایش درآمده است
رئیسی در آیین بهرهبرداری رسمی از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال گفت: اگر کسی میخواهد عزم و اراده، تلاش فناورانه، معماری و هنر و دانایی و توانایی ملت ایران را ببینند، یکی از نمادهای آن آزادراه تهران – شمال است.
وی با برشمردن فواید و منافع این پروژه آزادراهی برای مردم تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغههای مردم، مسؤولان و دستگاههای مختلف، امنیت سفر و سلامت مسافران است که کار ارزشمند احداث این آزادراه تا حد زیادی این دغدغه را برطرف میکند.
رئیسجمهور افزود: بهرهبرداری از قطعات جدید آزادراه تهران – شمال هم در مصرف سوخت و زمان سفر صرفهجویی میکند و هم بار ترافیک و تصادفات و تلفات جادهای که همگان را رنج میدهد، کاهش خواهد داد.
رئیسی با قدردانی از زحمات طراحان و مهندسان این پروژه عظیم آزادراهی و اقداماتی که در گذشته در این زمینه انجام شده است، خاطرنشان کرد: کار مجاهدانه مسؤولان وزارت راه و بنیاد مستضعفان و مهندسان و پیمانکاران و کارگران عزیز در طول 2 سال گذشته برای اجرای این پروژه بزرگ، نماد افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است. وی همچنین از همکاری مردم بویژه در مناطق متصل به این بزرگراه که با صبر و حوصله با دولت و بنیاد مستضعفان برای رقم خوردن این کار بزرگ و افتخارآمیز همراهی داشتهاند، قدردانی کرد.
رئیسی با ابراز خرسندی از اجرای کامل مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران– شمال به دست مهندسان ایرانی تأکید کرد: عملیات اجرایی قطعه سوم این آزادراه از امروز آغاز شده و امیدواریم این فاز نیز با همان دقت و سرعت که مسیر رفت قطعه 2 ساخته شد، احداث شود تا هر چه زودتر مورد استفاده مردم قرار گیرد.
در این مراسم وزیر راه و رئیس بنیاد مستضعفان گزارشی از عملیات اجرایی مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال و همچنین برنامهها و نیازهای عملیات احداث قطعه سوم این بزرگراه ارائه کردند.
همچنین در این مراسم اعلام شد 2 هزار و 793 کیلومتر پروژه آزادراهی آماده بهرهبرداری، هزار و 38 کیلومتر در دست اجرا و هزار و 882 کیلومتر نیز در دست مطالعه است که در این میان مسیر رفت قطعه 2 آزادراه تهران– شمال با 22 کیلومتر طول و اعتبار صرف شده بالغ بر 6 هزار و 700 میلیارد تومان، از پروژههای اولویتدار آزادراهی بوده است.
همچنین آزادراه اصفهان – شیراز با 210 کیلومتر مسافت و 5 هزار و 803 میلیارد تومان اعتبار هزینهشده، تاکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای آزادراهی اولویتدار در دست اقدام است که در آینده نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید.
* آزاد راه تهران - شمال گالری توانمندی مهندسان ایرانی در تونلسازی، پلسازی و راهسازی
وزیر راهوشهرسازی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه ایمنسازی جاده چالوس در برنامه است، از تکمیل باند برگشت قطعه دوم در سال آینده خبر داد و گفت: آزادراه تهران - شمال گالری توانمندی مهندسان ایرانی در تونل سازی، پلسازی و راهسازی کشور است. مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر گفت: تکمیل و بهرهبرداری از مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال ماحصل حرکت جمعی مهندسان و مسؤولان است. ساخت این بخش که منجر به گشایشی در زندگی مردم شده است، مصداق صدقه جاریه است. وی ادامه داد: ما در دولت با همه محدودیتها، همه ظرفیتها را به کار گرفتهایم تا پروژههای باقیمانده تکمیل شود و به بهرهبرداری برسد. عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: امسال برنامه بهرهبرداری از ۲۹۳ کیلومترآزادراه را داریم که بیسابقه است. بذرپاش تاکید کرد: از امروز ایمنسازی جاده قدیم چالوس در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر جاده چالوس مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود که با تلاش همکاران راهداری حل شد، گفت: درباره ایمنسازی جاده قدیم چالوس در همکاری با نهادهای ذیربط اقدامات مناسبی انجام خواهد شد.
بذرپاش گفت: تلاش میشود باند برگشت قطعه دوم در سال ۱۴۰۳ تکمیل شود. وزیر راهوشهرسازی همچنین درباره گلوگاههای ایجاد شده در استان مازندران یادآور شد: تلاش میکنیم راه تکمیلی روستایی را به منظور تسهیل در تردد آغاز کنیم و آغاز این کار با رعایت تمام نکات ایمنی انجام خواهد شد. وی آزادراه تهران - شمال را گالری توانمندی مهندسان ایرانی در تونل سازی، پلسازی و راهسازی برشمرد و گفت: رهبر ملی ترکمنستان در دیداری که اخیرا داشتیم، درخواست احداث ۲۷۰ کیلومتر آزادراه در این کشور را به ایران داد که تلاش میشود در دیدار آینده درباره آن تصمیمگیری کنیم.
***
وزیر راه: ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت اهدا شد
وزیر راهوشهرسازی گفت: تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین رایگان در قالب طرح جوانی جمعیت اهدا شده است و تا پایان امسال ۷۰ هزار قطعه زمین تقدیم واجدان شرایط در کشور خواهد شد. مهرداد بذرپاش روز گذشته در آیین اهدای ۱۲۱۰ قطعه زمین رایگان طرح جوانی جمعیت در مشهد افزود: 7 هزار قطعه زمین از این تعداد در استان خراسان رضوی پیشبینی شده است. وی ادامه داد: برای دولت، هر قطعه زمین ۲۰۰ میلیون تومان برای خدمات زیربنایی هزینه دارد. وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه خدمات فقط محدود به اهدای یک قطعه زمین نیست، اظهار داشت: در مبحث اهدای زمین، ایجاد مدرسه، درمانگاه، پاسگاه، مسجد و دیگر موارد هم مدنظر است. وی بیان کرد: در دولت سیزدهم، همه توان و ظرفیت دولت برای محققسازی تاکیدات رئیسجمهور به کار گرفته میشود و اگر هم توان آن را نداشته باشیم، به مجلس محترم و مردم این موضوع را اعلام و اطلاعرسانی میکنیم. بذرپاش با بیان اینکه طرح جوانی جمعیت از حدود 3 ماه گذشته در وزارتخانه راهوشهرسازی در حال اجراست، افزود: این طرح مقدوراتی دارد و موضوع تامین زمین به این سادگی نیست و تامین سایر خدمات آن نیز مراحل پیچیدهای دارد. به گفته وی، و تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه در سراسر کشور به خانوادههای بالای 3 فرزند اهدا شده است. اهدای ۱۲۱۰ قطعه زمین رایگان به خانوادههای 3 فرزندی خراسان رضوی دیروز با حضور وزیر راهوشهرسازی در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.