printlogo


کد خبر: 264627تاریخ: 1402/4/17 00:00
سفیر سابق ایران در چین:
FATF مانع عضویت ایران در شانگهای نبود

گروه سیاسی: سفیر سابق ایران در چین گفت: مشکل اصلی ما در عدم عضویت در این سازمان طی سال‌های گذشته، عدم اجماع اعضای این سازمان در قبول عضویت ایران بود و «بحث‌های دیگر از جمله FATF و تحریم» و امثال اینها مشکلی در عضویت ایران در شانگهای ایجاد نکرده بود.
محمد کشاورززاده در گفت‌وگو با ایرنا درباره «تلاش‌های دیپلماتیک صورت‌گرفته در دولت سیزدهم جهت عضویت رسمی ایران» در سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: ایران چند سال به عنوان عضو ناظر در جلسات این سازمان حضور داشته است اما از امروز دیگر به طور رسمی ما به عضویت این سازمان درآمده‌ و می‌توانیم به نقش‌آفرینی در این سازمان بپردازیم. سفیر سابق ایران در چین اظهار داشت: سال‌ها با عضویت ایران در این سازمان مخالفت‌هایی وجود داشت و دلیل آن هم این بود که این سازمان یک ویژگی دارد و آن اینکه تمام تصمیماتی که در این سازمان اتخاذ می‌شود باید بر اساس اجماع همه اعضا باشد و حتی اگر یک کشور هم با آن تصمیم مخالفت کند آن اقدام عملی نمی‌شود. کشاورززاده درباره دلایل عدم عضویت ایران در سال‌های گذشته اظهار داشت: همانطور که گفتم مشکل اصلی ما در عدم عضویت در این سازمان طی سال‌های گذشته، عدم اجماع اعضای این سازمان در قبول عضویت ایران بود و «بحث‌های دیگر از جمله FATF و تحریم» و امثال اینها مشکلی در عضویت ایران در شانگهای ایجاد نکرده بود. وی بیان داشت: اجماع‌سازی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای در پذیرش عضویت ایران در آن سازمان کار بزرگ، پیچیده و زمانبری بود که با اقدامات دیپلماتیک از سوی جمهوری اسلامی ایران با موفقیت انجام شد. 
سفیر سابق ایران در چین عنوان کرد: به نظرم ما کار عمده و بزرگی را پیش رو داریم، چرا که از این به بعد تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید بسیج شده تا در جهت استفاده از ظرفیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ورزشی استفاده کنند. کشاورززاده با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای در طول سال اجلاس‌های مختلفی را در سطوح گوناگون برگزار می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همین الان باید آمادگی ریاست اجلاس شانگهای را داشته باشد.

Page Generated in 0/0050 sec