printlogo


کد خبر: 264629تاریخ: 1402/4/17 00:00
حضور تاریخی مردم ایران در مراسم جشن روز عید غدیر در سراسر کشور
شادپیمایی ملی

گروه اجتماعی: میلیون‌ها عاشق امامت و ولایت دیروز در سراسر ایران به خیابان‌ها آمدند و عید بزرگ غدیر را با شادی و نشاط جشن گرفتند؛ جشنی که بانی اصلی آن مردم بودند. در پایتخت نیز از میدان آزادی تا میدان امام‌حسین‌(ع) به طول 10 کیلومتر مردم ولایتمدار تهران لحظات شادی را سپری کردند؛ میهمانی میلیونی‌ای که بیش از 1300 موکب و 50 هزار خادم مردمی در آن از میهمانان پذیرایی کردند. مردم در قالب این میهمانی که با برگزاری برنامه‌های مفرح همراه بود و تا پاسی از شب ادامه یافت، عید بزرگ غدیر را جشن گرفتند؛ جشنی که با نظم و امنیت کامل برگزار شد و تمهیدات ویژه برای تسهیل تردد میهمانان چون رایگان بودن حمل‌و‌نقل عمومی از قبل تدارک دیده شده بود. خبرنگاران شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی نیز عصر دیروز ضمن پوشش این مراسم با تدارک ویژه‌برنامه‌های مختلف در فضای شاد و عیدانه، از اهمیت «صله رحم با سادات» و «آثار و برکات آن» در زندگی گفتند. گزارشگران مستقر در مسیر نیز با شهروندان در این مراسم گفت‌وگو کردند و آنها نیز از حال و هوای این جشن گفتند. در این برنامه‌ها با دعوت از هنرمندان، گروه‌های سرود، تواشیح، مداحان و سخنرانان برتر کشور فضای شادی برای مردم مهیا شد.
دیروز در مسیر «بی‌آر‌تی» خیابان‌های آزادی و انقلاب هم شهربازی بزرگی برپا شد و کودکان و خردسالان در این جشن ساعات خوشی را تجربه کردند. علاوه بر این پاکستانی‌های مقیم شهرری هم دیروز با برپایی موکبی در «مهمونی ۱۰ کیلومتری» مردم تهران سهیم شدند. پاکستانی‌ها در این غرفه با شیرینی و شربت از مردم پذیرایی و برنامه‌های متنوع فرهنگی برای شرکت‌کنندگان در جشن غدیر اجرا کردند. در هر گوشه‌ای از میدان امام حسین(ع) نیز مردم به صورت داوطلبانه و در قالب نذری از کسانی که برای میهمانی غدیر آمده بودند، پذیرایی می‌کردند. یک موکب با ۱۱۰ دیگ نذری به طول ۳۰۰ متر حد فاصل استاد معین تا آزادی برای پذیرایی از محبان امیرالمومنین اقدام به پخت غذا و پذیرایی از میهمانان می‌کرد. یکی از مواکب، دفترچه داستانی غدیر به کودکان هدیه می‌داد و از این طریق سعی داشت پیام بزرگ عید غدیر را به کودکان و نوجوان حاضر در «مهمونی ۱۰ کیلومتری» برساند. موکب معزی الزهرا (س) که جنب ایستگاه متروی دکتر حبیب‌الله برپا شده بود، به رسم موکب‌های عراقی اقدام به فعالیت می‌کرد. حضور بانوان در پخت، تهیه و توزیع اقلام نیز بسیار پررنگ بود. این موکب با سیب‌زمینی سرخ کرده، چلو‌مرغ، شربت و شیرینی و هدایای ویژه کودکان از میهمانان «مهمونی ۱۰ کیلومتری» پذیرایی می‌کرد. همچنین بسیاری از کودکان و نوجوانان نیز از وسایل بازی که در خطوط اتوبوس همگانی با عنوان «شهربازی ۱۰ کیلومتری» تعبیه شده بود، استفاده می‌کردند.
* مسیر ۱۰ کیلومتری ولایت در پایتخت میزبان مؤمنان
مومنان به شوق آغاز ولایتش بر عالم هستی دور هم جمع شده و شادی‌کنان عید غدیر را جشن گرفتند. این برای دومین سال است که  روز عید غدیر جشن بزرگی در تهران به راه می‌افتد و مردم تهران به یک میهمانی بزرگ دعوت می‌شوند؛ مراسمی که از نیمه شب پنجشنبه گروه‌های مردمی خودجوش برای مهیا کردنش در مسیر تعیین شده مشغول آماده‌سازی موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، استیج‌ها و... بودند. تهرانی‌ها به عشق مولای‌شان حضرت علی(ع) از اقصی‌نقاط پایتخت با وسیله شخصی یا وسایل نقلیه عمومی تدارک دید‌ه‌شده، خود را به مسیر پیاده‌روی 10 کیلومتری رساندند تا جشن عید غدیر 1402 تبدیل به خاطره‌ای خوش در ذهن‌شان شود. این در حالی است که گروه‌های خودجوش مردمی، همچنین مسؤولان شهرداری و هیات‌ها و تکایا، برای میزبانی و پذیرایی از عاشقان علی و ولایتش  صدها موکب با هزاران خادم خادم تدارک دیده‌ بودند تا به شکرانه آغاز ولایت امیرالمومنین و شادی پیروانش، سفره احسان و اطعام رنگین باشد و طعم شیرین عید ولایت را به کام‌ مردم بچشانند. از سوی دیگر برای فراهم آوردن اوقاتی خوش و همچنین دورهمی شاد، همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ها در کنار موکب‌های پذیرایی از عاشقان علی(ع) دست به دست هم دادند تا بهترین برنامه‌های فرهنگی و معنوی را در این عید بزرگ به شیعیان علی(ع) بویژه کودکان پیشکش کنند.
* حضور رئیس‌جمهور در میان میهمانان علوی
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شب گذشته در ساعات پایانی جشن غدیر با حضور در خیابان انقلاب تهران به جمع پرشور مردم علوی پیوست.
بنا بر این گزارش، همزمان با برگزاری میهمانی ۱۰ کیلومتری پایتخت، در دیگر استان‌ها و شهرهای کشور نیز مردم با برپایی موکب و ایستگاه صلواتی، عید غدیر را جشن گرفتند؛ جشنی که مردم بانی اصلی آن بودند.
عید سعید غدیرخم به شکلی به یادماندنی با برگزاری سفره میهمانی به وسعت ایران با حضور همه عاشقان حضرت علی (ع) در جای جای ایران پهناور با شرکت میلیونی مردم در شهرستان‌ها و پایتخت برگزار شد.
مردم برای برگزاری جشن غدیر به عشق مولای خود خودجوش پای کار آمده بودند و هر کس هر آنچه داشت در طبق اخلاص گذاشته بود. از جمله خانم‌هایی که خودشان غذای خانگی درست کرده بودند و از حضار پذیرایی می‌کردند و ساداتی که پول نو عیدی می‌دادند. از کودک تا جوان و پیر، زن و مرد، همه دیروز به میهمانی غدیر آمده بودند؛ میهمانی که همه را طلبیده بود تا جشن بزرگ مردم ایران در روز عید غدیر به وسعت ایران برپا شود.
* دیروز همه بانی برگزاری جشن بزرگ غدیر بودند 
فریاد «یا حیدر، یا حیدر» حاضران در میهمانی ۱۰ کیلومتری پایتخت چشم همه را به خود خیره کرده بود. پرواز هزاران بادکنک در میدان انقلاب و استقبال کودکان و نوجوانان از این جشن یکی دیگر از صحنه‌های دیدنی‌ این میهمانی بزرگ بود.
بسیاری از خانواده‌ها که کودکان خردسال خود را به همراه داشتند، به میهمانی بزرگ مولا علی (ع) آمده‌ بودند و با شعار «مولا مولا» عشق خود را به امیرالمومنین و ائمه اطهار نشان می‌دادند. حضور باشکوه مردم ایران در جشن ولایت نمادی بود که به همه جهانیان نشان دهد مردم این عاشق ائمه ‌اطهار و پشتیبان همیشگی این نظام ولایی هستند.
از دیگر تصاویر جذاب جشن دیروز، ثبت لحظات تاریخی این رویداد بزرگ با گرفتن عکس سلفی بود که بسیار مورد توجه بود.
جشن خیابانی عید غدیر، عصر دیروز با حضور باشکوه مردم در همه شهرها برگزار شد. موکب‌های مردمی در این جشن برپا شد و مردم در طول مسیرهای پیاده‌روی مشغول پذیرایی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند. در این جشن مردمی برنامه‌های شاد و متنوعی از جمله نمایش، مسابقه، بازی و... اجرا شد.

Page Generated in 0/0189 sec