printlogo


کد خبر: 264634تاریخ: 1402/4/17 00:00
لندن قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» را رد کرد
عقب‌نشینی انگلیس از اقدام علیه سپاه

گروه سیاسی: دولت انگلیس با قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» مخالفت کرد.
دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس پاره‌ای درخواست‌ها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» را رد کرد. روزنامه گاردین گزارش داد دولت انگلیس ملاک‌هایی که به موجب آنها می‌توان حامیان و شرکت‌های مرتبط با یک نهاد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد گسترش داده و از این طریق مجادله‌های طولانی در درون دولت انگلیس درباره مساله سپاه را حل و فصل کرده است.  این نظام تحریمی جدید برای نخستین بار به وزرای دولت انگلیس امکان خواهد داد بر مبنای فعالیت‌های یک فرد در خاک انگلیس (نه فقط در داخل ایران) تحریم‌هایی را علیه او اعمال کنند. 
دولت انگلیس پیش از این ایران را به تلاش برای ربودن یا قتل شهروندان آن کشور متهم کرده بود. «مت جاکز»، رئیس پلیس «ضدتروریسم» انگلیس بهمن‌ماه گذشته مدعی شده بود تهدیدهای مرتبط با روسیه، چین و ایران در سال‌های گذشته چند برابر شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد کرده است. روزنامه گاردین نوشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و پلیس امنیت اخلاقی ایران پیش از این تحریم شده‌اند اما اقدام علیه سپاه می‌توانست به مجرمانه تلقی شدن هر گونه ارتباط با این سازمان، مراودات مالی با آن یا حمایت از فعالیت‌هایش منجر شود. این روزنامه همچنین در بخش دیگری از گزارش خود نوشته انجام چنین اقدامی علیه سپاه می‌توانست به قرار گرفتن نام کل حکومت ایران در فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» منجر شود، چرا که سپاه یکی از بخش‌های محوری ساختار نظامی ایران است. 
عقب‌نشینی دولت انگلیس در شرایطی است که دیگر دولت‌های اروپایی نیز که از تندترین مواضع ممکن علیه تهران در جریان آشوب‌های سال گذشته استفاده کرده بودند، در هفته‌های اخیر به اشکال گوناگون سعی بر ترمیم مناسبات خود با کشورمان داشته‌اند. ایده قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی از جمله ابزارهای فشار سیاسی - تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اغتشاشات سال 1401 بود.

Page Generated in 0/0047 sec