printlogo


کد خبر: 264739تاریخ: 1402/4/20 00:00
دور دنیا

کره شمالی: هواپیماهای جاسوسی آمریکا را ساقط می‌کنیم
کره شمالی دیروز ایالات متحده را به نقض حریم هوایی خود از طریق انجام پروازهای جاسوسی متهم کرد و هشدار داد به‌رغم آنکه پیونگ‌یانگ خویشتنداری می‌کند اما چنین هواپیماهای آمریکا را در حریم هوایی خود ساقط خواهد کرد. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش کرد یکی از سخنگویان وزارت دفاع ملی کره‌ شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات نظامی تحریک‌آمیز ایالات متحده، شبه‌جزیره کره را به درگیری اتمی نزدیک‌تر می‌کند. وی همچنین به استفاده ایالات متحده از هواپیماها و پهپادهای شناسایی اشاره کرد و گفت واشنگتن با ارسال زیردریایی اتمی به نزدیکی شبه‌جزیره کره، تنش‌زایی می‌کند. وی در این باره توضیح داد: «هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین رخداد بهت‌آوری همچون سرنگونی هواپیمای شناسایی راهبردی نیروی هوایی ایالات متحده در آب‌های شرقی کره رخ ندهد». سخنگوی وزارت دفاع ملی کره ‌شمالی همچنین به رخدادهای پیشین کره شمالی در ساقط کردن یا رهگیری هواپیمای آمریکا در مرز کره‌ جنوبی و امتداد ساحل اشاره کرد. کره شمالی اغلب درباره پروازهای هواپیماهای جاسوسی آمریکا در نزدیکی شبه‌جزیره کره اعتراض دارد. تاکنون ارتش آمریکا در کره‌ جنوبی به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این خبر واکنش نشان نداده است.
***
نبیه بری: اسرائیل باید از مناطق اشغالی لبنان خارج شود
 «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان، بعدازظهر دیروز به درخواست رژیم صهیونیستی برای برچیدن چادرهای موجود در خط مرزی لبنان و فلسطین اشغالی واکنش نشان داد. رژیم صهیونیستی از یک ماه پیش مدام از ۲ چادر حزب‌الله در منطقه مرزی لبنان سخن می‌گوید و مدعی است این ۲ چادر در آن سوی خط آبی برپا شده و خواستار برچیده شدن این چادرهاست. این رژیم پس از مدتی اعلام کرد حزب‌الله یکی از این چادرها را جمع کرده و تنها یک چادر باقی مانده است. فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل)، دیروز در دیدار با وزیر خارجه و نخست‌وزیر لبنان از طرف تل‌آویو از بیروت خواست چادر مستقر در مرزهای جنوبی را برچینند که مقامات لبنانی در پاسخ تاکید کردند رژیم صهیونیستی باید نیروهای خود را ابتدا از منطقه «الغجر» خارج کند. به گزارش منابع لبنانی، رئیس پارلمان لبنان در واکنش به این درخواست گفت: «چادرها در خاک لبنان هستند و جامعه بین‌الملل باید اسرائیل را به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، خروج از بخش شمالی منطقه الغجر، مزارع شبعا، تلال کفرشوبا و نقطه بی‌۱ ملزم کند». جنبش حزب‌الله لبنان، پنجشنبه پیش (۶ جولای)، طی بیانیه‌ای درباره تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر هشدار داد و اعلام کرد: «اخیراً نیروهای اشغالگر صهیونیست اقدامات خطرناکی را در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر انجام داده‌اند. منطقه‌ای که سازمان ملل آن را بدون بحث و مناقشه به عنوان بخشی از خاک لبنان به رسمیت می‌شناسد».
***
شهادت یک فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست
رسانه‌های صهیونیستی ظهر دوشنبه خبر دادند نظامیان این رژیم به سمت یک فلسطینی در روستای «دیر نظام» واقع در شمال غرب رام‌الله (مرکز کرانه باختری) تیراندازی کرده‌اند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند این شهروند فلسطینی سعی کرده در شمال کرانه باختری بمب‌گذاری کند. شبکه «المیادین» به نقل از خبرنگار خود در فلسطین اشغالی گزارش داد این فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده است. شبکه صهیونیستی «کان» مدعی شد این شهروند فلسطینی به سمت گروهی از نیروهای گردان ۹۴ تیپ «کفیر» در مجاورت شهرک «نفیه تسوف» بمب پرتاب و سپس به آنها تیراندازی کرده است. به گزارش رادیو «الاقصی»، نظامیان صهیونیست به نیروهای امدادی اجازه کمک‌رسانی نداده‌اند و آمبولانس‌ها را بازگردانده‌اند. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون بارها فلسطینیان را به بهانه تلاش برای انجام عملیات استشهادی هدف قرار داده‌اند.
به دنبال تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان بویژه تجاوز اخیر این رژیم به شهر جنین در شمال کرانه باختری که با هدف اعلامی از بین بردن مقر فرماندهی گروه‌های مقاومت فلسطینی انجام شد، تعداد عملیات‌های استشهادی علیه نظامیان صهیونیست افزایش یافته است. 
***
چین: ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موجب بحران انسانی می‌شود
سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد ارسال بمب‌های خوشه‌ای آمریکا به اوکراین می‌تواند موجب بحران انسانی در جنگ اوکراین شود. مائو نینگ در این ‌باره گفت: بسیاری از کشورها با این اقدام (آمریکا) مخالفت کردند و تأمین غیرمسؤولانه مهمات خوشه‌ای می‌تواند منجر به بحران انسانی شود. در این رابطه باید مسائل انسانی و نظامی در نظر گرفته شود. وی در ادامه درباره وضعیت جنگ در اوکراین افزود: طرف‌های ذی‌ربط نباید این بحران را شعله‌ور و تناقض‌ها را تشدید کنند که نتیجه آن تشدید بحران اوکراین است. پس از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» رسما تأیید کرد این کشور تصویب کرده برای نخستین بار تسلیحات مناقشه‌انگیز «بمب‌های خوشه‌ای» را در اخیار ارتش اوکراین قرار دهد. بایدن مدعی شد این تصمیم، «تصمیمی سخت» برای دولت آمریکا بوده اما او و کابینه‌اش در نهایت «پس از مشورت با متحدان و همکاران در کنگره» این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند، زیرا «مهمات اوکراینی‌ها در حال اتمام است و در ضدحملات به این نوع تسلیحات نیاز دارند». رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین و مشورت با متحدان خبر می‌دهد که پیش از این «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع و «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگوهایی جداگانه مخالفت برلین با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین را اعلام کردند.

Page Generated in 0/0100 sec