printlogo


کد خبر: 264754تاریخ: 1402/4/20 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از ظرفیت‌های اقتصادی آفریقا در آستانه سفر رئیسی به این قاره
صید جواهر سیاه
* بازار ۶۰۰ میلیارد دلاری، معادن، منابع طبیعی و مخازن بکر از اصلی‌ترین ویژگی‌های اقتصادی قاره آفریقاست/ * رشد ۱۰۰ درصدی صادرات ایران به قاره آفریقا در دولت سیزدهم

گروه اقتصادی: بنا بر اخبار منتشر شده از سوی دفتر رئیس‌جمهور، سیدابراهیم رئیسی امروز راهی قاره آفریقا خواهد شد و در برنامه خود ملاقات با مقامات کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را دارد.
این قاره دارای ظرفیت‌های مناسب و بکری مانند معادن و ذخایر انرژی است که ایران می‌تواند از آنها بهره بگیرد. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم افزایش تجارت با کشورهای همسوی سیاسی و همسایه است و در ۲ سال گذشته حجم صادرات کشورمان به قاره آفریقا ۱۰۰درصد افزایش یافته و پیش‌بینی شود پس از این سفر این روند افزایشی فزآینده خواهد بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا ضمن بیان اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا بودیم، راه‌های توسعه تجارت با این قاره را تشریح کرد.
سیدروح‌الله لطیفی در آستانه سفر رئیس‌جمهور به 3 کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه اظهار داشت: سفر بالاترین مقام اجرایی کشورمان پس از ۱۰ سال، نشان‌دهنده اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در بازارهای بکر و استفاده از همه ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری در راستای منافع ملی با نگاه احترام متقابل است.
وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا بودیم که این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات زیرساختی روابط تجاری با این قاره و نهایتاً گسترش روابط تجاری با آفریقا شود.
لطیفی درباره موانع گسترش روابط تجاری با آفریقا گفت: دولت باید برای تسهیل تجارت و بازاررسانی کالاهای ایرانی به حل موانع حمل‌و‌نقل به آفریقا و جابه‌جایی پول ورود کند تا در کنار راه‌حل‌های محدود بخش خصوصی، ظرفیت‌های بیشتری در این زمینه فراهم شود تا ریسک تجارت با آفریقا و بالعکس کاهش یابد و در کنار این 2 موضوع باید زیرساخت‌های لازم برای معرفی بازارهای هدف، کالاهای ایرانی، نیازسنجی بازار هدف را در کنار تقویت مزیت‌های تولیدات ایرانی را ایجاد کند و کاهش تعرفه برای ورود کالاهای ایرانی به بازارهای آفریقایی را با امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی در مذاکرات و دیپلماسی فعال خود دنبال کند.
وی افزود: افزایش تعداد رایزنان بازرگانی در آفریقا، ابتکار راه‌اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف، برگزاری نمایشگاه و حمایت از تجار ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌ها، رفع محدودیت واردات طلا به کشور و پذیرش شمش طلا در قبال ارز صادراتی از جمله اقدامات دولت سیزدهم در کنار دیپلماسی فعال آن برای بهبود روابط تجاری بویژه درباره آفریقا بوده که ثمرات آن، سال‌‌های آینده بیشتر نمایان خواهد شد.
قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا درباره میزان تجارت ایران با 3 کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه توضیح داد: سال قبل بیش از ۱۲۸,۵ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیون و ۷۸۱ هزار دلار تجارت ایران با این 3 کشور بود که ۱۲۴ هزار و ۲۱۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار سهم صادرات ایران و 4 هزار و ۳۵۱ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۱۴ هزار دلار سهم واردات ما از این 3 کشور بوده است.
وی افزود: صادرات ایران به کنیا 53.2 میلیون دلار، به اوگاندا 1.2 میلیون دلار و به زیمبابوه ۲۳۶ هزار دلار بوده و قیر با ۴۱ میلیون دلار، ۷۵ درصد ارزش صادرات ایران به این 3 کشور را به خود اختصاص داده است و بعد از آن روغن صنعتی با 3.7 میلیون دلار، سایر فرآورده‌های نفتی با 2.3 میلیون دلار و رشته‌های خوراکی با 1.9 میلیون دلار و پلی‌اتیلن با ۹۵۵ هزار دلار قرار دارد.
لطیفی درباره کالاهای صادراتی در ادامه گفت: عسل، پسته، کشمش، میوه خشک، زعفران، کنسرو ماهی، شیرینی و شکلات، بیسکویت، رب گوجه، مکمل غذایی، گچ و سیمان، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، اوره، محصولات آرایشی، کائوچو، چمدان، فرش و گلیم، کفش و کلاه، ظروف شیشه‌ای، ماشین‌آلات صنعتی، سیم و کابل، تراکتور، مبل، سایبان و شیرآلات از دیگر کالاهای صادراتی ایران به 3 کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه است که ۹۷ درصد صادرات انجام شده به مقصد کنیا بوده است.
قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا درباره واردات از این 3 کشور گفت: سال ۱۴۰۱ کنیا 17.3 میلیون دلار، زیمبابوه 1.4  میلیون دلار و اوگاندا یک میلیون دلار کالا به کشورمان فروختند که ۸۵ درصد آن صادرات کنیا به ایران بوده است.
وی افزود: چای با سهم ۸۴ درصدی به ارزش ۱۶ میلیون دلار، در صدر کالاهای وارداتی از این 3 کشور قرار دارد و بعد از آن توتون با یک میلیون دلار و قهوه با ۸۸۶ هزار دلار در جایگاه بعدی است و آب آناناس، نباتات معطر، مرکب چاپ، ورق رول تولید ظروف، کانتینر و میمون برای تحقیقات پزشکی از دیگر کالاهای وارداتی از این 3 کشور است.
لطیفی گفت: بازار ۱۱۵ میلیون نفری کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که امیدواریم با سفر رئیس‌جمهور به این ۳ کشور گام مهمی برای ارتقای سطح روابط برداشته شود، بویژه اینکه سوخت، تجهیزات پزشکی و دارو، گردشگری، حمل‌و‌نقل و انتقال دانش و سرمایه‌گذاری مشترک در خدمات فنی و مهندسی، پالایشگاه، استخراج و بهره‌برداری از نفت و گاز و محصولات غذایی، بهره‌برداری از معادن، کشت فراسرزمینی و تولید نهاده‌ها، ظرفیت‌های بالایی برای فعالیت تجاری و اقتصادی بین ایران و این 3 کشور خواهد داشت.
* ارتباط با کشورهای مستقل برنامه دولت سیزدهم
همچنین قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در این راستا با بیان اینکه توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مستقل، ‌از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: قاره آفریقا گنج پنهانی است که در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود اما اکنون می‌تواند یکی از مراکز برای ارزآوری و درآمدزایی کشور باشد.
علیرضا پیمان‌پاک با بیان اینکه موضوع روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مستقل، ‌از مسائل اولویت‌دار در دولت سیزدهم است، اظهار کرد: همزمان با ادامه مذاکرات با غرب،‌ تجارت با کشورهای دیگر در دستور کار قرار دارد و این 2 به یکدیگر گره نخورده است.
وی با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی کشور به ۵۳ میلیارد  دلار در سال گذشته که بالاترین عدد در تاریخ تجاری ایران است،‌ افزود: بررسی سبد صادراتی کشور نشان‌دهنده کشورهای جدیدی است که وارد سبد تجاری ایران شده‌اند و شامل قاره آفریقا نیز می‌شود.
* قاره معادن و منابع طبیعی بکر
قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه آفریقا یک قاره پرپتانسیل است،‌ تصریح کرد: این قاره معادن، منابع طبیعی و مخازن بکری دارد که طی سال‌های گذشته مورد توجه کشورهای فعال در حوزه بین‌الملل قرار گرفته و کشورهایی مانند چین غیر از سرمایه‌گذاری،‌ به کشورهای این قاره نیروی کار نیز اعزام کرده‌اند.
پیمان‌‌پاک با تاکید بر اینکه قاره آفریقا به عنوان یک گنج مخفی مورد توجه کشورهای فعال در حوزه اقتصادی قرار دارد، گفت: ایران سال‌ها از این فضا برخلاف شباهت‌ها و ارتباط نزدیک فرهنگی و سیاسی بویژه در زمینه تحریم‌ها غفلت کرده است، زیرا منابع و معادن مورد نیاز بیشتر اقتصادهای در حال رشد در این قاره وجود دارد که ترغیب می‌کند وارد این بازار شویم و در یک سال گذشته نیز فعالیت‌های خوبی در توسعه تجارت شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 1.2 میلیارد دلار صادرات به آفریقا داشتیم، در حالی که آمار تجاری در سال‌های گذشته ارقامی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار را به ثبت رسانده است.
قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به امضای قراردادهای تجاری با این قاره اظهار داشت: در اجلاس غرب آفریقا که سال گذشته برگزار شد توافقاتی بالغ بر ۲ میلیارد دلار شامل صادرات خودرو، خدمات تعمیرات کشتی، ‌رسیدگی به ناوگان دریایی، ‌ساختمان‌سازی و هتل‌سازی امضا شد.
پیمان‌پاک با اشاره به راه‌اندازی خانه نوآوری و فناوری در قاره آفریقا ‌تاکید کرد: ۴۰ محصول دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای این قاره به ثبت رسیده و داروهای ایرانی در مراکز درمانی این قاره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه تجارت با قاره آفریقا از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود،‌ تاکید کرد: بخش خصوصی به دنبال منفعت است و سوبسیدی پرداخت یا دریافت نمی‌کند، به همین دلیل از هر فرصتی برای درآمدزایی بیشتر بهره‌مند می‌شود.
قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر همین اساس تجارت با قاره آفریقا برای ایران ارزآوری دارد و از سوی دیگر تهاتر کالایی نیز از راهکارهایی است که به کشور برای تامین مواد اولیه و نیازهای وارداتی کشور کمک می‌کند.
* تامین مواد غذایی از قاره آفریقا با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر
پیمان‌پاک با بیان اینکه محصولات ارگانیک و گسترده کشاورزی به دلیل اقلیم مناسب در این قاره تولید می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات پیگیری شده در ماه‌های گذشته که جمعه پیش قرارداد آن بین دامپزشکی ایران و کنیا منعقد شد، واردات دام زنده بود تا بتوانیم از ظرفیت آفریقا برای این موضوع استفاده کنیم. استان سیستان‌وبلوچستان ظرفیت بالایی برای انتقال دام‌ها برای پروار، کشتار و توزیع دارد.
وی با اشاره به فعال کردن کشتارگاه‌های ساخته شده که تاکنون راکد مانده بود،‌ تصریح کرد: هم‌اکنون با فعال‌سازی این ظرفیت از پاکستان و قاره آفریقا علاوه بر تامین گوشت مورد نیاز کشور می‌توانیم این امکان را فعال کنیم تا دام زنده با کیفیت بالا و قیمت پایین در دسترس قرار بگیرد.
قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به یک میلیون تن مصرف سالانه کشور در زمینه گوشت ‌تصریح کرد: هر سال 150 میلیون تن گوشت وارد کشور می‌شود که می‌توانیم با واردات دام زنده و گوشت ارگانیک از مبدائی نزدیک‌تر مانند قاره آفریقا با قیمت کمتر آن را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.
پیمان‌پاک با اشاره به ایجاد کشت فراسرزمینی توسط چینی‌ها و ترک‌ها ‌تاکید کرد: محصولات مختلف را می‌توانیم در کشور اوگاندا که چند میلیون هکتار زمین آماده برای کشت دارد و طی سال‌های گذشته 4 هزار و 500 هکتار را در اختیار ایران قرار داده است، کشت کنیم.
وی با بیان اینکه زمین‌های مورد استفاده ایران برای کشت فراسرزمینی برای تولید ذرت و پیله ابریشم با قیمت مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ تصریح کرد: قاره آفریقا به دلیل منابع غنی و خاک حاصلخیز به دلیل نزدیکی به خط استوا می‌تواند برای ایران بسیار سودمند باشد و از سوی دیگر 10 میلیارد واردات نهاده‌های کشاورزی نیز می‌تواند از این کشور انجام شود و با قیمت مناسب‌تری در اختیار ایران قرار بگیرد.
قائم‌مقام وزیر کشاورزی گفت: واردات از قاره آفریقا که مشکل سیاسی و نگرانی برای انتقال کالا با ایران ندارد، منفعت بسیاری را برای کشور به همراه دارد.

Page Generated in 0/0063 sec