printlogo


کد خبر: 264756تاریخ: 1402/4/20 00:00
اخبار

مصرف برق کشور به مرز ۷۲ هزار مگاوات رسید
وزارت نیرو اعلام کرد بر اساس آخرین گزارش ارسالی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مصرف برق کشور به ۷۱ هزار و ۹۸۷ مگاوات رسید که بر این ‌اساس ضروری است مشترکان خانگی برای حفظ پایداری شبکه برق ۱۰ درصد در مصرف صرفه‌جویی کنند. همزمان با تشدید گرمای هوا در روزهای پایانی نخستین ماه تابستان ۱۴۰۲، میزان مصرف برق در کشور برای دومین بار رکورد زد، به ‌طوری‌که میزان مصرف برق کشور به ۷۱ هزار و ۹۸۷ مگاوات رسید. بر این اساس لازم است همه هموطنان در سراسر کشور به‌ منظور تأمین برق پایدار در مصرف بهینه برق و صرفه‌جویی همکاری لازم را انجام دهند. این مهم از طریق به‌کارگیری روش‌های ساده میسر خواهد بود و مردم می‌توانند بدون آنکه رفاه خود را کاهش دهند با اعمال روش‌های ساده به مدیریت مصرف برق و گذر از این شرایط بحرانی کمک کنند. روش‌های ساده از جمله اینکه در ساعت اوج مصرف از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ از استفاده از وسایل برقی پرمصرف اجتناب کرده و یا دمای کولرهای گازی خود را روی عدد ۲۴ تنظیم، یا از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز در این باره تأکید کرده است فقط با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق کمک بزرگی به تأمین برق پایدار برای همه هموطنان خواهند شد. همچنین شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: برق ۶۸ دستگاه اجرایی پرمصرف شهر تهران که اقدام به کاهش مصرف برق نکرده‌اند قطع شد و میزان مصرف برق همه ادارات پایتخت نیز با استفاده از شمارگرهای هوشمند به ‌صورت لحظه‌ای در حال رصد و پایش است.
***
رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن منصوب شد
وزیر راه و شهرسازی در حکمی محمدرضا مهدیاراسماعیلی را به عنوان رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن منصوب کرد. در متن این حکم آمده است: با عنایت به صورت‌جلسه هیات امنا به طور فوق‌العاده صندوق ملی مسکن با شماره 412/14/ص مورخ 11/۴/۱۴۰۲به استناد ماده ۱۳ اساسنامه صندوق به موجب این حکم جنابعالی را به مدت ۲ سال به عنوان رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن منصوب می‌کنم.
محمدرضا مهدیاراسماعیلی پیش از این عضو هیات عامل صندوق ملی مسکن بوده و در زمینه‌هایی همچون اقتصاد کلان و اقتصاد عمومی و پولی صاحب‌نظر است.
***
جزئیات تعرفه جدید گاز خانگی در سال ۱۴۰۲
طبق مصوبه جدید دولت، تعرفه گاز مشترکان خانگی در هر پله مصرف نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است اما بازه هر پله افزایش یافته که بدین صورت مشترکان پرمصرف و مرفه‌نشین تا حدودی از تیررس سیاست‌های تنبیهی دولت خارج شده‌اند. هیات وزیران در جلسه 10/۳/۱۴۰۲به پیشنهاد وزارتخانه‌های نفت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ملی استاندارد ایران، الگوی مصرف بهینه گاز خانگی برای اقلیم‌های مختلف کشور را تصویب کرد. طبق مصوبه دولت، تعرفه گاز هر پله مصرف نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است ولی بازه هر پله افزایش یافته که می‌توان آن را جزئی از سیاست حمایتی دولت حساب کرد. به بیان دیگر در تعرفه‌های جدید مشترکان گاز خانگی با مصرف گاز بیشتر در پله‌های بالا قرار می‌گیرند. همچنین طبق مصوبه دولت، قیمت ۳ پله اول تعرفه گاز خانگی، نسبت به تعرفه‌های سال ۹۴ هیچ تغییری نکرده است. طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، حدود ۷۶ درصد مردم در ۳ پله مصرف قرار دارند که حدود ۵۰ درصد مصرف کل گاز در بخش خانگی را به خود اختصاص می‌دهند. شایان ذکر است فاصله بازه هر پله در تعرفه قدیم ۷۵ متر مکعب بوده ولی در تعرفه جدید این عدد ۱۰۰ مترمکعب است. همچنین در مصوبه جدید دولت، مشوق‌هایی نیز در قالب پاداش برای مشترکان خانگی در نظر گرفته شده است. معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در این باره توضیح داد: امسال تمهیداتی را در قالب مصوبه هیات وزیران در نظر گرفته‌ایم که اگر مشترکان گاز خانگی در 3 ماه سرد سال (16 آذر تا 16 اسفند)، مصرف گاز خود را حداقل 10 و حداکثر 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دهند، به ازای هر مترمکعب معادل 5 برابر هزینه انتقال و توزیع گاز، پاداش دریافت می‌کنند.
***
رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی منصوب شد
وزیر جهاد کشاورزی در حکمی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی را به عنوان رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی منصوب کرد. این حکم با توجه به مسؤولیت سازمان تات در افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری به سید مجتبی خیام‌نکویی اعطا شد. در این حکم خطاب به خیام‌نکویی آمده است: با عنایت به نقش و ماموریت مهم وزارت جهاد کشاورزی در دستیابی به امنیت غذایی پایدار و تاکیدات مکرر ریاست‌جمهور بر امر ارتقای بهره‌وری بویژه در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی، براساس ابلاغیه نظام‌نامه کمیته بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و با توجه به شایستگی و تجربیات ارزنده، همچنین مسؤولیت سازمان تات در افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری، به موجب این حکم به عنوان رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی منصوب می‌شوید.

Page Generated in 0/0063 sec