printlogo


کد خبر: 264757تاریخ: 1402/4/20 00:00
اخبار

تقدیم استوارنامه‌های سفرای فیلیپین لیبی، هند و بنگلادش به رئیسی
سفرای جدید فیلیپین، لیبی، هند و بنگلادش استوارنامه‌های خود را به رئیس‌جمهور ایران تقدیم کردند. رئیسی در آیین دریافت استوارنامه‌های سفرای جدید فیلیپین، لیبی، هند و بنگلادش بر تقویت مناسبات فی‌مابین ایران و این کشورها تاکید کرد. رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید هند با بیان اینکه برای توسعه روابط با هند در حوزه‌های مختلف محدودیتی نداریم، بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه مشترک توسعه بندر چابهار میان 2 کشور تاکید کرد و از سفیر جدید جمهوری هند خواست این موضوع را با جدیت پیگیری کند. رئیس‌جمهور همچنین در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید فیلیپین گفت: ظرفیت‌های متنوع و خوبی در ایران و فیلیپین وجود دارد که فعال کردن آنها به گسترش همکاری‌ها و تقویت روابط دوجانبه و به ‌تبع آن توسعه تعاملات بین‌المللی 2 طرف می‌انجامد.
رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید لیبی نیز با اشاره به اینکه «عمیقا معتقدم مشکلات لیبی و برخی کشورهای اسلامی ناشی از حضور و دخالت‌های بیگانگان است»، اظهار داشت: امیدواریم ملت لیبی هر چه سریع‌تر با ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات سراسری و تشکیل دولت فراگیر، به دخالت بیگانگان در این کشور پایان دهند و روزبه‌روز در مسیر پیشرفت گام‌های بلندتری بردارند. 
رئیس‌جمهور همچنین در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید بنگلادش یکی از زمینه‌های مهم توسعه روابط ایران و بنگلادش را حوزه تجاری و اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه سطح مبادلات تجاری فعلی میان 2 کشور با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب موجود قابل قبول نیست، بر ضرورت هدف‌گذاری افزایش سطح مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری ایران و بنگلادش در گام اول تاکید کرد.
***
عمان: توافق تهران و ریاض نتایج مثبتی برای منطقه دارد
وزیر خارجه عمان در اظهاراتی گفت ایران همسایه ما است و با آن همزیستی داریم و برای ایجاد ثبات می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم. به گزارش ایسنا، بدر بن‌حمد البوسعیدی گفت توافق تهران و ریاض نتیجه مثبتی برای منطقه به همراه خواهد داشت. حدود یک ماه پیش و در آستانه برگزاری مراسم حج، سفارت ایران در عربستان و کنسولگری کشورمان در جده به صورت رسمی بازگشایی شد. همچنین ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان بعد از ۱۷ سال به تهران سفر کرد و در جریان نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود اعلام کرد: به‌زودی سفارت ما در تهران بازگشایی می‌شود. 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با بیان اینکه مقدمات بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد فراهم شده است، گفت: بر اساس گفته مقامات عربستان سعودی ان‌شاءالله به‌زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.
***
بازدید نمایندگان 22 عضو APA از مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی روز گذشته میزبان نمایندگان پارلمانی 22 عضو مجلس آسیایی (APA) از جمله کشورهای بنگلادش، پاکستان، بحرین، فلسطین، امارات، ترکیه، عراق، اندونزی، لبنان، چین، قطر، سوریه، کویت، هند، روسیه، ویتنام، قبرس، عربستان، پارلمان عرب و آذربایجان بود.
محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن خیرمقدم به اعضای APA گفت: 290 نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور دارند که بر اساس جغرافیا و جمعیت در سراسر کشورمان پراکنده‌اند. وی تصریح کرد: مذاهب مختلف در پارلمان ایرانی دارای نماینده هستند و امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی در سخنان‌شان تأکید کردند مجلس در رأس امور است که نشان‌دهنده اهمیت قوه مقننه در ساختار حکومت است.
همچنین در جریان این بازدید غلامرضا نوری قزلجه، رئیس کمیته دائمی امور اقتصادی و توسعه پایدار APA ضمن تشریح عملکرد قوه مقننه گفت: نمایندگان پارلمان ایران توسط مردم انتخاب می‌شوند و به مدت 4 سال به قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون می‌پردازند. وی تصریح کرد: نمایندگان در ایران می‌توانند به صورت آزادانه و مطابق قانون اساسی نسبت به مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر داشته باشند، همچنین باید یادآور شد تمام مذاکرات صحن علنی مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی به صورت مستقیم از تلویزیون و رادیو برای مردم پخش می‌شود.
در ادامه علی علیزاده رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجالس آسیایی ضمن تشریح تاریخچه ساختمان مشروطه برای نمایندگان پارلمانی 22 عضو APA گفت: قدیمی‌ترین پارلمان آسیا 117 سال پیش در ایران شکل گرفته است. وی تصریح کرد: آیت‌الله سیدحسن مدرس به خاطر شجاعت و بهره‌گیری از جایگاه نمایندگی و دفاع از مردم جانش را در این مسیر از دست داد و بر این اساس سالروز شهادت ایشان را روز مجلس نامگذاری کردند.

Page Generated in 0/0054 sec