printlogo


کد خبر: 264761تاریخ: 1402/4/20 00:00
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به حکم دادگاه آمریکا برای پرداخت غرامت 3 میلیون دلاری از اموال مردم ایران به یک ضد‌انقلاب بدنام
به اسم زن، به کام جیب‌زن

گروه سیاسی: گروه‌ها و چهره‌های ضدایرانی، از سلطنت‌طلبان و منافقین گرفته تا امثال حامد اسماعیلیون و مسیح علینژاد، یک نقطه مشترک دارند و آن هم ولع سیری‌ناپذیر‌شان برای ارتزاق از اموال مردم ایران است.
هر یک از گروه‌های اپوزیسیون ایران به دنبال استفاده از اموال به ناحق بلوکه شده مردم ایران توسط کشورهای غربی، بویژه آمریکاست. از دیکتاتورزاده پهلوی گرفته تا سازمان تروریستی منافقین، دارایی مردم ایران را به عنوان سرمایه‌ای می‌بینند تا بتوانند گذران زندگی کرده و پروژه‌های ضدایرانی خود را دنبال کنند.
حالا در تازه‌ترین دست‌درازی اپوزیسیون به اموال مردم ایران، مشخص شده مسیح علینژاد خواستار دریافت بیش از 3 میلیون دلار از اموال بلوکه شده مردم ایران در آمریکا شده است.
در روزهای اخیر حکمی از دادگاهی در آمریکا منتشر شد که طبق آن، مسیح علینژاد می‌تواند مبلغ ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار از اموال ایران در آمریکا را به عنوان غرامت از دادگاه فدرال این کشور دریافت کند.
آذر 98 بود که مسیح علینژاد به بهانه بازداشت برادرش در ایران و با ادعای اینکه بابت این اقدام دچار صدمات روحی شده، از دادگاه فدرال ایالات متحده درخواست کرد با پرداخت غرامت از جیب مردم ایران، صدمات روحی او را جبران کند. از همین رو یکشنبه هفته جاری، حکمی از دادگاه فدرال آمریکا منتشر شد که طی آن آمریکایی‌ها جواز دستبرد علینژاد به دارایی مردم ایران را صادر کردند.
پس از انتشار این حکم، علاوه بر مردم ایران، گروه‌ها و افراد ضدایرانی نیز در شبکه‌های اجتماعی به دزدی آشکار علینژاد پرداخته و از اقدام او انتقاد کردند به طوری که ذیل اغلب پست‌ها و اخبار شبکه‌های ضدایرانی در ارتباط با این ماجرا، کاربران مسیح علینژاد را به خاطر تلاش برای ارتزاق از اموال بلوکه شده ایران، مورد هجمه قرار دادند.
همین موضوع باعث شد مسیح علینژاد برای فرار از این هجمه‌ها و حجم بالای انتقادات، در حساب توئیتری خود اعلام کند از گرفتن غرامت 3 میلیون دلاری انصراف می‌دهد و از ابتدا نیز قصد گرفتن این غرامت را نداشت. علینژاد در حالی با منت بر سر مردم ایران اعلام کرده از ابتدا قصد دستبرد به اموال ایران را نداشته که در طرح شکایت خود به دادگاه آمریکا، خواستار پرداخت غرامت 500 میلیون دلاری از جیب مردم ایران شده بود.
در شکایت علینژاد از جمهوری اسلامی ایران آمده بود: «خواهان (مسیح علینژاد) از دادگاه درخواست می‌کند علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حکمی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار صادر کند». البته درخواست پرداخت غرامت ۵۰۰ میلیون دلاری از اموال ایران تنها یک بخش از چندین نوع غرامتی بود که علینژاد در شکایت خود درخواست کرد. او علاوه بر درخواست 500 میلیون دلار، تقاضای انواع دیگری از غرامت را نیز برای جبران ضررهای وارد شده بر خود و خانواده‌اش کرده بود که مبالغ آنها باید توسط دادگاه تعیین شود.
غرامت بابت جبران صدمات شخصی، غرامت بابت دستگیری علیرضا علینژادقمی، غرامت بابت از دست دادن حقوق ماهانه، غرامت بابت جبران رفتار ظالمانه، غرامت کلی بابت سایر صدمات وارده ممکن، غرامت توسط دادگاه برای جبران هر نوع خسارتی که ممکن است شامل حال علینژاد شود و پرداخت همه هزینه‌های حقوقی این شکایت، موارد دیگری بود که علینژاد خواستار پرداخت آنها از دارایی اموال بلوکه شده مردم ایران در آمریکا شده بود. حالا بر اساس کدام منطق باید پذیرفت فردی که حتی خواستار پرداخت هزینه‌های حقوقی شکایتش از جیب مردم ایران شده بود، اکنون اعلام می‌کند از همان ابتدا هم به دنبال دست درازی به اموال و دارایی مردم ایران که سال‌ها به صورت غیرقانونی توسط آمریکا بلوکه شده، نبوده است. جز این است که علینژاد برای فرار از پاسخگویی بابت تلاشش برای دستبرد به دارایی مردم ایران، اکنون چنین ادعایی دارد؟
البته همان طور که در ابتدا هم گفته شد، علینژاد تنها کسی نیست که به دنبال ارتزاق از اموال و دارایی مردم ایران است. پیش از این رضا پهلوی هم که پدر و پدربزرگش ید طولایی در دزدی از مردم ایران داشتند، در جریان اغتشاشات سال قبل که به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاده بود، برای پیشبرد پروژه براندازی جمهوری اسلامی خواستار پرداخت هزینه از اموال مردم ایران شده بود. او در توجیه این دزدی گفته بود: یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن سریع‌تر مبارزه علیه جمهوری اسلامی را تامین مالی کرد، استفاده از اموال مصادره یا مسدود‌شده ایران است که در واقع در نهایت اموال مردم ایران است و ما باید بتوانیم از آنها در جهت تامین چنین هزینه‌هایی استفاده کنیم.
اگرچه اپوزیسیون ایرانی در جریان اغتشاشات سال 1401 چهره عریان خود را با خشونت‌طلبی حداکثری و تروریسم، به نمایش گذاشت اما اکنون که ماه‌ها از آشوب‌ها می‌گذرد و گروه‌ها و افراد ضدایرانی در انزوا به سر می‌برند، بهتر می‌توان به خوی دزدی این جماعت پی برد، چرا که در حال حاضر، ولو اگر موقت باشد، خبری از پشتیبانی مالی کشورهای غربی نیست و هر کدام از این افراد و گروه‌ها برای بقای خود، به دنبال دست درازی به دارایی مردم ایران هستند که سال‌هاست تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا زندگی می‌کنند.
* رأی دادگاه آمریکا نماد راهزنی است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ارتباط با رای دادگاهی در آمریکا مبنی بر پرداخت بخشی از دارایی ایران به مسیح علینژاد گفت: اقدام شرورانه و راهزنی آمریکا در قبال دارایی‌های دیگر کشورها را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم. آمریکایی‌ها با استفاده از قوانین داخلی خودشان نسبت به دیگر کشورها احکامی را صادر می‌کنند و بعد به منابع کشورها دست‌اندازی می‌کنند؛ این اقدام کاملا غیرقانونی و نامشروع و ناقض قوانین بین‌المللی و به دور از شأن دولت‌های عضو سازمان ملل است.

Page Generated in 0/0045 sec