printlogo


کد خبر: 264775تاریخ: 1402/4/21 00:00
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» دیروز با پیام وزیر ارشاد آغاز به کار کرد
سینماخانواده‌

گروه فرهنگ و هنر: سینما باید بکوشد با اتکا بر آداب و آیین‌های ایرانی - ‌اسلامی، مسؤولانه دغدغه عدالت، عزت و هویت اجتماعی را به تصویر بکشد و هنرمندانه الگوی عالی وفاداری، فداکاری و خانواده‌محوری را از زنان ایرانی به نمایش بگذارد. این شاید مهم‌ترین رسالت سینماست؛ مساله‌ای که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا»  به آن اشاره کرد. در متن این پیام آمده است: «سینمای امروز باید ستایشگر ساحت سلیم خانواده و روایتگر صدیق چهره واقعی زن باشد و به توجیه نقش متمایز خانواده در کارکردهای اجتماعی بپردازد. تغییر هوشمندانه کلیشه‌ای مستعمل از زن و خانواده، منحصرا با برساختن الگوهای باورپذیر انسانی و اعتمادآفرینی ممکن می‌شود. تاکید دولت مردمی بر عدالت‌محوری نه صرفا به مثابه یک گفتمان سیاسی، بلکه گزاره گویایی در توسعه سرمایه، تعمیم حمایت‌ها و تبلیغ متوازن تولیدات سینمایی بوده است که این تمایز، آشکارا خود را در فلسفه وجودی رویدادهای سینمایی نشان داده است. جشنواره «حوا»  مقارن با روز خانواده در ایران رویداد بهنگامی است که توجه سینمای امروز را به جایگاه زن در جامعه ایرانی - اسلامی به نمایش می‌گذارد. تاکید بر موقعیت ممتاز فردی و جمعی زن، تصدیق کنشگری بر اساس آموزه‌های ایرانی ‌- اسلامی و بازتعریف خانواده از مهم‌ترین مولفه‌های این رویداد بین‌المللی محسوب می‌شود. در وجه بین‌المللی این رویداد، سیاست‌گذاری آگاهانه‌ای در تبادل درک موقعیت زن و خانواده شکل گرفته است که مانع از معرفی وارونه و نادرست چهره واقعی زن عفیف و شریف ایران‌زمین در اقصا نقاط دنیا خواهد بود؛ زنانی که چه در جایگاه علمی و چه در جایگاه هنری، فرهنگی، اجتماعی، مدیریت سیاسی یا در عرصه اقتصاد، تولید و کارآفرینی همواره نقش مشعشع از خود بروز داده‌اند. امید است این رویداد فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با استمرار خود، ضمن تاکید بر عدالت اجتماعی و ترویج سینمای خانواده‌محور، به جریان سینمایی موثر داخلی و خارجی بینجامد. آرزو می‌کنم شعار شورانگیز طلیعه این رویداد، «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» در ماهیت آثار سینمایی و رویکرد سینماگران تبلور یابد». 
مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» ظهر دیروز در سینما فرهنگ برگزار شد. در ابتدای این مراسم مهدیه‌سادات محور، دبیر این رویداد روی صحنه آمد و بیان کرد: روز موعود فرارسیده است، آنجا که بر فراز رویاهای صادقانه‌مان ایستاده‌ایم؛ آنجا که خانواده در هیاهو و ازدحام زندگی روزمره رنگ و بوی ویژه‌تری به خود گرفته، ما پای خانواده ایستاده‌ایم، در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» و در رویدادگاه سینمافرهنگ؛ با گذر از روزهای کوتاهی که شتابان‌تر‌ هم بودند برای رسیدن به امروز تا در این محفل صمیمانه و با حضور ارزشمند شمایان، جایگاه بلندمرتبه مادران و زنانی را ارج نهیم که فداکاری را نه تنها معنا کرده که همچون بذری برای رشد و ‌بالندگی نهاد خانواده و جامعه ایرانی اسلامی‌مان پرورانده‌اند. وی افزود: نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا»  امروز افتتاح شد؛ با نمایش ۱۲ فیلم بلند سینمایی، ۱۰ مستند و ۱۵ فیلم کوتاه داستانی در بخش ملی و ۳۵ فیلم در بخش بین‌الملل. این رویداد همچنین از اهمیت تبیین جایگاه زن و نقش تاثیرگذار خانواده و لزوم بازنمایی آن در مدیوم سینما نیز در نشست‌های تخصصی خود غافل نمانده است؛ نشست‌هایی که ماحصل آنها ان‌شاءالله سرمشق سینمای خانواده در آینده‌ای  نزدیک خواهد بود و تحقق اهداف این رویداد را در قاب سینما تصویر خواهد کرد. در ادامه این مراسم فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا در سالن شماره یک سینمافرهنگ اکران شد.
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا»  به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد به دبیری مهدیه‌سادات محور در ۱۳ استان برگزار می‌شود. همان‌طور که اشاره شد افتتاحیه این رویداد دیروز ساعت ۱۴ در سینما فرهنگ تهران برگزار شد. جشنواره در نخستین روز اکران آثار در سینما فرهنگ تهران میزبان علاقه‌مندان بود. اکران فیلم‌ها در سالن شماره یک سینما فرهنگ با نمایش فیلم «در آغوش درخت» در سانس ۱۴ آغاز شد. در ادامه فیلم‌های «هوک» در سانس ۱۶، «شهربانو» در سانس ۱۸ و «هفت بهارنارنج» در سانس ۲۰ در این سالن روی پرده رفت. در سالن شماره 2 سینما فرهنگ هم که به اکران فیلم‌های مستند و کوتاه اختصاص یافت، از ساعت ۱۴ دو فیلم مستند «واهک» و «دیوارهای نخی» به نمایش در آمد. در سانس ساعت ۱۶ هم 2 مستند «مقصد المپیک» و «چلچلای سفری» روی پرده رفت. فیلم‌های کوتاه «اسما»، «پرتاب ناگهانی یک فیل»، «یک حلقه معمولی»، «تی‌یره» و «۳۲۳ ماه و چند هفته و چند روز» هم در سانس ساعت ۲۰ در سالن شماره 2 سینمافرهنگ به نمایش گذاشته شدند.
سانس صبحگاهی سالن شماره ۳ سینما فرهنگ از ساعت ۱۰:۳۰ میزبان برگزاری نشست پژوهشی «بررسی تطبیقی نگاه اسلام و غرب به زن و خانواده» بود. این نشست در ادامه 2 نشست تخصصی است که پیش‌تر با عنوان «تصویر خانواده در سینمای ایران، از سینمای موجود تا سینمای موعود، با تکیه بر کتاب مرحوم نادر طالب‌زاده» و «زن در سینمای دفاع مقدس» با تکیه بر ظرفیت‌های موجود ادبیات دفاع‌مقدس و تحلیل ظرفیت‌های اقتباس سینمایی از 2 کتاب «فرنگیس» و «تنها گریه کن»، در قالب نشست‌های تخصصی نخستین جشنواره فیلم «حوا» برگزار شده بود. همچنین خانه کتاب و ادبیات ایران نیز به طور همزمان از ساعت ۱۰:۳۰ میزبان مخاطبان در نشست «تبیین، تقویت و تحکیم نقش خانواده در فرآیند جهانی شدن» بود.
سالن شماره 3 سینما فرهنگ نیز از ساعت ۱۵:۳۰ به اکران فیلم‌های بخش بین‌الملل اختصاص داشت که در سانس اول فیلم «Dream Team» به نمایش در آمد. در سانس دوم در ساعت ۱۷:۳۰ فیلم«My father and My Mother» به نمایش در آمد و در سانس پایانی در ساعت ۱۹:۳۰ فیلم «The stars will guide me» روی پرده رفت.
***
معرفی داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا»
 مصطفی رزاق‌کریمی، مرتضی شعبانی، حامد شکیبانیا، مهناز مظاهری و محسن یزدی مستندهای راه‌یافته به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» را داوری می‌کنند. داوران آثار سینمایی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» نیز معرفی شدند. بر این اساس داریوش ارجمند، بهروز افخمی، پوران درخشنده، پرویز شیخ‌طادی و رسول صدرعاملی فیلم‌های بلند سینمایی راه‌یافته به بخش ملی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ «حوا» را داوری می‌کنند.

Page Generated in 0/0055 sec