printlogo


کد خبر: 264784تاریخ: 1402/4/21 00:00
دور دنیا

بایدن اسرار نظامی آمریکا را فاش کرد
رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، اسرار نظامی مهم کشورش را فاش کرد و گفت گلوله‌های توپخانه ارتش آمریکا رو به اتمام است. به گزارش فارس، «جو بایدن» رئیس‌‌جمهور ایالات متحده در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» اعتراف کرد گلوله‌های توپخانه نیروهای آمریکایی رو به اتمام است. بایدن با افشای یک حقیقت بسیار حساس درباره ارتش آمریکا مبنی بر اینکه گلوله‌های توپخانه‌ای ارتش این کشور رو به اتمام است، به دنبال توجیه تصمیم جنجالی خود درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است. بایدن در مصاحبه روز یکشنبه خود با «سی‌ان‌ان» چنین اعترافاتی را مطرح کرد و گفت ضروری است بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف داده شود، زیرا گلوله‌های 155 میلی‌متری توپخانه‌ای بسیار اندک است. وی گفت: «این جنگی است که به مهمات ارتباط دارد و مهمات آنها رو به اتمام است و ما نیز کم داریم». منتقدان محافظه‌کار همچون «استیو گست» مجری پادکست ایالات متحده تصریح کرد بایدن چیزی را فاش کرد که باید بعنوان یک اسرار دولتی باقی می‌ماند. وی در این باره گفت: ««جو بایدن به دنیا اعلام می‌کند آمریکا مقادیر اندکی گلوله‌های 155 میلی‌متری دارد. آیا رئیس‌جمهور بایدن اهمیتی نمی‌دهد که مخالفان ما در چین کمونیست به حرف‌هایش گوش می‌دهند؟»
 «لوگان دابسون» یکی از اعضای سنای آمریکا نیز گفت: «عاشق لحظه‌ای هستم که رئیس‌جمهور آمریکا به سی‌ان‌ان می‌رود تا به همه بگوید ما کمبود مهمات داریم». بایدن این اظهارات را در حالی مطرح کرد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور آماده می‌شدند این هفته در نشست ناتو در ویلنیوس درباره جنگ اوکراین و نحوه حمایت از کی‌یف در مقابل مسکو گفت‌وگو کنند. نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره استدلال کرده‌اند که اظهارات بایدن در سی ان ان نشان می‌دهد کمپین آمریکا برای ارائه میلیاردها دلار تسلیحات به کی‌یف، دفاع آمریکا را تضعیف کرده است.
***
سی‌بی‌اس: اف‌بی‌آی درباره راب مالی تحقیق می‌کند
شبکه سی‌بی‌اس به نقل از منابع آگاه گزارش داد اداره تحقیقات فدرال آمریکا در حال انجام تحقیقات درباره نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است. به گزارش ایسنا، 3 منبع آگاه به شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز گفتند اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) در حال انجام تحقیقات از رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است که چندی پیش فاش شد مجوز امنیتی‌اش به حالت تعلیق درآمده و اکنون در مرخصی اجباری و بدون حقوق‌ است. یکی از این منابع آگاه به سی‌بی‌اس نیوز گفت FBI در حال بررسی نحوه رسیدگی رابرت مالی به اطلاعات طبقه‌بندی شده است. مشخص نیست که آیا بررسی این مساله شامل موضوعات دیگری هم هست یا خیر. این منبع آگاه مشخص نکرد آیا FBI در این مرحله، آن را یک موضوع کیفری می‌داند یا خیر. بنا بر گزارش سی‌بی‌اس نیوز، کمیته‌های اطلاعاتی کنگره به طور معمول درباره این نوع مسائل مطلع می‌شوند اما قانون‌گذارانی که سی‌بی‌اس نیوز با آنها تماس گرفته‌ است به دلیل حساسیت موضوع از اظهارنظر خودداری کرده‌اند. راب مالی به عنوان نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در وزارت خارجه آمریکا مستقر بود و کارنامه او شامل تلاش برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران همچنین مذاکرات بر سر آزادی حداقل سه شهروند آمریکایی بود که در تهران در بازداشت هستند. مالی از نزدیک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و شورای امنیت ملی کاخ سفید که بخش خاورمیانه آن توسط برت مک گورک رهبری می‌شود، هماهنگی داشت. مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه درباره این نامه گفت: ما تعهدات نظارتی خود را بسیار جدی می‌گیریم. بدیهی است که نامه را از رئیس کمیته دریافت کرده‌ایم؛ ما آن را بررسی کردیم و با دفتر او در این مورد تعامل خواهیم داشت.
***
لندن: ترکیه فاصله زیادی تا پیوستن به اتحادیه اروپایی دارد
وزیر دفاع انگلیس علاوه بر اینکه گفت اوکراین در حال حاضر نمی‌تواند به ناتو بپیوندد، تصریح کرد ترکیه فاصله زیادی تا پیوستن به اتحادیه اروپایی دارد. به گزارش فارس، «بن والس» وزیر دفاع بریتانیا از اجلاس سران ناتو در «ویلنیوس» لیتوانی به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت اوکراین تنها پس از پایان جنگ با روسیه می‌تواند به ناتو بپیوندد. وی تصریح کرد که اوکراین باید «هرچه سریع‌تر به ناتو بپیوندد» اما تنها پس از آنکه عملیات نظامی روسیه در اوکراین به پایان برسد. بن والس همچنین از چراغ سبز ترکیه برای پیوستن به ناتو استقبال کرد و گفت سوئد اقداماتی را برای مواجهه با تهدیدات گروه تروریستی کردهای ترکیه انجام داده است که موافقت ترکیه را جلب کند. وی در پاسخ به امتیازاتی که به ترکیه داده شده است از جمله ارائه جنگنده اف16 یا تسریع عضویت این کشور در اتحادیه اروپایی تا با عضویت سوئد به ناتو موافقت کند، گفت: «من نمی‌دانم امتیازات بیشتری داده شده یا خیر اما ترکیه فاصله زیادی تا عضویت در اتحادیه اروپایی دارد».

Page Generated in 0/0056 sec