printlogo


کد خبر: 264798تاریخ: 1402/4/21 00:00
یکی از برنامه‌های وزارت راه شهرسازی برای هفته دولت
افتتاح ۱۵۰۰ واحد مسکونی در شهرهای جدید
یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد ذیل نهضت ملی مسکن در حال ساخت است

گروه اقتصادی: طرح نهضت ملی مسکن که با روی کار آمدن دولت سیزدهم کلید خورده بود، حال با جدیت در حال پیگیری است. خبرها حاکی از آن است به مناسبت هفته دولت، اقدامات مثبت دیگری در این حوزه انجام خواهد شد. 
در همین باره مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از برنامه‌ریزی برای افتتاح ‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی در شهرهای جدید برای هفته دولت خبر داد.
علیرضا جعفری گفت: در بسته نهضت ملی مسکن بیش از ‌هزار و ۵۰۰ واحد که از ابتدای دولت آغاز شد، در هفته دولت تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.
وی همچنین از افتتاح ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی مهر در پرند خبر داد و گفت: واحدهای باقیمانده مسکن مهر تا تابستان ۱۴۰۳ تکمیل و تحویل خواهد شد.
دولت سیزدهم در آخرین اقدام خود برای اجرایی شدن هرچه بهتر نهضت ملی مسکن و تسهیل خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد، اقدام به کاهش نرخ سود تسهیلات این طرح کرد.
دولت سیزدهم در حالی وعده تحقق ساخت مسکن را در قالب نهضت ملی داده که یکی از راهکارهای اجرایی شدن این مهم را پرداخت تسهیلات بانکی قرار داد؛ تسهیلاتی که به عقیده کارشناسان در صورت متعهد شدن بانک‌ها به پرداخت، می‌تواند بخش زیادی از مشکل تولید مسکن را حل کند.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که درباره نهضت ملی مسکن مطرح شد، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بود. این باور در میان بخشی از جامعه وجود داشت که با نرخ سود تسهیلات ۲۳ درصد، بخش زیادی از مردم و جامعه هدف توان پرداخت اقساط را نخواهند داشت و این مساله ممکن است نهضت ملی مسکن را با چالش‌های زیادی مواجه کند.
با توجه به اینکه تولید مسکن و برطرف کردن نابسامانی‌ها در این بخش به عنوان یکی از مهم ترین رویکردهای دولت مطرح بوده و هست، در ماه‌های اخیر اقداماتی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از یک سو و الزام کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات از سوی دیگر انجام شد.
***
جزئیات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن
حدود یک میلیون و 470 هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به جزئیات آن بیان کرد: 226 هزار و 573 واحد مسکونی در اراضی واگذار شده به مردم توسط خود مردم در حال ساخت است. 565 هزار واحد در اراضی‌ای که انبوه‌سازان می‌سازند و زمین آن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته، با وام ساخت در حال ساخت است. نیروهای مسلح 124 هزار واحد را احداث می‌کنند. ۱۱۸ هزار واحد در بافت‌های فرسوده  و حدود 137 هزار خودمالک یعنی کسانی که خودشان زمین داشته‌اند، از سیستم بانکی تسهیلات گرفته‌اند و مبتنی ‌بر قانون جهش تولید در حال ساخت هستند. در روستاها نیز 291 هزار واحد مسکونی در حال ساخت است. به گفته عباسی، مبارزه با سوداگری و کنترل بازار با جدیت پیگیری می‌شود. همچنین این مقام مسؤول گفت: موجران و مستاجران می‌توانند قرارداد اجاره را در سامانه معاملات املاک و مستغلات ثبت و کد رهگیری رایگان دریافت کنند. تا به حال حدود 15 هزار قرارداد اجاره به صورت رایگان توسط مردم در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده و کد رهگیری گرفته‌اند.

Page Generated in 0/0078 sec