printlogo


کد خبر: 264799تاریخ: 1402/4/21 00:00
در ۲ سال اول دولت سیزدهم اتفاق افتاد
احیای ۳ هزار و ۸۱۸ واحد صنعتی

گروه اقتصادی: اهتمام ویژه‌ دولت سیزدهم در بحث احیای واحدهای صنعتی نیمه‌فعال و غیرفعال موجب شد نه تنها نگاه به بحث تولید احیا شود، بلکه باعث شد اشتغال نیز بیش از پیش رشد یابد. بر همین اساس نیز می‌توان دستیابی به این مهم را از دستاوردهای دولت مردمی دانست. احیای واحدهای صنعتی در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی، زمینه اشتغال به‌ کار ۶۱ هزار و ۱۰ نفر را در ۲ سال گذشته (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) فراهم کرد. از سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی از واحدها در حوزه‌های مختلف تولیدی با هدف توسعه اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده است که بخش اعظم آنها با وجود چالش‌های متعدد در حوزه‌های کسب و کار و تولید در حال فعالیت هستند. از سوی دیگر، تعدادی از آنها به دلایل و عارضه‌های موجود در محیط درونی و بیرونی بنگاه‌ها دچار تعطیلی یا کاهش فعالیت شده‌اند؛ بر این اساس پروژه افزایش میزان بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع زیرساختی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بنگاه‌ها و فعال‌سازی ظرفیت تولید آنها در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفت.
این پروژه‌ها مشتمل بر ۲ بخش بازسازی واحدهای راکد و کمک به افزایش ظرفیت واحدهای زیر ظرفیت است که با استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی و دولتی شامل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری، خبرگان بخش صنعت، معدن و تجارت، سرمایه‌گذاران جدید و مشاوران تخصصی این بخش در سال ۱۴۰۱ عملیاتی شده است. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب واحدهای تولیدی راکد واجد شرایط برای بازگشت به تولید و بازار را در قالب طرح پایش واحدهای صنعتی راکد، به ‌منظور بازبینی اطلاعات موجود و شناسایی نیاز واحدهای مذکور در راستای راه‌اندازی مجدد آنها و ایجاد اشتغال در سطح کشور با استفاده از سرمایه و ظرفیت‌های موجود آغاز کرد.
پس از شناسایی، بر اساس نوع مشکل بنگاه، مشاوران کلینیک‌های کسب و کار نسبت به ارائه خدمات مشاوره اقدام می‌کنند و در صورت نیاز به تسهیلات، واحد صنعتی از طریق پنجره واحد خدمات وزارت صمت درخواست خود را ارائه می‌کند.
بر این اساس، در 2 سال گذشته (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) تعداد 3 هزار و ۸۱۸ واحد صنعتی راکد احیا شد که در مقایسه با ۲ سال قبل از آن (احیای 3 ‌هزار و یک واحد) رشد 27.2 درصدی نشان می‌دهد.
همچنین اشتغال‌زایی ایجاد شده با احیای واحدهای یاد شده ۶۱ هزار و ۱۰ نفر به ثبت رسیده است. این رقم در مقایسه با اشتغال‌زایی ۴۵ هزار و ۴۵ نفری در 2 سال قبل از آن (۱۳۹۸ و ۱۳۹۹) رشد 35.4 درصدی داشته است.  برررسی‌ آمارها حاکی از آن است که دستیابی به این مهم در دولت قبل نیز شدنی بوده است اما اهمال‌کاری و عدم توجه مسؤولان موجب شده بود بسیاری از واحدهای صنعتی به سمت راکد شدن سوق یابند. اکنون اما سیاست‌های دولت به ‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذاری در کشور متوازن شده  و در مناطقی که ظرفیت این امر وجود دارد، سرمایه‌گذاری انجام شود. همچنین طرح‌هایی برای این اتفاق در نظر گرفته شده که می‌تواند برای پیشروی به این هدف کمک کند. لازم به ذکر است طرح افزایش ظرفیت واحدهای زیر ۵۰ درصد ظرفیت تولید نیز برای نخستین‌بار از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرایی شد. سال گذشته ۲ هزار و ۷۴۱ واحد در قالب این طرح افزایش ظرفیت داشتند.
* تهران، پیشتاز توسعه
همچنین بررسی آمارها حاکی از آن است که در استان تهران که یکی از بزرگ‌ترین استان‌های صنعتی کشور است، بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی با اشتغال مستقیم ۴۶۰ هزار نفر و با سرمایه‌گذاری ۱۶۵ هزار میلیارد تومان وجود دارد. همچنین در این استان نزدیک ‌به ۱۰ هزار واحد در مقیاس صنعتی اما در قالب صنفی مشغول به فعالیت هستند که صادرات‌محور بوده و توانایی ایجاد اشتغال و فراهم کردن ارزش افزوده را برای استان دارند که این اداره کل در نظر دارد با همکاری استانداری و بررسی قوانین نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کند. در مدت زمان یک سال ۲۹۰ واحد با سرمایه‌گذاری ۴۶۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۸ هزار نفر در این استان توسعه یافته که در مقایسه با سال قبل در سرمایه‌گذاری رشد ۸۲ درصدی و از نظر اشتغال رشد ۹۴ درصدی داشته است.
احیای واحدهای راکد و تعطیل صنعتی را می‌توان اقدامی مثبت در راستای عملیاتی شدن شعار سال دانست که با اهتمام دولت سیزدهم در حال تحقق است. همچنین از آنجا که راه‌اندازی واحدهای تولیدی جدید زمان و هزینه‌های زیادی را می‌طلبد، با بازگرداندن واحدهای نیمه‌فعال و غیرفعال به چرخه تولید، می‌توان با صرف هزینه‌های کمتر و در زمان کوتاه‌تری چرخ تولید کشور را به چرخش درآورد.

Page Generated in 0/0050 sec