printlogo


کد خبر: 264806تاریخ: 1402/4/21 00:00
هشدار مهم رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران به عراق درباره فعالیت‌ گروهک‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان
بزنگاه شهریور
سرلشکر باقری: اگر دولت عراق تا ماه شهریور به تعهدات خود درباره خلع سلاح و اخراج گروهک‌های تروریست عمل نکند عملیات علیه این گروهک‌ها با شدت بیشتری تکرار می‌شود

گروه سیاسی: رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان در سخنانی با یادآوری تعهدات عراق برای پاکسازی مرزها از وجود تروریست‌هایی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، هشدار داد عراق تا شهریورماه برای انجام این اقدامات فرصت دارد.
سرلشکر محمد باقری در همایش سالانه فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران که در مشهد برگزار شد از رشد دیپلماسی دفاعی کشور خبر داد و گفت: امروز با اکثر کشورهای همسایه ارتباط داریم و تفاهمنامه‌ها و قراردادهای متعددی امضا شده یا در مسیر امضا قرار دارد. وی افزود: رهاورد همه توافقاتی که با کشورهای همسایه به امضا رسیده است، ارتقای امنیت، آرامش و دوستی میان آنها خواهد بود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: مبنای این تفاهمنامه‌ها، حفظ امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه است و اینکه یک‌صدا بگوییم برای تامین امنیت منطقه نیازی به حضور بیگانگان نیست و صهیونیست‌ها در این منطقه جایی ندارند.
سرلشکر باقری وضعیت امنیتی مرزها را نسبت به گذشته فوق‌العاده بهتر توصیف و در عین حال خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی کشورهای همجوار درباره مسؤولیت‌شان نسبت به مرز به درستی عمل نمی‌کنند. در شمال عراق گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح حضور دارند که ناامنی‌هایی را در مرزهای ما ایجاد می‌کنند.
وی درباره حضور گروه‌هک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق و برخورد ایران با این موضوع گفت: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای صیانت و حفظ امنیت کشور، عملیات‌های تاثیرگذار موشکی و پهپادی را علیه این گروه‌ها انجام داد و پس از اینکه دولت عراق متعهد شد تا شهریور ماه این گروه‌ها را خلع سلاح و از اقدامات آنان ممانعت کند این عملیات متوقف شد.
سرلشکر باقری با هشدار به مقامات عراقی گفت: تا شهریورماه که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم دولت عراق به مسؤولیتش عمل کند، اما اگر این زمان بگذرد و آنها مسلح باقی بمانند یا عملیاتی انجام دهند، قطعا عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه در بخشی از مرزهای جنوب شرقی در ماه‌های اخیر شاهد تحرکاتی از سوی تروریست‌ها بوده‌ایم، اعلام کرد: نیروی زمینی سپاه چه در شمال غرب و چه در جنوب شرق فرماندهی و مسؤولیت میدانی را بر عهده دارد و کارهای بسیار گسترده و عظیمی در استحکام و انسداد مرز و استقرار و پایش انجام شده و امنیت امروز قابل قبول است هر چند بعضا شاهد موارد نادری از ناامنی هستیم و موارد نادری از ناامنی هم اتفاق می‌افتد و موارد زیادی نیز کشف و خنثی می‌شود و تلاش نیروی زمینی سپاه در کنار مرزبانی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با شرارت‌ها در امتداد مرزهای افغانستان با جدیت در حال انجام است.
در اغتشاشاتی که پاییز سال قبل به بهانه فوت مهسا امینی در برخی نقاط کشور به راه افتاد و از همان ابتدا پروژه براندازی جمهوری اسلامی و سپس تجزیه ایران را دنبال می‌کرد، گروه‌های مسلح تروریستی و تجزیه‌طلب کرد از جمله گروه‌های فعال بودند.
با آغاز آشوب‌های خیابانی از روزهای پایانی شهریور 1401، گروه‌های تجزیه‌طلب در غرب کشور تمام اهتمام خود را به بهره‌برداری از این ناامنی‌ها معطوف کردند. با این حال همه چیز به برنامه‌ریزی گروه‌های تجزیه‌طلبی همچون کومله و دموکرات محدود نمی‌شد. بهره‌گیری از این گروه‌ها به شکل ویژه‌تری از سوی دولت‌های غربی به عنوان برنامه‌ریزان اغتشاشات نیز پیگیری می‌شد. چنانکه بیشترین میزان کشف سلاح‌های قاچاق نظامی از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی در ایام اغتشاشات، مربوط به شهرهای غرب و شمال‌غرب کشور بود.
از آنجا که پایگاه این گروه‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق قرار دارد، قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه سال گذشته در چند نوبت مواضع تجزیه‌طلبان را مورد حملات موشکی و پهپادی قرار داد. در جریان این حملات، چند نفر از اعضای گروهک‌های تجزیه‌طلب به هلاکت رسیدند.
سپاه پاسداران همزمان با انجام این حملات، به مسؤولان عراق و اقلیم کردستان هشدار داد مرزهای خود با ایران را از وجود تروریست‌ها تخلیه کنند و اگر دولت عراق عزم خود را برای این اقدام جزم نکند، حمله به مقر گروهک‌ها در اقلیم ادامه خواهد یافت. به همین خاطر دولت عراق با برگزاری نشست‌های امنیتی با جمهوری اسلامی ایران، متعهد شد ضمن ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در مرزهای خود با ایران، تا شهریور 1402 مناطق مرزی را از وجود تروریست‌های تجزیه‌طلب پاکسازی کند. استقرار دو گردان نیروی مرزبانی برای تامین امنیت مرزهای عراق با ایران و ترکیه و تجهیز مرزبان‌ها به سلاح‌های پیشرفته و پهپادهای نظامی از جمله اقدامات طرف عراقی برای اجرای تعهدات خود بود. با این حال به نظر می‌رسد این اقدامات کافی نبوده و نتوانسته رضایت جمهوری اسلامی ایران را جلب کند. هشدار اخیر سرلشکر باقری به عراق نیز در همین راستا قابل تفسیر است. اکنون باید منتظر ماند و دید دولت عراق در مهلت باقیمانده خود اقدام به تخلیه اقلیم کردستان از گروه‌های تجزیه‌طلب می‌کند یا اینکه اقلیم کردستان این کشور بار دیگر باید هزینه حضور تروریست‌های ضدایرانی را بپردازد؟
نیروهای نظامی و مقامات سیاسی ایران بارها هشدار داده‌اند بر سر تامین امنیت کشور با کسی تعارف ندارند و اگر عراق به وظایف همجواری خود عمل نکند، جمهوری اسلامی با شدتی بیش از پیش، مواضع گروه‌های ضدایرانی در اقلیم کردستان عراق را زیر ضربه خواهد گرفت.
***
سردار پاکپور: دشمن به باور قطعی رسیده که شکست ایران غیرممکن است
فرمانده نیروی زمینی سپاه در همایش سالانه فرماندهان این نیرو اظهار داشت: ما هیچ فرصتی را برای نوسازی و بهسازی و به‌روزرسانی توانمندی‌های خود برای مقابله با تهدیدات امنیتی که اشکال تازه و پیچیده‌ای به خود گرفته است، از دست نخواهیم داد. سردار محمد پاکپور افزود: دشمن با دستیابی به بخشی از اطلاعات مربوط به توان دفاعی و نظامی ما به این باور قطعی رسیده است که شکست دادن این توانمندی و قدرت با شیوه‌های مرسوم نظامی، غیرممکن است. فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: دشمن در دوره جدید تقابل خود با جمهوری اسلامی ایران به جنگ ترکیبی روی آورده که با تمهیدات و ترتیبات و تدارک صورت‌گرفته در بسیاری از بخش‌ها، این شیوه از خصومت‌ورزی دشمن نیز در معرض شکست و ناکامی قرار گرفته است. وی اضافه کرد: تدارک ترور‌های کور و اجیرسازی هسته‌های فاقد شناخت و درک انسانی از سوی دشمن برای انجام عملیات‌های کورکورانه تروریستی نه‌تنها نمی‌تواند در نقش یک نیروی نیابتی قابل اعتنا و تأثیرگذار برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران عمل کند، بلکه افشای ارتباط این تروریست‌ها با دشمن و افشای حمایت آنها از این تروریست‌ها بر میزان انزجار و نفرت عمومی از دشمنان ما خواهد افزود.

 


Page Generated in 0/0102 sec