printlogo


کد خبر: 264918تاریخ: 1402/4/25 00:00
دور دنیا

۲۲ کشته در سیل ویرانگر کره‌جنوبی
مقامات کره‌جنوبی دیروز اعلام کردند شمار تلفات بارندگی شدید، سیل و رانش زمین در این کشور به ۲۲ تن افزایش یافته است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، همچنین ۱۴ نفر مفقود شده و هزاران نفر نیز دستور تخلیه خانه‌های خود را دریافت کرده‌اند. کره‌جنوبی در اوج فصل باران‌های موسمی و تابستانی خود قرار دارد و در ۳ روز گذشته بارندگی‌های شدیدی در این کشور رخ داده که باعث سیل گسترده، رانش زمین و سرریز شدن یک سد بزرگ شده است. وزارت کشور کره‌جنوبی در آخرین گزارش خود تایید کرده است در پی حوادث مرتبط با بارندگی شدید و رانش زمین تاکنون ۲۲ نفر جان خود را از دست داده و ۱۴ نفر دیگر نیز همچنان مفقود هستند. گفته می‌شود ۱۶ کشته و ۹ مفقود تنها در استان «گیونگ سانگ شمالی» کره‌جنوبی به دلیل رانش زمین در یک منطقه کوهستانی گزارش شده است. در همین حال خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی پیش از این به نقل از مقامات محلی امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه از کشته شدن ۲۴ نفر خبر داده بود. یکی از امدادگران محلی گفت در مناطقی که بشدت از بارندگی و سیل آسیب دیده‌اند، تمام خانه‌ها به طور کامل تخریب شده‌ است. وزارت کشور کره‌جنوبی اظهار کرد به بیش از ۶۴۰۰ ساکن در «گوسان کانتی» به دلیل سرریزی سد در این منطقه دستور تخلیه داده شده است. همچنین انتظار می‌رود با ارزیابی سازمان‌های دولتی و محلی در سراسر این کشور، تعداد کشته‌ها نیز افزایش یابد. اداره هواشناسی کره‌جنوبی با صدور هشدارهای شدید باران اعلام کرد تا چهارشنبه بارندگی بیشتری پیش‌بینی می‌شود.
به گفته مقامات سئول به دلیل فوران سد در استان چونگ‌چئونگ در صبح روز شنبه تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت محلی (۱۱ صبح به وقت اروپای مرکزی) ۴ هزار و ۷۶۳ نفر در سراسر کره‌جنوبی مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند.
بنا بر اعلام مقامات استانی، دستور تخلیه بیش از 7 هزار نفر در زمان‌بندی متفاوت صادر شده است. اداره هواشناسی کره‌جنوبی پیش‌بینی کرده است بارش‌های سیل‌آسا در روزهای آینده در سراسر شبه‌جزیره کره ادامه خواهد یافت و به همین دلیل انتظار می‌رود آمار قربانیان افزایش یابد.
شرکت راه‌آهن کره‌جنوبی اعلام کرد حرکت تمام قطارهای بین‌شهری معمولی و برخی قطارهای تندرو را به دلیل تهدید سیل و ریزش سنگ متوقف کرده است. همچنین حرکت دیگر قطارهای تندرو نیز ممکن است با تاخیر همراه باشد. همچنین بر اساس اعلام وزارت حمل‌و‌نقل کره‌جنوبی، در پی رانش زمین یک قطار بین‌شهری در استان چونگ‌چئونگ این کشور از ریل خارج شده است. بنا بر این خبر قطار خالی از مسافر بوده و تنها لکوموتیوران مجروح شده است. هان دوک سو، نخست‌وزیر کره‌جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه خواستار شرکت فعالانه ارتش در فعالیت‌های امداد و نجات و همچنین همکاری نیروهای نظامی با مقامات دولتی برای بسیج تجهیزات و نیروی انسانی شد.
***
ناتو به فکر گشایش دفتر ارتباطی در اردن است
طبق بیانیه‌ای که سران ناتو در اجلاس اخیر خود در شهر ویلنیوس لیتوانی منتشر کردند، ممکن است اردن بزودی میزبان نخستین دفتر ارتباطی این ائتلاف در جهان عرب شود. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه کریدل، سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه پایانی که بعد از اجلاس اخیر خود در لیتوانی منتشر کردند، گفتند: «ما همچنین به همراه مقام‌های اردنی امکان تاسیس یک دفتر ارتباطی ناتو در شهر امان را بررسی خواهیم کرد». همچنین تاکید کردند ائتلاف ناتو حوزه‌های غرب آسیا و آفریقا را دارای «نفع استراتژیک» دانسته و تاکید می‌کند «دامنه دسترسی ما را به سازمان‌های منطقه مرتبط با آنها از جمله اتحادیه آفریقا و شورای همکاری خلیج‌ فارس گسترش خواهد داد». طبق گزارش رسانه‌های عربی، انتظار می‌رود در ماه اکتبر هیاتی از سوی ناتو به اردن سفر کند. یک مقام وابسته به ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه به نشریه «اردن‌تایمز» گفت: ما روابطی بسیار ویژه با اردن داریم. باید این تصمیم همین الان گرفته شود. ما در فرآیند بررسی امکان گشایش یک دفتر ارتباطی با مقام‌های اردنی هستیم.
***
رئیس اطلاعات نظامی اوکراین:
ما و موساد هدف مشترکی داریم
رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین گفت او و موساد هدفی مشترک دارند و آن هم کشتن دشمنان‌شان است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «کریلو بوندانوف» مقایسه سازمان تحت امر خود را با موساد تأیید کرد و گفت: اگر از این نظر نگاه کنید که موساد در حال کشتن دشمنان اسرائیل است، خب ما هم دشمنان اوکراین را می‌کشیم و خواهیم کشت! روسیه سرویس اطلاعاتی اوکراین را مسؤول قتل یک وبلاگ‌نویس روسی و یک روزنامه‌نگار طرفدار جنگ می‌داند. رسانه‌های روسی در ماه آوریل گزارش دادند دادگاهی در مسکو به اتهام تروریسم برای بودانوف قرار بازداشت صادر کرده است. کی‌یف دخالت در این موضوع را رد می‌کند، اما کریلو بوندانوف پیش‌تر در ماه مه با ادبیاتی توهین‌آمیز اعتراف کرد در خاک روسیه آدم کشته و تا «پیروزی کامل اوکراین» این کار را در تمام دنیا ادامه می‌دهد. او همچنین چندین بار هدف سوءقصد نافرجام قرار گرفته و حتی شاهد حمله موشکی به مقر اصلی سازمان تحت امر خود بود. با این‌وجود، او همچنان در انظار عمومی ظاهر می‌شود. بوندانوف با بیان اینکه این روزها رؤسای اطلاعاتی دیگر نمی‌توانند در سایه فعالیت کنند، گفت: دیگر نمی‌شود این‌طور کار کرد. جنگ‌های بعدی هم همین‌طور خواهد بود، در تمام کشورها. اوکراین دارد با این کار به‌نوعی جریان‌سازی می‌کند. او همچنین با بیان اینکه از قبل آغاز حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرده بود، گفت: ما هم منابع خودمان را داریم. آن هم در دفاتر نزدیک‌ترین مقام‌ها به شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه.

Page Generated in 0/0062 sec