printlogo


کد خبر: 264928تاریخ: 1402/4/25 00:00
تسهیلات ازدواج و فرزندآوری برای سربازی نرفته‌ها

سربازی نرفته‌ها از این پس می‌توانند از تسهیلات ازدواج و فرزندآوری استفاده کنند. با تایید طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از این پس سربازی نرفته‌ها هم می‌توانند از تسهیلات ازدواج و فرزندآوری استفاده کنند. هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان دیروز از تایید طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شورای نگهبان خبر داد. با تایید این طرح در شورای نگهبان از این پس کسانی که سربازی نرفته‌اند هم می‌توانند از تسهیلات ازدواج و فرزندآوری استفاده کنند. 
پیش از این یکی از موانع بهره‌مندی از تسهیلات ازدواج و فرزندآوری انجام خدمت وظیفه بود که پس‌ از بررسی و تأیید مصوبه طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شورای نگهبان، این مانع برطرف شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا ۲۰ تیر، حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به ۳۹۴ هزار متقاضی پرداخت شده است.  
گفتنی است 3 روز پیش بانک مرکزی بخشنامه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری را مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. طبق این بخشنامه، امسال به سربازی نرفته‌ها، علاوه بر وام ازدواج، وام فرزندآوری هم تعلق می‌گیرد. اگرچه سال گذشته هم بانک مرکزی خواستار مستثنی شدن این وام از شرط مذکور شده بود اما نهایتا به نتیجه‌ای نرسید و مردان سربازی نرفته نتوانستند در یک سال و نیم گذشته وام فرزندآوری دریافت کنند اما حالا مطابق با قانون بودجه امسال (۱۴۰۲)، 4 نوع تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و نیز تسهیلات مربوط به تامین جهیزیه کالای ایرانی که همگی جزو مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند، مردان سربازی نرفته می‌توانند تسهیلات یاد شده را امسال دریافت کنند. مطابق با قانون بودجه امسال، مبلغ وام فرزندآوری که به پرداخت آن در ماده ۱۰ قانون جوانی جمعیت نیز تاکید شده است، در سال جاری (۱۴۰۲) به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. وام مذکور برای فرزندانی است که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند و متقاضیان حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند می‌توانند درخواست دریافت وام فرزندآوری را ثبت کنند. 
متقاضیانی که قبل از سال ۱۴۰۲ نسبت به دریافت وام‌های یاد شده اعم از ازدواج و فرزندآوری ثبت‌نام کرده اما هنوز وامی دریافت نکرده‌اند هم می‌توانند مبالغ امسال را به عنوان وام دریافت کنند.

Page Generated in 0/0055 sec