printlogo


کد خبر: 264933تاریخ: 1402/4/25 00:00
معاون نظارت بانک مرکزی خبر داد
اقدامات ضربتی برای تسهیل پرداخت وام‌های خرد

معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه، تعیین معیار جدید سهم تامین مالی خرد در ترازنامه بانک‌ها، کاهش نرخ ذخیره عمومی تسهیلات خرد در بانک‌ها  و به‌روزرسانی سیستم اعتبارسنجی از مهم‌ترین اقدمات بانک مرکزی در زمینه تسهیل‌گری پرداخت وام‌های خرد است.
 ابوذر سروش با بیان اینکه بانک مرکزی برای تشویق شبکه بانکی در اعطای تسهیلات خرد معیاری تحت عنوان «سهم بانک‌ها در زمینه تامین مالی خرد» در ترازنامه بانک‌ها ایجاد کرده است، افزود:‌ نحوه افتتاح حساب غیرحضوری، امضای الکترونیک و استفاده از زیرساخت‌های سفته الکترونیک، از دیگر اقدمات بانک مرکزی در راستای تسهیل‌گری در پرداخت تسهیلات خرد است که منجر به توسعه و تسهیل پرداخت تسهیلات خرد به مردم شده است.
وی افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه خرد از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و از ۵۰۰ میلیون تومان به ۷۵۰ میلیون تومان برای اشخاص حقوقی را از دیگر اقدمات بانک مرکزی در این زمینه عنوان کرد و افزود: در همین راستا به طور موازی در ارتباط با تامین مالی از طریق کارت مرابحه، سقف اینگونه کارت‌ها نیز از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و مقرر شد بانک مرکزی فروردین هر سال نسبت به تعدیل احتمالی میزان تسهیلات قرض‌الحسنه خرد و کارت اعتباری مرابحه اقدامات لازم را انجام دهد.
* تغییر فرمول دریافت کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه
معاون نظارت بانک مرکزی درباره اقدام دیگر بانک مرکزی در زمینه تسهیل اعطای تسهیلات خرد به عموم مردم گفت: کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه در شورای فقهی بانک مرکزی به کرات مطرح شده است و سرانجام هیات عامل بانک مرکزی 2 بانک قرض‌الحسنه را به عنوان بانک‌های اجرایی آزمایشی این موضوع در نظر گرفته است که این بانک‌ها هزینه دریافت کارمزد خدمات قرض‌الحسنه را نسبت به وضع موجود کاهش خواهند داد، بنابراین مردم ارزان‌تر به منابع قرض‌الحسنه دسترسی خواهند یافت.
وی افزود: اگر این 2 مدل در این بانک‌های قرض‌الحسنه به صورت موفق اجرایی شود، قابل تعمیم به تمام شبکه بانکی نیز خواهد بود.
معاون نظارت بانک مرکزی تاکید کرد مردم مختارند هر کدام از 2 مدل پرداخت کارمزد موجود یا روش جدید این دو بانک را استفاده کنند اما روش دوم هزینه کمتری برای دریافت‌کنندگان تسهیلات به همراه خواهد داشت.
* بازنگری بیمه عمر مانده بدهکار تسهیلات قرض‌الحسنه
سروش با بیان اینکه برخی محدودیت‌های شبکه بانکی برای سن افراد لحاظ می‌شود، گفت: بر اساس مقررات داخلی برخی بانک‌ها محدودیتی برای سن افراد لحاظ می‌کنند که ناشی از ریسک فوت افراد است.
وی افزود: بیمه‌ای وجود دارد با عنوان «بیمه عمر مانده بدهکار» که در برخی بانک‌ها پیاده‌سازی و اجرایی می‌شود اما نیازمند این است که این سیستم در چارچوب مشخص‌تر و منصفانه‌تر اجرایی شود.
* اعتبارسنجی افراد فاقد سابقه تسهیلاتی در مدل جدید
سروش گفت: یکی از چالش‌هایی که برای اعتبارسنجی افرادی که برای نخستین بار اقدام به تامین مالی خرد می‌کنند، عدم وجود سوابق تسهیلاتی برای ارزیابی وضعیت آنهاست که البته صرفا مربوط به کشور ما نیست و در دنیا هم این چالش وجود دارد. بر این اساس در مدل جدید طراحی شده برای اعتبارسنجی، ریسک نکول افرادی که سابقه اعتباری ندارند نیز از طریق روش موازی مختص آنها طراحی و ارزیابی شده و این مشکل تا حدی زیادی حل‌وفصل می‌شود.
* رعایت ضوابط کنترل مقداری ترازنامه‌ها توسط شبکه بانکی
معاون نظارت بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه رشد ترازنامه بانک‌ها تا شهریور ۱۴۰۱ به صورت فصلی کنترل می‌شد و از آن زمان به بعد به صورت ماهانه کنترل می‌شود، گفت: ماهانه بانک‌هایی که به هر دلیلی از حدود مقرر تخطی کرده‌اند، جریمه می‌شوند. در اوایل بانک‌های متعددی بودند که در دوره‌های مختلف دچار تخطی بودند اما در حال حاضر میزان تخطی بشدت کاهش یافته و برخی بانک‌ها ممکن است در یک ماه دچار مشکل باشند که تلاش می‌کنند در ماه بعد آن را جبران کنند. بانک مرکزی نیز با نظارت‌های منسجم و یکپارچه این موضوع را رصد می‌کند و کمک می‌کنیم بانک‌ها بتوانند این ضوابط را رعایت کنند.

Page Generated in 0/0061 sec