printlogo


کد خبر: 264934تاریخ: 1402/4/25 00:00
اخبار

مسیر پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر تکمیل شد
وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد مسیر پاتاوه - دهدشت به عنوان بخشی از مسیر کریدور شمال - جنوب در مرکز کشور به طول ۱۳۶ کیلومتر به طور کامل  تکمیل شد. مهرداد بذرپاش گفت: راه اصلی پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر با ارزش روز  ٩٥ هزار میلیارد ریال در ۴ قطعه، همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه‌وبویراحمد بازگشایی می‌شود و ترافیک سراسری در آن برقرار خواهد شد. وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: پروژه احداث راه اصلی پاتاوه - دهدشت از منطقه کوهستانی زاگرس میانی عبور می‌کند و سبب کاهش مسیر حدود ۶۵ کیلومتر حدفاصل پاتاوه تا بهبهان نسبت به مسیر موجود خواهد شد. وی افزود: شروع این پروژه بیش از 2 دهه قبل بوده که در دولت سیزدهم با نگاه ویژه‌ای تکمیل آن سرعت گرفت و در حال حاضر آماده بهره‌برداری است. بذرپاش ادامه داد: با تکمیل این محور بیش از ۴۰۰ روستای مناطق محروم در مسیر پاتاوه تا دهدشت از بن بست خارج شده و سبب ارتباط سریع مردم منطقه و شهر دهدشت  با مرکز استان می‌شود. وی توضیح داد: در این مسیر ۱۲ دستگاه تونل، ۵ دستگاه گالری و ۱۳ دستگاه پل خاص احداث شده است که از طریق این جاده ارتباط استان‌های جنوب غرب کشور از جمله خوزستان به استان‌های مرکزی برقرار شده و به نوعی این محور نقطه میانبر بین استان‌های جنوبی و کریدور شمال - جنوب کشور نیز محسوب می‌شود.
***
افزایش نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی
بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود نرخ بهره بین‌بانکی را به میزان 2 صدم درصد افزایش داد و به 23.46 درصد رسید. مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: کاهش تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی و افزایش تقاضای بانک‌ها در عملیات بازار، موجب افزایش نرخ بهره بین بانکی شد. در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا در سیاست‌گذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند، در واقع کف و سقفی تعریف شده و معمولا نرخ بهره هدف، در وسط این کریدور تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال نرخ بهره هدف 18 درصد است. در صورت مدیریت صحیح، طبیعتا نرخ بهره در بازار بین بانکی از این سقف کریدور نباید بالاتر برود یا از کف آن به عدد پایین‌تری برسد. بانک‌های مرکزی در حال حاضر هدف‌گذاری تورمی انجام می‌دهند و این موضوع متعارف است. در حال حاضر، در پایان برنامه هفتم توسعه، نرخ تورم 10 درصدی برای کشور ترسیم شده است و کریدور نرخ بهره نیز بین 17 تا 24 درصد قرار دارد.
***
تأمین 15 هزار هکتار زمین در شهرهای جدید برای ساخت مسکن 
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از تامین ۱۵ هزار هکتار زمین در شهرهای جدید برای تولید مسکن خبر داد و گفت: در تلاشیم در ۶ شهر اصلی هشتگرد، پرند، صدرا، بهارستان، سهند و گلبهار اراضی مورد نیاز با توجه به نیاز متقاضیان برای مسکن تامین شود. علیرضا جعفری درباره عملکرد شرکت متبوعش در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید با تاکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن متقاضی‌محور و وابسته به ثبت‌نام و آورده متقاضیان است، گفت: بر اساس درخواست متقاضیان و میزان آورده آنها، پروژه‌های نهضت  ملی مسکن در شهرهای جدید تعریف و آغاز می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: در حال حاضر برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرهای جدید تعریف پروژه شده و این ۲۰۰ هزار واحد در دستور کار و اقدام است. همچنین شرکت عمران شهرهای جدید با توجه به آورده متقاضیان باید برای ۳۰ هزار متقاضی جدید که معادل ۳۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی است، تعریف پروژه را انجام دهد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با توضیح اینکه ۳۰ هزار واحد جدید در مناطقی از شهرهای جدید اعلام نیاز شده که کسری زمین وجود دارد و شامل شهرهای اصلی است، افزود: با هماهنگی انجام شده و با بهره‌مندی از ظرفیت‌هایی که در موضوع شناسایی زمین و اخذ مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، الحاقات و تغییر کاربری و ایجاد شهرک‌های جدید داریم، تلاش خواهد شد تا پایان سال کسری زمین در شهرهای اصلی تعیین تکلیف ‌شود. 
***
برگزاری سومین جلسه شورای عالی استاندارد با حضور رئیس‌جمهور
رئیس سازمان ملی استاندارد از برگزاری سومین نشست شورای عالی استاندارد در دولت سیزدهم و با حضور رئیس‌جمهور خبر داد. مهدی اسلام‌پناه در نشست خبری جایزه ملی کیفیت از برگزاری سومین جلسه شورای عالی استاندارد در دولت سیزدهم خبر داد. وی درباره برگزاری جایزه ملی کیفیت بیان داشت: تاکنون مدل بومی برای جایزه ملی کیفیت نداشتیم، لذا با موافقت رئیس‌جمهور سازوکار بومی‌سازی جایزه ملی کیفیت راه‌اندازی شد. رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه جایزه ملی کیفیت ایران بومی‌سازی شده است، بیان داشت: هر گونه جایزه‌ای در این زمینه وظیفه سازمان ملی استاندارد است و سایر جایزه‌هایی که به هر دلیلی در این حوزه داده می‌شود، نوعی تجارت است و هیچ گونه پایگاه قانونی ندارد. اسلام‌پناه با بیان اینکه به شرکت‌ها و بنگاه‌های برنده در این جایزه 3 نوع گواهی حضور، گواهی سطح اهتمام و گواهی سطح اشتهار ارائه می‌شود، اظهار داشـت: بیش از 500 بنگاه و شرکت و واحد تولیدی در سطوح مختلف در این جایزه شرکت کرده‌اند که حدود 10 برابر آمار متقاضیان رشد کرده و از این تعداد 147 واحد مورد ارزیابی قرار گرفته است. وی با اشاره به سهم 53 درصدی کشورهای همسایه و مسلمان از تجارت کالایی با کشورمان اظهار داشت: 27 کشور از 57 کشور عضو اسمیک هستند که ایران با برخی از این کشورها بازار مشترک دارد که از جمله این بازارها «بازار حلال» است. گفتنی است همایش جایزه ملی کیفیت ایران مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام روز دوشنبه ۲۶ تیر با حضور میهمانان داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0079 sec