printlogo


کد خبر: 264938تاریخ: 1402/4/25 00:00
عراق: ده‌ها برجک و دوربین برای کنترل مرز‌ها در مناطق مرزی با ایران نصب می‌شود
پیام اولتیماتوم رسید

گروه سیاسی: به نظر می‌رسد اولتیماتوم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به عراق درباره فعالیت‌ گروهک‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان این کشور، از سوی بغداد جدی گرفته شده است.
هفته گذشته بود که سرلشکر محمد باقری در سخنانی با یادآوری تعهدات عراق برای پاکسازی مرزها از وجود تروریست‌هایی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، هشدار داد عراق تا شهریور برای انجام این اقدامات فرصت دارد. باقری با هشدار به مقامات عراقی گفته بود: تا شهریور که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم دولت عراق به مسؤولیتش عمل کند اما اگر این زمان بگذرد و آنها مسلح باقی بمانند یا عملیاتی انجام دهند، قطعا عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.
حالا به فاصله چند روز از این هشدار رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، عراق اعلام کرده است تمهیدات جدیدی برای تامین امنیت مرزهای خود با ایران به کار بسته است.
در همین رابطه مدیر روابط عمومی وزارت کشور عراق، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) از استقرار نیروهای مرزبانی عراق در خط صفر مرزی با ایران خبر داد. «سعد معن» گفت: «به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر کشور، برای بازاستقرار تیپ ۲۱ نیروهای مرزبانی در استان سلیمانیه در مرز با ایران با منطقه کردستان هماهنگی صورت گرفته است».
وی اضافه کرد: «۵۰ برجک بتنی و ۴۰ دوربین نصب شده است و ۴۷ پاسگاه مرزی در خط صفر مرزی عراق و ایران احداث خواهد شد. این اقدامات در جهت فرآیند کنترل مرزها صورت می‌گیرد و طی هفته آینده، از شرکت‌های پیمانکار برای مناقصه و آغاز‌ این فرآیند دعوت به عمل خواهد آمد». معن همچنین اضافه کرد: «هفته آینده همچنین یک مرکز پایش با دوربین‌های مرزی افتتاح خواهد شد که از ۱۳۰ دوربین استفاده خواهد کرد. اقدامات برای اضافه کردن دوربین‌های بیشتر در جریان است. با استفاده از این دوربین‌ها، زیرنظر گرفتن شهرستان سنجار و مرزهای عراق و سوریه امکان‌پذیر می‌شود و این دوربین‌ها در طول مرزها کشیده‌ می‌شوند، همچنین یک سالن نظارتی بزرگ افتتاح می‌شود که از این دوربین‌ها برای اقدامات امنیتی استفاده خواهد کرد». بنا بر گزارش فارس، پیش از این نیز هیات وزیران عراق برای احداث پاسگاه‌ در خط مرزی با ایران در اقلیم کردستان عراق، بودجه‌ای به مبلغ ۱۰ میلیارد دینار به وزارت کشور این کشور اختصاص داده بود. نیروهای مسلح و مقامات سیاسی ایران بارها به دولت عراق هشدار داده‌اند که نسبت به تامین امنیت مرزها و جلوگیری از فعالیت ضدایرانی گروهک‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان این کشور اقدام کند. هشدار سرلشکر باقری نیز به منزله اولتیماتوم ایران به عراق برای اجرای تعهدات خود برای تامین امنیت مرزها و خلع سلاح گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب به شمار می‌رود.
***
آمادگی ایران و پاکستان برای برخورد با تروریست‌ها
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان، درگیری‌های ناامن‌کننده محلی و بروز چالش‌های امنیتی مرزی در مرزهای ایران و پاکستان را امتداد سیاست‌های خطرناک نظام سلطه برای ایجاد تفرقه‌های خونین بین مسلمانان توصیف و تصریح کرد: با یک همت، اراده و راهبرد مشترک می‌توانیم بر راهبرد شیطانی دشمن در مناطق مرزی 2 کشور غلبه کنیم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این آمادگی را دارد که با مشارکت و همکاری ارتش پاکستان، مرزهای امنیتی 2 کشور را از وضعیت امنیتی عبور داده و به مرزهای اقتصادی تبدیل کنیم. سرلشکر حسین سلامی با تاکید بر اهمیت ارتقای ظرفیت‌ها و آمادگی‌ها برای توسعه همکاری‌ها در موضوع مقابله با گروهک‌های تروریستی و تهدیدات امنیتی در مرزهای 2 کشور گفت: امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم و با گسترش تعاملات، همکاری‌ها و اقدامات مشترک و هم‌افزا به حیات گروهک‌های تروریستی پایان خواهیم داد و امنیت پایدار را در مناطق مرزی 2 کشور برقرار می‌کنیم. سیدعاصم منیر نیز با تاکید بر اهمیت افزایش تعاملات دفاعی و امنیتی 2 کشور گفت: برای حل چالش ناامنی‌ها و حضور و فعالیت‌های عناصر تروریست در مناطق مرزی مشترک 2 کشور آماده هستیم همکاری‌های فی‌مابین را تقویت کنیم و مناسب‌ترین راهکارها را برای عبور از وضعیت کنونی و پیشرفت در دیگر زمینه‌های مورد علاقه 2 کشور به کار گیریم.

 


Page Generated in 0/0057 sec