printlogo


کد خبر: 264948تاریخ: 1402/4/25 00:00
ورود سامانه بارشی به کشور از امروز و احتمال آبگرفتگی معابر در 15 استان
باران در تابستان!

با ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز برخی استان‌های کشور شاهد بارش‌های پراکنده و بعضا تند باران تابستانی خواهند بود؛ بارش‌هایی که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی به دور از مخاطرات نیست، آنگونه که این سازمان درباره وقوع رگبار و رعد و برق و احتمال لغزندگی جاده‌ها همچنین آبگرفتگی معابر برای ۱۵ استان و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۱۲ استان هشدار جدی صادر کرده است. این سازمان با صدور هشدار سطح نارنجی از افزایش سرعت وزش بادهای شمالی تا محدوده ۳۲ نات و افزایش ارتفاع امواج بین یک تا ۲ متر بویژه در روز دوشنبه (فردا) در سواحل و بین ۲ تا ۳ متر در فراساحل از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت سه‌شنبه ۲۷ تیر خبر داده است. این شرایط جوی امروز در نواحی غربی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و سه‌شنبه در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی، غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و صیادی، اختلال در تردد شناورهای مسافری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی در سواحل و فراسواحل پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی در این شرایط جوی اجتناب از فعالیت‌های شنا و غواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و صیادی و انجام فعالیت‌های تفریحی دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل را توصیه کرده است. سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک تا سه‌شنبه ۲۷ تیر خبر داد. این شرایط جوی امروز در نیمه ‌شمالی آذربایجان غربی، نیمه‌ شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران، فردا در نیمه ‌شمالی آذربایجان غربی، نیمه ‌شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، زنجان و سمنان و سه‌شنبه در شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال مورد انتظار است. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات جوی ناشی از این شرایط جوی اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری بویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه کرده است. این شرایط جوی فردا در نیمه‌ شمالی سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شرق و جنوب سمنان، شرق کرمان، شمال و شرق اصفهان، یزد، البرز، جنوب تهران، قم و مرکزی، سه‌شنبه در نیمه‌ شمالی سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، شمال و شرق اصفهان، نیمه‌ شمالی کرمان، یزد، قم، جنوب تهران، البرز و شمال مرکزی و چهارشنبه در شمال سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان و قم پیش‌بینی می‌شود. 
* رگبار پراکنده باران در برخی استان‌ها
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار پراکنده باران در اغلب استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: در شمال آذربایجان‌ شرقی، شمال آذربایجان غربی و مناطقی از اردبیل رگبار پراکنده باران گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. یکشنبه (امروز) ضمن تشدید بارش در مناطق شمال آذربایجان شرقی و مناطقی از اردبیل، گستره بارش گیلان و غرب مازندران را نیز فرا می‌گیرد. دوشنبه (فردا) نیز در نوار شمالی کشور رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ خواهد داد و سه‌شنبه بارش در سواحل دریای خزر و شمال شرق ادامه خواهد داشت. 
وی ادامه داد: پدیده غالب طی ۵ روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق وزش باد شدید همراه با گردوخاک است. همچنین در این مدت بویژه در ساعات بعد از ظهر یکشنبه تا سه‌شنبه در مناطقی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز نیز وزش باد شدید رخ می‌دهد که در برخی از این مناطق با گردوخاک همراه خواهد بود. 
***
اجرای طرح‌های آبرسانی در اولویت
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه بخش آب کشور گفت: بهره‌برداری از ۴۸ طرح تامین آب، ۴۴ هزار لیتر به ظرفیت تامین آب کشور اضافه می‌کند و نیاز آبی حدود ۱۹ میلیون نفر برطرف می‌شود. به گزارش ایرنا از شرکت مدیریت منابع آب ایران، عیسی بزرگ‌زاده افزود: امسال کار بسیار گسترده‌ای در بخش آب در دست اجراست و آن بهره‌برداری کامل یا بخشی از ۴۸ طرح آبرسانی از بین ۱۰۰ طرح اولویت‌دار در این برنامه است. وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این ۴۸ طرح، نزدیک ‌به ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شرب کشور اضافه و بدین ترتیب آب حدود ۱۹ میلیون نفر تامین خواهد شد.  بزرگ‌زاده درباره طرح‌های اولویت‌داری که سال ۱۴۰۲ به نتیجه خواهند رسید، خاطرنشان‌ کرد: افتتاح و آبگیری ۳۰ سد با حجم مخزن 4.4 میلیارد متر مکعب و آب قابل تنظیم 3.4 میلیارد متر مکعب در برنامه تامین آب کشور وجود دارد. این مقام مسؤول درباره برنامه جمع‌آوری و تصیفه فاضلاب شهری که در ردیف پروژه‌های بهداشتی و زیربنایی قرار دارد، گفت: بهره‌برداری از ۲۳ طرح فاضلاب از میان ۵۹ طرح اولویت‌دار در این بخش، در سال ۱۴۰۲ هدفگذاری شده که با ظرفیت تصفیه بیش از ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز، پوشش جمعیت افزون بر 3.2 میلیون نفر را در بر دارد. وی درباره برنامه‌های آب در بخش کشاورزی گفت: ساخت ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری و آب‌اندازی ۳۳ هزار و ۷۰۰ هکتار در ۲۸ طرح، از جمله برنامه‌های اولویت‌دار در سال ۱۴۰۲ است. وی افزود: به‌طور کل از بین ۲۴۰ طرح اولویت‌دار، نزدیک ‌به ۱۰۵ طرح با هزینه ۹۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به اهداف تعیین‌شده خواهد رسید.

 


Page Generated in 0/0060 sec