printlogo


کد خبر: 264950تاریخ: 1402/4/25 00:00
همزمان با تنش اسرائیل در مرز لبنان و درگیری با مقاومت در کرانه باختری اعتراض‌ها در سرزمین‌های اشغالی هم شدت یافت
اسرائیل در کما
* نتانیاهو راهی بیمارستان شد

گروه بین‌الملل: کابینه دست راست و افراطی نتانیاهو در چند جبهه دچار درگیری شدید شده است؛ صهیونیست‌ها از طرفی  بشدت غرق در اعتراضات داخلی و اختلافات درونی و از سوی دیگر دچار تنش مرزی با لبنان و روند تسلیح در کرانه باختری هستند که همه این موارد نشان می‌دهد اسرائیل از درون و برون دچار بحران شده است. 
سه‌شنبه گذشته تظاهرات گسترده جدیدی در اراضی اشغالی در اعتراض به تصویب قانون کاهش اختیارات دیوان عالی برگزار شد که در جریان آن جاده‌های اصلی بسته شد و تنش‌هایی در فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون رخ داد. بازگشت معترضان به خیابان‌ها در فضایی کمی متفاوت با فضای نخستین اعتراضات یعنی حدود ۲۸ هفته قبل رخ داد. معترضان می‌دانند نمی‌توانند با استفاده از تظاهرات و بستن خیابان‌ها یا ابزارهای مخالفان در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دولت را به لغو طرح اصلاحات قضایی وادار کنند، از این رو در تلاش برای استفاده از عوامل فشار اضافی که بر دولت تأثیر بگذارد، هستند. از جمله مهم‌ترین این عوامل فشار بین‌المللی است، بویژه فشار دولت جو بایدن و در کنار آن تهدیدات مجدد ارتش ذخیره برای سر باز زدن از خدمت نظامی؛ از جمله واحدهای نیروی هوایی، سایبری، یگان ویژه و بخش اقتصاد و تجارت که قبلا در حمایت از اعتراضات اعتصاب سراسری اعلام کرده بودند. البته شرایط روزهای اخیر نشان داد استفاده از تمام این ابزارها مثل زمان آغاز اعتراضات بویژه در سایه تردید درباره مخالفت سربازان ذخیره با فعالیت در ارتش و کندی و سستی بخش‌های اقتصاد و تجارت برای پیوستن به اعتراضات، ممکن نیست. برای نخستین بار از آغاز اعتراضات، معترضان تظاهراتی را مقابل سفارت آمریکا در تل‌آویو برگزار کردند و از دولت آمریکا خواستند فشار بیشتری را بر دولت رژیم صهیونیستی وارد کند. معترضان از حساسیت دولت رژیم صهیونیستی نسبت به فشار بین‌المللی بویژه فشار آمریکا اطلاع دارند. معترضان، موضع بایدن در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» و انتقاد شدید وی از بنیامین نتانیاهو را انگیزه‌ای برای خود دانستند. بایدن در این مصاحبه توضیح داد با دعوت از نتانیاهو برای رفتن به کاخ سفید مخالف است و اختلافات عمیقی با کابینه نتانیاهو که تندروترین کابینه از دهه‌ ۷۰ است، دارد. وی گفت اختلافات عمیقی درباره طرح اصلاحات قضایی وجود دارد. 
در این میان رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند بیش از ۴۰۰ خلبان فعال در نیروهای ذخیره نیروی هوایی نشستی را برای بررسی تحرکات دولت برای تضعیف دستگاه قضایی و پیامدهای آن بر فعالیت‌های نیروی هوایی برگزار کردند. 
بیشتر شرکت‌کنندگان در این نشست پست‌های مهمی در مأموریت‌های عملیاتی دارند. صدها نفر از سربازان ذخیره واحد نخبه و یگان‌های حساس ارتش نیز با انجام خدمت نظامی در صورت تصویب قانون کاهش اختیارات دیوان عالی مخالفت کردند. این مساله بر توانایی ارتش رژیم صهیونیستی و آمادگی آن تأثیر می‌گذارد. تحرکات نیروهای ذخیره قبلا در تأثیر بر تصمیم «یوآف گالانت» برای مخالفت با طرح اصلاحات قضایی به صورت علنی و به چالش کشیدن نتانیاهو موفق بود. همچنین فرماندهان تمام دستگاه‌های امنیتی از جمله ارتش، موساد و شاباک تلاش کردند نتانیاهو را از تصویب این طرح که تأثیر منفی بر نهاد نظامی و امنیتی دارد، بازدارند. شاید ضعیف‌ترین حلقه‌ها در ازسرگیری اعتراضات بخش اقتصاد باشد. بخش اقتصاد و کار که در ماه‌های اخیر شاهد شکست‌های سختی بوده، همچنان در انتظار تغییرات است. روزنامه اقتصادی «مارکر» اخیرا برآورد کرد اقتصاد رژیم صهیونیستی از ژانویه به دلیل طرح اصلاحات قضایی 41.24 میلیارد دلار خسارت دیده است. احتمالا همین خسارت‌ها باعث شده بخش اقتصاد به اعتراضات اخیر نپیوندد. برخلاف اوایل اعتراضات، بخش‌های اقتصاد به اعتصاب سراسری تهدید نکردند. با این حال در صورت ادامه تصویب قوانین محدود کردن دستگاه قضایی، بخش‌های اقتصاد و شرکت‌های بزرگ به اعتراضات می‌پیوندند. ادامه تصویب قانون محدود کردن دستگاه قضایی به معنای ادامه اعتراضات و تشدید آن خواهد بود. نیروهای ذخیره و بخش اقتصاد نیز به آن می‌پیوندند، چراکه تجربه نشان داده نتانیاهو و کابینه‌اش تنها زور و فشار جدی را می‌فهمند. به این ترتیب تابستان اراضی اشغالی ملتهب خواهد بود. 
از طرفی، اسرائیل در ماه‌های گذشته درگیری‌های شدیدی در کرانه باختری داشت. حمله ناموفق رژیم صهیونیستی در جنین باعث یک بحران جدید برای این رژیم شد. نتانیاهو به امید اینکه یک پیروزی بزرگ در جنین به دست می‌‌آورد، وارد درگیری با مقاومت فعال در این اردوگاه شد اما با دادن چند تلفات و شکست خورده، مجبور به عقب‌نشینی از این اردوگاه شد. بماند که این تنها جبهه درگیری اسرائیل با محور مقاومت نیست. در چند ماه اخیر لبنان هم با اسرائیل وارد تنش مرزی شدید شده است. روز گذشته جمعی از مردم و خبرنگاران لبنانی به همراه یکی از نمایندگان مجلس لبنان در منطقه مزارع شعبا حضور یافتند که با حمله اسرائیلی‌ها روبه‌رو شدند. چند ماهی است درگیری‌ها بین اسرائیل و لبنان به مرز جنگ رسیده است. چند روز قبل جمعی از جوانان لبنانی به سمت مرز کفرشوبا رفتند و دوربین‌های مداربسته اسرائیل در آن منطقه را تخریب کردند. این کار در پاسخ به تیراندازی اسرائیل به 3 جوان لبنانی بود. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی بعد از حمله به چند خبرنگار در جنوب لبنان، اقدام به سرقت تجهیزات آنها کردند. «علی شعیب» خبرنگار شبکه «المنار» در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر با انتشار تصاویری خبر داد: «یک نظامی اسرائیلی بعد از تعرض به خبرنگاران در داخل خاک اشغالی در مزرعه قفوه، یکی از مزرعه‌های شبعای اشغالی، سه‌پایه دوربین شبکه ماهواره‌ای «الغد» را دزدید». «قاسم هاشم» نماینده پارلمان لبنان که همراه این خبرنگاران لبنانی بود، در واکنش به این اقدام نظامیان اشغالگر در مزارع شبعا گفت: «چیزی به نام خط عقب‌نشینی و هیچ خط قرمزی در مقابل مناطق اشغالی سرزمین ما وجود ندارد و ما حق داریم وارد آن شویم». تنش‌ها در مرز جنوبی لبنان، طی چند هفته اخیر افزایش یافته است. رسانه‌های صهیونیستی چندی پیش مدعی شدند نیروهای حزب‌الله حدود 2 ماه پیش در عمق ۳۰ متری فلسطین اشغالی و به طور مشخص در محل تحت کنترل تل‌آویو در مزارع شبعا، 2 چادر برپا کرده‌اند و تکاوران «رضوان» در این چادرها مستقر هستند. هر چند سپس ادعا کردند یکی از این چادرها برچیده شده و تنها یک چادر در آن سوی خط آبی بنا شده است: ادعایی که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان آن را رد و اعلام کرد این چادر در خاک لبنان قرار دارد و نیروهای رژیم صهیونیستی باید از مناطق اشغالی نیز خارج شوند. 
***
تجهیز نیروهای حماس در کرانه باختری به بمب‌های «شواظ 1»
«کتائب عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در شهر جنین (شمال کرانه باختری)، یکی از بمب‌های ضدزره خود را در کرانه باختری عملیاتی کرد. شاخه نظامی حماس در شمال کرانه باختری در بیانیه‌ای کوتاه و با انتشار تصاویری خبر داد بمب ضدزره «شواظ ۱» به دست رزمندگان این جنبش در شمال کرانه باختری رسیده و عملیاتی شده است. شواظ بمب‌ ضدتانک و ضدخودروهای نظامی است که واحد ساخت تسلیحات نظامی کتائب عزالدین القسام شاخه نظامی حماس در نوار غزه آن را توسعه‌ داده است. ساخت این نوع بمب از زمان انتفاضه دوم فلسطین آغاز شده است. بر اساس گزارش پایگاه خبری «صفا»، شاخه نظامی حماس در شمال کرانه باختری اعلام کرد: «مهندسان ما یکی از بمب‌ها را در مسیر خودروهای نظامی دشمن که در جریان یورش اخیر به اردوگاه جنین نفوذ کرده بودند، منفجر کردند. این بمب‌ها از قدرت تخریب بالایی برخوردارند». شاخه نظامی حماس در شمال کرانه باختری همچنین اضافه کرد: «مهندسان ما شب و روز در تلاش برای افزایش تولید بمب‌ها و توسعه نمونه‌های جدیدی از آن هستند».
***
نتانیاهو راهی بیمارستان شد
خبرگزاری جروزالم پست از انتقال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بخش اورژانس مرکز پزشکی «شیبا» در منطقه «تل هاشومر» در نزدیکی تل‌آویو خبر داد. دفتر نتانیاهو تایید کرد وی عصر دیروز به این بیمارستان منتقل شده است. به گزارش «واللا»، نتانیاهو پس از اینکه برای مدت کوتاهی هوشیاری خود را در خانه‌اش از دست داد، به بخش اوراژانس این بیمارستان منتقل شد. به نوشته جروزالم پست، با این حال او هنگام ورود به بیمارستان کاملا هوشیار بود. طبق این گزارش گفته می‌شود حال وی خوب است و تحت آزمایشات تکمیلی و ارزیابی کامل پزشکی قرار دارد.

 


Page Generated in 0/0053 sec