printlogo


کد خبر: 264953تاریخ: 1402/4/26 00:00
اخبار

فراخوان هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
فراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با تمرکز بر ۲ موضوع آب و جمعیت منتشر شد. فراخوان دریافت اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد. بخش‌های جشنواره عبارتند از مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، بخش‌های جنبی ملی، بین‌الملل و بزرگداشت.
در بخشی از مقدمه فراخوان این دوره از جشنواره آمده است: «جشنواره «سینماحقیقت» در این دوره می‌کوشد ضمن بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی - اسلامی، تصویری واقعی از آنچه بشر امروز در عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی با آن روبه‌رو است ارائه دهد. با این نگاه، تمرکز ویژه این دوره از جشنواره بر ۲ چالش ملی و بین‌المللی بحران آب و مساله جمعیت است. در بخش ملی آثاری می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند که بعد از فروردین‌ ماه ۱۴۰۱ تولید شده باشند. ۲ تقدیر هم در جشنواره «سینماحقیقت» انجام خواهد شد. شروع ثبت‌نام در سایت panel.irandocfest.ir برای حضور در جشنواره «سینماحقیقت» از ۲۵ تیر است. هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم آذر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
***
«رحیل» با ۲ کارگردان پیش می‌رود
سریال «رحیل» به کارگردانی مسعود آب‌پرور ساخته می‌شود و به‌تازگی بهرام بهرامیان نیز به‌عنوان مشاور تهیه‌کننده به پروژه اضافه شده و کارگردانی بخشی از کار را برعهده دارد. به گزارش مهر، مجموعه تلویزیونی «رحیل» به کارگردانی مسعود آب‌پرور برای پخش از تلویزیون آماده می‌شود. رامین عباسی‌زاده، تهیه‌کنندگی این مجموعه را برعهده دارد و فرهاد نقدعلی فیلمنامه را به رشته تحریر درآورده است. این مجموعه در ۲۶ قسمت ساخته می‌شود و قصه‌ای تاریخی است که در دوران قاجار و پهلوی می‌گذرد. چندی پیش پیمان جبلی، رئیس صداوسیما و محسن برمهانی، معاون سیما از پشت صحنه این مجموعه دیدن کردند. این مجموعه که پروداکشن تولیدی سختی هم دارد بتازگی با کارگردان دیگری هم کلید خورده است تا کار بتواند زودتر به تولید برسد. بهرام بهرامیان به عنوان مشاور تهیه‌کننده در پروژه حاضر شده و کارگردانی بخش شهرک غزالی این مجموعه را بر عهده گرفته که از هفته پیش تصویربرداری آن شروع شده است.
***
اکران کمدی‌ها در سینما متوقف می‌شود
چهاردهمین جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۲۵ تیر در خانه سینما تشکیل شد.
در چهاردهمین جلسه شورای صنفی نمایش بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی با پخش شهرفرنگ به سرگروهی پردیس ملت ثبت شد. همچنین مقرر شد با فرارسیدن ایام دهه اول محرم اکران فیلم‌های کمدی از روز پنجشنبه ۲۹ تیر در سینماهای سراسر کشور متوقف شود.
اکران دیگر فیلم‌های روی پرده همچنان ادامه خواهد داشت و وضعیت فعالیت سینماها همزمان با روزهای تعطیل رسمی، متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.
***
«عاشورات» روایتی مختصر و بی‌حاشیه از کربلای حسینی
در آستانه ماه محرم انتشارات کتابستان، کتاب «عاشورات» به قلم امیر خداوردی را منتشر و روانه بازار نشر کرد. امیر خداوردی پس از یک دهه حضور فعال در عرصه رمان‌نویسی در کتاب «عاشورات» به داستان حسین بن‌علی علیه‌السلام پرداخته است و روایتی مختصر و بی‌حاشیه در سبک و زبانی ادبی و خوش‌خوان پیش روی مخاطب گذاشته است. نثر و زبان عاشورات در عین روانی و سادگی وامدار تفسیر طبری، روض‌الجنان ابوالفتوح رازی، کشف‌الاسرار میبدی و فیض‌الدموع نوشته‌ ملا محمدابراهیم نواب تهرانی است. وی در مقدمه این اثر می‌نویسد:‌ «متن حاضر هر چند برگرفته از منابعی چون لهوف نوشته سیدبن طاووس و الارشاد نوشته شیخ مفید و تاریخ الامم نوشته محمدبن جریر طبری است اما کتابی تاریخی دانسته نمی‌شود. در عین حال از آنجا که روایتی است، مدعی و مبتنی بر اجبار از واقعیتی تاریخی،  نمی‌توان گفت با ادبیات داستانی محض روبه‌رو هستیم، از این رو مناسب‌تر آن است که چنین متونی را در شمار نوعی از ادبیات غیرداستانی بدانیم که به وقایع مذهبی نظر دارند و از یک سو به حماسه می‌مانند و از سویی به تاریخ‌نگاری.
به این ترتیب پیش از واقعه را به روایت ابوسعید کیسان مقبری می‌خوانیم که از اهل مدینه و تابعان و محدثان نامدار بود و واقعه را به روایت ضحاک‌بن‌عبدالله مشرقی می‌خوانیم که در کربلا حضور داشت و پس از واقعه را به روایت زنی بی‌نام و نشان از اسیران دشت کربلا می‌خوانیم که در کتاب لهوف از او با نام جاریه یعنی کنیز یاد می‌شود.
امیر خداوردی در ارائه‌ داستان کربلا از فرم ویژه‌ای بهره می‌برد که در نوع خود کم‌نظیر است و متون مقدس، خصوصاً اناجیل اربعه را به یاد می‌آورد.

Page Generated in 0/0055 sec