printlogo


کد خبر: 264980تاریخ: 1402/4/26 00:00
اخبار

نگاه رسانه‌های جهان به حضور رئیسی در آفریقا
سفر ۳ روزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران به ۳ کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه با تمام دستاوردها و فعالیت‌هایش، طی روزهای گذشته به موضوع مورد توجه رسانه‌های جهان در بخش‌های خبری و تحلیلی تبدیل شد.
در این پوشش‌های رسانه‌ای، چند محور مهم تکرار شد که اهمیت و دلایل راهی شدن یک رئیس‌جمهور ایران برای نخستین‌بار بعد از ۱۱ سال به قاره آفریقا مهم‌ترین آنها بود. تقویت روابط ایران و این ۳ کشور آفریقایی، امضای تفاهمنامه و اسناد همکاری بین تهران و نایروبی، کامپالا و هراره، افزایش قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها برای حضور فعال‌تر ایران در قاره آفریقا و تاکید رئیس‌جمهور ایران بر لزوم تبادل توانمندی‌ها از دیگر محورهای مهم رسانه‌ای شده این سفر بود. 
پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور آمریکا در گزارشی درباره این سفر نوشت: ایران با گسترش روابط، به دنبال جای پایی در آفریقاست و قصد دارد در این قاره همچون چین، هند، ترکیه، امارات و عربستان سرمایه‌گذاری کند. حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری خود حتی به یک کشور آفریقایی هم سفر نکرد؛ عمده تمرکز او، اصلاح روابط با کشورهای غربی بود. به همین خاطر روابط ایران و آفریقا در طول ۸ سال دولت روحانی، «یخ زده» بود.
پایگاه اینترنتی شبکه فرانس۲۴ هم سفر رئیسی به آفریقا را تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی توصیف کرده و نوشت: تهران در ماه‌های اخیر دیپلماسی خود را برای خنثی کردن تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا تقویت کرده است. تلاش ایران در شرایطی است که جنگ اوکراین تاثیرات ویران کننده‌ای بر قاره آفریقا گذاشته و قیمت مواد غذایی را چند برابر کرده است. قدرت‌های غربی به همراه کشورهایی همچون چین و هند به دنبال تعمیق روابط با کشورهای آفریقایی بوده و هستند؛ موردی که نشان از اهمیت این قاره دارد.
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی از ماهیت و اهداف این سفر نوشت: سفر رئیسی به کنیا، «شروع جدید» تهران در روابط با قاره آفریقاست. سفر رئیسی به آفریقا، نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایران طی بیش از یک دهه گذشته است و در تلاش برای تنوع‌بخشی به روابط اقتصادی در مواجهه با تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا انجام شد. 
همچنین پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره در گزارش خود نوشت: رئیس‌جمهور ایران با ورود به رقابت‌های بین‌المللی برای نفوذ در آفریقا، با وجود سد تحریم‌های غرب که ممکن است مانع اجرای برنامه‌های ایران در این قاره باشد، سفر آفریقایی شامل کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را به پایان رساند. ایران امیدوار است با حل مشکلات بخش تجارت خارجی و تنوع‌بخشی به شراکت‌های اقتصادی، فعالیت خود در قاره آفریقا را گسترش دهد.
پایگاه اینترنتی شبکه المیادین نیز در گزارش تصویری‌اش از این سفر گفت: رئیس‌جمهور ایران در حالی پا به آفریقا گذاشت که کشورهای این قاره استقبال گرمی از وی و سیاست‌های ایران داشتند. استقبال‌های رسمی و ملی از رئیسی، حاوی شعارها و تصاویری ضدغربی بود. توافقنامه‌های امضاشده از سوی ایران با مقامات ۳ کشور آفریقایی، بویژه زیمبابوه شامل طرح‌های اقتصادی و احداث کارخانه‌هایی مهم بود.
***
وزیر کشور:
احزاب به قانون پایبند باشند
وزیر کشور با اشاره به انتخابات مجلس در سال جاری در توصیه‌ای که به احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی داشت گفت: همه احزاب فعال در کشور باید خود را مکلف و مقید به قوانین بدانند؛ قانون فصل‌الخطاب و ملاک اصلی است.
احمد وحیدی افزود: همه احزاب با جریانات سیاسی مختلف باید در چارچوب قانون فعالیت کنند و اگر کسی انتظار داشته باشد خلاف قانون عمل شود و شرطی بگذارد که خلاف قانون باشد، اجرای خواسته و انتظار او معنایی ندارد، لذا هر کسی بخواهد خارج از چارچوب قانون عمل کند حتماً یک عنصر غیرمسؤول شناخته خواهد شد. وزیر کشور همچنین توصیه‌ای به احزاب داشت و گفت: توصیه ما به همه احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها این است که در انتخابات حضور پرشوری داشته باشند و با مشارکت گسترده خود، دیگران را نیز تشویق به حضور کنند. توصیه دیگر اینکه هیچ یک از احزاب سراغ مسیرها و روش‌هایی که خلاف مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و خلاف پایبندی به اصول و قواعدی است که یک جریان سیاسی باید عمل کند، نروند.
***
خط قرمز نیروهای مسلح امنیت نظام و آرامش مردم است
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور در منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، میزان آمادگی رزمی و توان عملیاتی این یگان پدافندی را مورد ارزیابی قرار داد.
امیر سرتیپ صباحی‌فرد در این بازدید با اشاره به اینکه گام‌های بلندی در مسیر دستیابی به قدرت بازدارندگی فعال برداشته شده است، اظهار کرد: امنیت جمهوری اسلامی ایران بومی و درون‌زاست که نشات گرفته از انگیزه، ایمان، اراده و خودباوری کارکنان نیروهای مسلح است.
وی افزود: نیروهای مسلح کشورمان بویژه پدافند همیشه در صحنه، درباره امنیت و منافع ملی هرگز مماشات نمی‌کنند، چرا که خط قرمز نیروهای مسلح امنیت نظام و آرامش مردم است.
 فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: با استفاده از توان مهندسان و متخصصان داخلی، پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی ضدموشکی را تولید و در اختیار داریم که سبب شده است جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا مطرح شود.

Page Generated in 0/0068 sec