printlogo


کد خبر: 264994تاریخ: 1402/4/26 00:00
سخت‌ترین پروژه راه‌سازی جنوب غرب کشور به طول ۱۳۶ کیلومتر به اتمام رسید
عبور از دل زاگرس

مسیر ۱۳۶ کیلومتری پاتاوه - دهدشت با عبور از دل زاگرس با داشتن ۱۷ دستگاه پل به عنوان سخت‌ترین پروژه راه‌سازی جنوب‌غرب کشور با ارزش روز ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بزودی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.
عملیات تکمیلی احداث راه اصلی پاتاوه - دهدشت که قطعه ۳ آن با بیشترین حجم ابنیه و پل در دل این مسیر است، با پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا به گام آخر خود رسیده است و بزودی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد درباره جزئیات این مسیر گفت: این پروژه ۱۳۶ کیلومتری سال ۱۳۷۳ به دستور مقام معظم رهبری کلنگ‌زنی شد و از آنجا که از دل زاگرس می‌گذشت، به صورت تدریجی ساخته شد تا به قطعه ۳ این محور که مهم‌ترین قطعه به طول ۶۴ کیلومتر است، رسید.
به گفته صمصام آقایی، قطعه سوم این مسیر - که گلوگاه اصلی است و از آن به عنوان راه اصلی یاد می‌شود - از سال ۸۶ شروع شده است و قسمتی از کریدور راه اصلی «شهرضا» در استان اصفهان به «بهبهان» در استان خوزستان است.
مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور در استان کهگیلویه‌وبویراحمد درباره جزئیات فنی این مسیر گفت: از قرارگاه خاتم تا بخش خصوصی، سازنده این محور ۱۳۶ کیلومتری بوده‌اند و قطعه سوم که شاه‌بیت این پروژه است ۶۴ کیلومتر طول دارد و صاحب۷ تونل و ۲ تونل گالری است. به طور کلی در ۱۳۶ کیلومتر این مسیر حدود ۱۷ تونل وجود دارد و بزرگ‌ترین تونل این محور بزودی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.
آقایی ارزش روز پروژه را ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام‌ و درباره افتتاح این مسیر بیان کرد: افتتاح راه اصلی پاتاوه - دهدشت، مرکز کشور را به بنادر جنوبی کشور متصل می‌کند و با افتتاح این محور بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب کشور از مرکز ایران به بنادر جنوبی کشور در استان خوزستان متصل می‌شود.
وی افتتاح قطعه سوم این مسیر را آخرین قطعه به عنوان راه اصلی ۱۳۶ کیلومتری پاتاوه - دهدشت اعلام‌ کرد و گفت: مجموع ۴ قطعه این مسیر ۱۳۶ کیلومتر است و محور پاتاوه به دهدشت از نقطه ابتدایی روستایی به نام «گیندی خوری» در استان کهگیلویه‌وبویراحمد شروع می‌شود و کل قطعه سوم داخل این استان است.
مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور گفت: در ۳ دهه اخیر هر قسمتی از این پروژه ۱۳۶ کیلومتری که آسفالت شده است، مورد بهره‌برداری محلی قرار گرفته اما علت عدم افتتاح رسمی آن تکمیل نشدن قطعه سوم که گلوگاه اصلی است بود. در این قطعه تونلی به طول ۹۳۵ متر ساخته شده است که با حضور  رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود و رسما کل محور زیر عبور می‌رود.
وی با اشاره به آثار اقتصادی و اجتماعی افتتاح رسمی این محور گفت: اتصال ۴۰۰ روستا به راه اصلی و دسترسی به مراکز استان‌ها، از جمله مهم‌ترین فایده‌های احداث این محور است. با کشیده شدن راه از دل سخت‌ترین قسمت‌های زاگرس نه‌تنها این ۴۰۰ روستا از خدمات زیرساختی مثل گاز، آموزش و بهداشت بهره‌مند می‌شوند، بلکه مردمی که تا دیروز دسترسی به راه اصلی برای گرفتن خدمات بهداشتی و آموزشی در مراکز استان‌ها نداشتند، حالا در اطراف جاده بوم‌گردی زده‌اند و علاوه بر رفع احتیاجات آموزشی و بهداشتی، می‌توانند جاذبه‌های بکر روستاهای خود را به مسافران نشان دهند.
بر اساس این گزارش، اقدامات رو به ‌جلوی دولت سیزدهم و افتتاح چنین پروژه‌هایی نه‌تنها می‌تواند بر اقتصاد کشور اثرگذار باشد و چرخ‌ آن را به گردش درآورد، بلکه تزریق امیدی به جامعه نیز تلقی می‌شود.

Page Generated in 0/0066 sec