printlogo


کد خبر: 264995تاریخ: 1402/4/26 00:00
خبر خوش برای متقاضیان نوسازی بافت فرسوده
وام ودیعه ۲ برابر شد

نگاهی به رویکرد و عملکرد دولت سیزدهم و وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه مسکن این نکته را خاطر نشان می‌کند که هر فردی در جامعه باید توانایی خرید مسکن و تامین آن را داشته باشد. از این رو گزارش‌های ارائه‌شده توسط این وزارتخانه از اقدامات رو به‌ جلو در این حوزه مهر تأییدی بر این ادعا می‌زند.
ساخت مسکن ملی در شهرهای اقماری، کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز، ارائه تسهیلات بانکی برای خرید و ساخت، اهدای زمین، توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده و... از اقداماتی بوده که توسط دولت سیزدهم در راستای تامین مسکن در کشور انجام شده است.
بر همین اساس اهتمام ویژه دولت در بحث ساخت مسکن ملی، همچنین ارائه تسهیلات بانکی در این حوزه اثرات خاص خود را گذاشته و نه تنها توانسته موجب کنترل بازار مسکن شود و قیمت آن را کاهش دهد، بلکه توانسته امید را بر دل‌ها برگرداند. 
 در تازه‌ترین اتفاق نیز معاون وزیر راه‌وشهرسازی از ۲ برابر شدن مبلغ وام ودیعه مسکن بافت فرسوده در شهر تهران خبر داد و گفت: این وام به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.
محمد آیینی با اشاره به برنامه دولت برای حمایت از نوسازی بافت فرسوده اظهار کرد:‌ برای تسهیل اسکان موقت ساکنان بافت‌های فرسوده در دوره نوسازی، ساکنان می‌توانند با وام ودیعه مسکن خانه‌ای را اجاره کنند.
وی افزود: بر این اساس دولت در قالب وام قرض‌الحسنه مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن را 2 برابر کرد.
وی تصریح کرد: به این ترتیب وام ودیعه مسکن در تهران و سایر شهرها به‌ترتیب به 120 و 90 میلیون تومان افزایش یافت.
همچنین آیینی اوایل ماه جاری گفته بود: متقاضیان نوسازی بافت فرسوده می‌توانند در طول دوره مرمت از تسهیلات ودیعه مسکن برای اسکان موقت با سقف‌های 100، 70 و 40 میلیون تومان به‌ترتیب در شهرهای تهران، سایر کلانشهرها و سایر شهرها به‌شکل قرض‌الحسنه و بازپرداخت 5 ساله استفاده کنند.
با توجه به دوره بازپرداخت 5 ساله وام ودیعه مسکن بافت فرسوده، اقساط ماهانه این تسهیلات حدود 2.2 میلیون تومان است، سود این وام نیز حدود 13 میلیون تومان خواهد بود.
* نگاه ویژه‌ دولت به بافت‌های فرسوده
بر اساس این گزارش، بسیاری از افراد به دلیل افزایش قیمت مسکن که در سال‌های اخیر رخ داد و موجب شد آنها توانایی خرید مسکن نوساز را نداشته باشند و به سمت خرید خانه‌های قدیمی‌تر سوق یابند، می‌توانند با استفاده از این تسهیلات به سمت نوسازی مسکن‌های فرسوده حرکت کنند. 
بر اساس این گزارش، وزیر راه‌وشهرسازی در این باره بیان کرد: ما امسال کارهای زیادی در این بخش و چند موضوع مشخص داریم. در ابتدای حضور در مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی، عمده تمرکز در موضوع مسکن و تولید مسکن قرار داده شد. در تولید مسکن که یکی از وظایف ما در دولت است، تلاش می‌کنیم عقب‌ماندگی‌های دهه اخیر را بتوانیم با سرعت جبران کنیم. یکی از نقاط هدف ما، محدوده‌های بافت فرسوده است که طبق آمار 9 درصد کل شهرها با جمعیت حدود 30 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.
بذرپاش گفت: وقتی تولید مسکن را انجام می‌دهیم هم هدف تولید مسکن اتفاق افتاده و هم قانون را اجرا کرده‌ایم و در عین‌ حال ضرورت کشور است. اگر خط تلاش ما متمرکز بر حوزه بافت فرسوده باشد چند حسن دارد.
بذرپاش ادامه داد: هر چه بر تولید مسکن در خود شهر تمرکز کنیم چند هدف توأمان محقق می‌شود. با تمرکز بر بافت‌های فرسوده نه‌تنها تولید مسکن اتفاق می‌افتد که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها اعم از زیربنایی که قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد، نیاز نیست.
بذرپاش ادامه داد: به‌ غیر از این، خدمات روبنایی هم در محدوده این بافت‌ها نیاز نیست و قیمت تمام‌شده ساخت و تولید ما به‌مراتب پایین‌تر است. از اینها مهم‌تر ساکنان این مناطق هستند که نسبت به آنها مسؤول هستیم. اگر حادثه‌ای مانند زلزله رخ دهد نخستین جایی که آسیب می‌بیند همین بافت‌های فرسوده و افراد ساکن در آنها هستند.
بذرپاش افزود: جدای از تولید مسکن و پایین ‌بودن قیمت تمام‌شده آن در این بخش، مهم‌تر از همه امنیت ساکنان این بافت‌هاست و به‌عنوان دولت در قبال اینها وظیفه داریم.
وی گفت: در کنار تولید مسکن، مشاغل و کسب‌وکارها و صنایعی فعال می‌شود، فعالیت‌های اقتصادی رونق می‌گیرد و زندگی درخور برای هموطنان شکل می‌گیرد. باید تلاش کنیم زندگی افراد جامعه کیفیتی بهتر پیدا کند که اصلی‌ترین فاکتور مسکن است.

Page Generated in 0/0054 sec