printlogo


کد خبر: 265003تاریخ: 1402/4/27 00:00
روسیه در واکنش به حمله کی‌یف به پل کریمه توافق صادرات غلات را به حالت تعلیق درآورد
حمله به کریمه

گروه بین‌الملل: وزارت خارجه روسیه حمله بامداد دوشنبه به پل کریمه را تایید کرد و ارتش اوکراین را مسؤول آن دانست. در همین رابطه مسکو اعلام کرد توافق غلات بین مسکو، کی‌یف و آنکارا را به حالت تعلیق درآورده است. مقامات حامی روسیه در کریمه می‌گویند پل کریمه توسط کی‌یف هدف حمله قرار گرفته اما خط آهن آن آسیبی ندیده است. رسانه‌های اوکراینی هم به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند حمله به پل کریمه عملیات ویژه نیروی دریایی و سرویس امنیت اوکراین بوده است. ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان کریمه درباره حادثه روی داده روی پل این منطقه گفت: شب گذشته رژیم تروریست کی‌یف یک جرم جدید مرتکب شد و آن حمله به پل کریمه بود. مقام‌های محلی اعلام کردند در پی وقوع حادثه در پل ساخت روسیه که شبه‌جزیره کریمه را به منطقه «کراسنودور» متصل می‌کند، دست‌کم ۲ نفر کشته شدند و یک کودک نیز زخمی شد. شبکه الجزیره گزارش کرد مقام‌های روسیه می‌گویند این 2 نفر در پی «وضعیت اضطراری» که در پل مذکور به وجود آمده جان خود را از دست دادند. این اعلامیه روز دوشنبه ساعاتی پس از آن منتشر شد که مقامات مسکو اعلام کردند ترافیک در امتداد پل متوقف شده است و رسانه‌ها در اوکراین از انفجار در امتداد پل خبر دادند. «ویاچسلاو گلادکف» فرماندار منطقه «بلگورود» واقع در جنوب روسیه اعلام کرد تلفات حادثه پل کریمه شامل یک زوج می‌شود. وی در کانال تلگرامی خود در این خصوص نوشت: «همه ما با شما در یک ویدئو در اینترنت یک ماشین آسیب‌دیده با شماره‌های بلگورود را دیدیم. در حال حاضر اطلاعاتی که در دست داریم این است: یک دختر زخمی شده است. سخت‌ترین چیز این است که والدینش کشته شده‌اند، پدر و مادرش».
کمیته ملی ضد تروریسم روسیه نیز اعلام کرد حمله «تروریستی» روی پل کریمه صورت گرفته است. بر اساس اعلام این کمیته، ۲ وسیله زیرآبی بدون سرنشین اوکراینی ساعت ۶:۰۵ به وقت محلی به پل کریمه حمله کردند. کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد در نتیجه این حمله تروریستی به پل کریمه، جاده آسیب دید و ۲ بزرگسال کشته و یک کودک زخمی شد.کمیته تحقیق درباره این واقعه هم می‌گوید افرادی را از میان سرویس‌های ویژه اوکراین که در سازمان‌دهی حمله به پل کریمه دخیل بودند، شناسایی می‌کند. وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد حمله به پل کریمه از سوی کی‌یف انجام شد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است تصمیم برای حمله به پل کریمه توسط مقامات اوکراینی، ارتش و با مشارکت نیروهای ایالات متحده و انگلیس صورت گرفت. در این بیانیه همچنین آمده است: روسیه امیدوار است جامعه بین‌المللی ارزیابی مناسبی از جنایت کی‌یف و اقدام تروریستی آن در پل کریمه ارائه دهد. تلاش‌ها برای بر هم زدن ارتباطات حمل‌و‌نقل زمینی با کریمه و جدا کردن آن از مابقی سرزمین روسیه ذاتا غیرممکن است، اگر تحقیقات درباره حمله به پل کریمه نشان دهد زیردریایی‌هایی با منشا غربی در آن مشارکت داشته‌اند، این همدستی غرب را تایید می‌کند. بعد از اشاره مقام‌های فدراسیون روسیه به دست داشتن اوکراین در حمله بامداد روز دوشنبه به پل شبه‌جزیره کریمه، منابعی در کی‌یف نیز به این موضوع اعتراف کردند. خبرگزاری فرانسه در خبری فوری به نقل از یک منبع ارشد اوکراینی گزارش داد رژیم کی‌یف در پس انفجار پل متصل‌کننده کریمه به خاک فدراسیون روسیه است. این منبع ارشد اوکراینی به خبرگزاری فرانسه گفت در جریان این حمله، از شناورهای بدون سرنشین استفاده شده و انفجار از زیر پل رخ داده است. در همین حال سخنگوی سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین گفت: تخریب بخشی از پل کریمه می‌تواند مشکلات لجستیکی برای نیروهای روسیه ایجاد کند. خبر مربوط به وقوع حادثه روی پل کریمه در حالی منتشر شده که «الکساندر سیرسکی»، فرماندهی نیروهای زمینی اوکراین در رسانه‌های اجتماعی نوشته بود «لالایی برای اشغالگران آماده می‌شود»!
مدودف روز دوشنبه گفت پس از حمله به پل کریمه، روسیه باید آنچه را که خودش آن را رهبری ارشد «تشکیلات تروریستی» خواند، نابود کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو اعلام کرد که در جریان حمله به پل کریمه یک دختربچه زخمی و والدینش هم کشته شدند. دولت روسیه سرویس‌های ویژه اوکراین را مسؤول این حمله دانست. دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه همچنین اعلام کرد پس از این حمله دولت روسیه باید عاملان تروریستی این حمله را از بین ببرد. کنستانتینوف درباره وضعیت فعلی در پل شبه‌جزیره کریمه گفت: «خطوط راه‌آهن پل کریمه آسیب ندیده است، کریمه با یک کریدور زمینی در شمال به سرزمین اصلی روسیه متصل است، شبه جزیره منزوی نیست».
پیش‌تر «سرگئی آکسیونوف» فرماندار کریمه گفته بود پس از یک وضعیت اضطراری که در ستون 145 پل که شبه جزیره را به منطقه کراسنودور روسیه متصل می‌کند، رخ داد، «ترافیک در پل کریمه متوقف شده است». بعد از این اتفاق روسیه موضوع توافق صادرات غلات را متوقف کرد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز دوشنبه از فسخ و عدم تمدید توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه خبر داد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «قرارداد صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه امروز به پایان می‌رسد و این توافق برای روسیه عملا فسخ شده است». به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی اما تصریح کرد: «روسیه بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل توافقنامه صادرات غلات، به آن بازخواهد گشت». سخنگوی کرملین ضمن اشاره به اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (دیروز) نشستی درباره وضعیت پل کریمه برگزار خواهد کرد، توضیح داد: «ما از عمق هماهنگی بین کی‌یف، پایتخت‌های کشورهای اروپایی و ناتو آگاه هستیم». پسکوف با بیان اینکه پوتین گزارش‌هایی درباره وضعیت حمله تروریستی به پل شبه‌جزیره کریمه دریافت کرده، افزود: «می‌دانیم پشت این اقدام چه کسانی هستند و از حیله‌گری رژیم کی‌یف آگاه هستیم». این حمله به پل کریمه یادآور عملیات 280 روز پیش اوکراین در پل کریمه است. «هانا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین در پستی تلگرامی نوشت: پل «تنگه کرچ» که ۴ سال پس از پیوستن کریمه به روسیه در ۲۰۱۴ افتتاح شد برای ایجاد اختلال در خطوط تامین روسیه هدف قرار گرفته شد.
وی خاطرنشان کرد: شنبه ۲۷۳ روز از نخستین حمله به این پل می‌گذرد که با هدف ایجاد شکاف و اختلال در ارسال تجهیزات و لجستیک به روس‌ها انجام شد. پاییز گذشته میلادی نیز روزنامه نیویورک‌تایمز تحقیقاتی را با عنوان «چطور اوکراین پل کلیدی روسیه را منفجر کرد» منتشر کرد که با جزئیات نشان می‌دهد  اوکراینی‌ها یک کامیون پر از مواد منفجره را به روی پل فرستاده و آن را در نیمه راه منفجر کردند که باعث کشته شدن ۴ نفر و تخریب جدی‌ سازه شد که در نهایت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آن را «اقدامی تروریستی» نامید.

Page Generated in 0/0060 sec