printlogo


کد خبر: 265008تاریخ: 1402/4/27 00:00
تیم ملی والیبال جوانان ایران با شکست ایتالیا قهرمان جهان شد
بر بلندای شادی

تیم ملی والیبال جوانان ایران در فینال مسابقات والیبال قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۳ مقابل ایتالیا به پیروزی رسید تا بدون شکست به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یابد؛ عنوانی فاخر که نشان می‌دهد بنزین سبز تازه‌ در باک خودروی این رشته ورزشی محفوظ است. یکشنبه شب جوانانی را دیدیم که بی‌تردید در چند سال آینده به بزرگان والیبال جهان مبدل خواهند شد. از سویی این قهرمانی، تسکینی بود بر ناکامی اخیر والیبال ایران در لیگ جهانی. در فینال بیست‌ودومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان زیر ۲۱ سال جهان در منامه بحرین، تیم‌ ملی والیبال ایران در یک بازی حساس به مصاف تیم‌ ملی والیبال ایتالیا رفت و موفق شد به پیروزی ۳ بر ۲ برسد تا با این برد، قهرمان این رقابت‌ها شود. جوانان والیبال ایران با ترکیب مبین نصری، امیرمحمد گلزاده، شایان سپهری‌فرد، عرفان نوروزی، عرشیا به‌نژاد، پوریا حسین خانزاده و سجاد جلوداریان بازی را مقابل ایتالیا شروع کرد. در ست نخست این بازی، تیم ایران موفق شد با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ به پیروزی برسد. در ست دوم این دیدار، ملی‌پوشان ایران با نتیجه ۲۳ بر ۲۵ بازی را واگذار کردند. در ست سوم، ایتالیا تیم برتر میدان بود و توانست ۲۵ بر ۲۳ به پیروزی برسد تا ایران در ست شماری ۲ بر یک عقب بیفتد. بچه‌های ایران اما دست از تلاش نکشیدند و در ست چهارم موفق شدند با نتیجه قاطع ۲۵ بر ۱۶ به پیروزی برسند تا تکلیف تیم برنده به ست پنجم این دیدار کشیده شود. در ست پنجم، تیم ایران با سرویس‌های خوب خود ایتالیا را زمینگیر کرد تا بلندقامتان ایران با نتیجه ۱۵ بر ۹ به پیروزی برسند. با این نتیجه، شاگردان غلامرضا مومنی‌مقدم با اقتدار و 8 برد متوالی قهرمان جوانان جهان شدند و جام بیست‌ودوم را بدون شکست به دست آوردند. تیم ملی والیبال جوانان ایران با شکست ایتالیا علاوه بر کسب مقام قهرمانی این دوره از رقابت‌ها، جایگاه چهارم افتخارآفرینان این رقابت‌ها را نیز با 3 مدال شامل 2 طلا و یک برنز به دست آورد تا ایتالیا به رتبه پنجم سقوط کند. 
* جوانان ایران چگونه قهرمان والیبال جهان شدند؟
تیم ملی جوانان ایران در فینال مسابقات والیبال قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۳ مقابل ایتالیا به پیروزی رسید تا بدون شکست برای دومین‌بار در تاریخ به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یابد. در پایان این رقابت، امیرمحمد گلزاده از تیم‌ ملی والیبال ایران با کسب ۲۰ امتیاز بهترین بازیکن ایران نام گرفت. در تیم ایتالیا نیز بوولنتا با کسب ۲۱ امتیاز بهترین بازیکن ایتالیا و زمین شناخته شد. در بخش حمله، تیم‌ ملی والیبال ایتالیا موفق شد ۵۹ امتیاز کسب کند و این در حالی بود که تیم‌ ملی والیبال ایران در این بخش ۵۲ امتیاز به دست آورد. در بخش دفاع روی تور، والیبال ایران عملکرد خوبی از خود نشان داد و توانست ۱۲ امتیاز کسب کند. در این آیتم تیم‌ ملی والیبال ایتالیا ۵ امتیاز به دست آورد. در بخش سرویس، والیبال ایران تیم برتر میدان بود به طوری که والیبالیست‌های ایران ۱۳ امتیاز از سرویس کسب کردند و این در حالی بود که ایتالیا ۸ امتیاز از این بخش به دست آورد. ایتالیا در این بازی پراشتباه ظاهر شد به طوری که ایران ۳۴ امتیاز از اشتباهات ایتالیا به دست آورد. همچنین در طرف مقابل، ایتالیا از اشتباهات ایران ۲۳ امتیاز کسب کرد. 
* ۳ ایرانی در تیم رؤیایی والیبال جوانان جهان
کمیته فنی این مسابقات، برترین بازیکنان حاضر در این مسابقات را معرفی کرد که نام نمایندگان ایران هم در این بین به چشم می‌خورد. امیرمحمد گلزاده، ملی‌پوش والیبال ایران با عملکرد خوب خود در این مسابقات توانست عنوان ارزشمندترین بازیکن را به نام خود کند. همچنین مبین نصری به عنوان یکی از  بهترین مهاجمان قدرتی مسابقات قهرمانی جهان شناخته شد. در بخش پاسور، عرشیا به‌نژاد عنوان بهترین بازیکن در این پست را به نام خود کرد. همچنین گلزاده توانست بهترین قطر پاسور در بین بازیکنان حاضر شناخته شود. 
* لیست تیم رؤیایی این رقابت‌ها
ارزشمندترین بازیکن: امیرمحمد گلزاده (ایران)
بهترین مدافعان میانی: لازار بوچکوو (بلغارستان) و فیلیپو بارتولوچی (ایتالیا)
بهترین مهاجمان قدرتی: مبین نصری(ایران) و اورییلی ماتیا (ایتالیا)
بهترین لیبرو: گابریل لارنزانو (ایتالیا)
بهترین پاسور:  عرشیا به‌نژاد (ایران)
بهترین قطر پاسور: امیرمحمد گلزاده(ایران)
* پیام تبریک رئیس‌جمهور در‌پی قهرمانی تیم والیبال زیر ۲۱ سال
رئیس‌جمهور به مناسبت قهرمانی تیم والیبال زیر ۲۱ سال کشورمان در مسابقات والیبال قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۳ پیام تبریکی صادر کرد. متن پیام تبریک سیدابراهیم رئیسی بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
پیروزی مقتدرانه، امیدآفرین و بدون باخت تیم‌ ملی والیبال زیر ۲۱ سال کشورمان در رقابت‌های قهرمانی جهان در منامه، با به نمایش گذاشتن جلوه دیگری از توانمندی و استعداد جوانان کشورمان، مایه مسرت و خوشحالی آحاد مردم عزیزمان شد. 
اینجانب این موفقیت ارزشمند را به ملت شریف ایران تبریک می‌گویم و از همه مربیان و دست‌اندرکاران تیم‌ ملی والیبال بویژه از جوانان لایق کشورمان که با اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی، نام ایران را بلندآوازه کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنم و از درگاه خداوند متعال تداوم پیروزی آنان را در دیگر مسابقات ورزشی خواستارم. 
سیدابراهیم رئیسی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران
* واکنش فدراسیون جهانی والیبال به تصاحب تاج و تخت توسط جوانان ایران
فدراسیون جهانی والیبال پس از قهرمانی جوانان ایران نوشت: ایران پس از برتری مقابل ایتالیا در فینالی هیجان‌انگیز، بار دیگر به تاج و تخت جهان در بخش زیر ۲۱ سال دست یافت. در فینال هیجان‌انگیز مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۲۱ سال مردان جهان در بحرین، ایران پیروزی در 5 ست را مقابل ایتالیا جشن گرفت تا به تاج و تختی که سال ۲۰۱۹ آن را کسب کرده بود، مجددا دست یابد. این دومین طلای ایران در این مسابقات بود. همچنین بلغارستان به مدال برنز این مسابقات رسید. پیش از این بلغارستان در سال ۱۹۹۱ قهرمان شده و در سال ۲۰۰۳ به مدال برنز دست یافته بود. فدراسیون جهانی ادامه داد: والیبال ایران با حمایت پرسروصدا از سکوها، به بازی برگشت و با نتیجه 2-3 پیروز شد. 
* ستاره والیبال جوانان ایران: حالا وقت قهرمانی جهان با تیم بزرگسالان است
امیرمحمد گلزاده بعد از دریافت جایزه ارزشمندترین بازیکن جهان در رده نوجوانان و جوانان می‌گوید به دنبال کسب این جایزه در رده بزرگسالان و قهرمانی در بالاترین سطح است. به گزارش سایت volleyballworld، امیرمحمد گلزاده به عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات قهرمانی جهان زیر ۲۱ سال در بحرین انتخاب شد. این مهاجم 205 سانتیمتری پس از اینکه در مسابقات قهرمانی آسیا زیر ۲۰ سال  به عنوان MVP انتخاب شد، حالا بالاترین جایزه فردی مسابقات جوانان جهان را به خود اختصاص داد. ستاره نوظهور ایران گفت: من پیش از این جایزه MVP را با تیم نوجوانان ایران دریافت کرده‌ام. حالا هدف من کسب جایزه MVP با تیم بزرگسالان و قهرمانی جهان در بالاترین سطح است. بسیار خوشحالم این جام را به دست آوردم. در این سال‌ها همیشه برای رسیدن به این هدف تلاش کرده‌ام. والیبال یک ورزش فوق‌العاده و شیرین است. شما نمی‌توانید بدون درد چیزی به دست آورید. او همچنین درباره پیروزی مقابل ایتالیا در فینال گفت: خدا را شکر می‌کنم. از کسب این جام قهرمانی بسیار خوشحالم. برای تیم ایتالیا بهترین‌ها را آرزو می‌کنم. آنها در فینال خیلی خوب بازی کردند. ما تیم بسیار خوبی هستیم. پتانسیل خود را می‌دانیم و برخی ستاره‌های ما می‌توانند به تیم بزرگسالان بپیوندند.
***
پیام تشکر رهبر انقلاب در‌پی قهرمانی تیم‌ ملی والیبال جوانان در جهان
رهبر حکیم انقلاب اسلامی از تیم‌ ملی والیبال جوانان جمهوری اسلامی ایران در‌پی قهرمانی در جهان تقدیر کردند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی، از تیم‌ ملی والیبال جوانان جمهوری اسلامی ایران در‌پی قهرمانی در جهان تقدیر کردند. 
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه تعالی
جوانان عزیز قهرمان والیبال
دل ملت ایران را با بازی خوب خود شاد کردید. از همه‌ شما متشکرم. 
سیدعلی خامنه‌ای، 26 تیر 1402

 


Page Generated in 0/0059 sec