printlogo


کد خبر: 265021تاریخ: 1402/4/27 00:00
پتروشیمی گچساران با هدف تقویت زنجیره ارزش نفت و گاز توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد
گره‌گشایی بعد از ۱۷ سال!
تزریق ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار برای تکمیل پروژه عقب‌مانده

گروه اقتصادی: در پی سفر دوم رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه‌وبویراحمد، پتروشیمی گچساران پس از ۱۷ سال با هدف تقویت زنجیره ارزش نفت و گاز که منجر به ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام‌فروشی می‌شود، افتتاح شد.
زندگی شهروندان گچساران با نفت و گاز آمیخته شده بود. ۲۰ درصد نفت کشور در سرزمین‌شان تولید می‌شد. قریب به ۵ دهه بود در کنار تاسیسات نفتی روزگار می‌گذراندند و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از این صنعت، میهمان ناخوانده همیشگی‌شان بود. با این وجود نقش چندانی در چرخه صنعت نفت نداشتند. خام‌فروشی بلایی گریبانگیر این صنعت بود. این مردم حق خود می‌دانستند که سازوکاری ایجاد شود تا آنها نیز از این همسایه‌ قدیمی بهره ببرند. بهترین وجه این سازوکار، صنعت پتروشیمی بود. مردم گچساران از دیرباز  امید داشتند که با بهره‌برداری از یک کارخانه پتروشیمی، افزون بر ایجاد اشتغال مستقیم، زمینه رونق اقتصادی در منطقه‌شان هم فراهم شود.
پتروشیمی یکی از ارکان اصلی زنجیره تولید در صنعت نفت به حساب می‌آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد. همچنین به عنوان بخشی از صنایع شیمیایی، موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه‌ای‌ است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند. ایجاد کارخانه پتروشیمی از سویی با  فرآوری محصولات، در پیشگیری از خام‌فروشی اهمیت ویژه‌ای دارد و از سوی دیگر مزایای اقتصادی قابل توجهی برای منطقه و کشور ایجاد می‌کند.
در دهه 80 شمسی سخن از ایجاد یک کارخانه پتروشیمی در شهرستان گچساران به میان آمد که بالاخره عملیات اجرایی‌ آن سال ۱۳۸۵ آغاز شد. این مجتمع قرار است سالانه یک‌ میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سیتری پلاس تولید کند. همچنین دهمین مجموعه تولید اتیلن کشور به حساب می‌آید و زمینه‌ ورود صنایع جدید در حوزه نفت و گاز  را به استان کهگیلویه‌وبویراحمد فراهم می‌کند.
تنوع محصولات تولیدی این کارخانه پتروشیمی و تأمین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین‌دستی در اشتغال‌زایی استان نقش مهمی خواهد داشت. از سوی دیگر کسب درآمدهای ارزی و قطع وابستگی به بیگانگان از دیگر ارمغان‌های بهره‌برداری از این کارخانه است. پتروشیمی گچساران مواد اولیه کارخانه‌های پتروشیمی بروجن، کازرون، ممسنی و پلیمر دهدشت را تأمین می‌کند و به لحاظ اشتغال، بیش از ۲۰۰۰ نفر را به  طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول می‌سازد.
آورده اولیه صنعت پتروشیمی گچساران برای استان سالانه ۸۰ میلیون دلار خواهد بود و بهره‌برداری از این طرح تحول شگرفی در بهبود رشد اقتصادی کهگیلویه‌وبویراحمد ایجاد می‌کند.
تحریم،‌ سنگ بزرگی را بر سر راه تکمیل این طرح قرار داده بود. خرید تجهیزات لازم با مشکل مواجه بود که با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش مهندسان ایرانی این تجهیزات در کشور تولید شد. سایه تحریم‌ها حالا با اعتماد به توان متخصصان ایرانی کم‌اثر شده است، در این زمینه بیش از ۱۱ مورد تجهیزات به شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی سفارش داده شد که توانستند با کیفیت مطلوب تولید و به موقع تحویل دهند. یکی از موارد بسیار مهم، شیر اطمینان خطوط بخار این مجتمع بود که به همت متخصصان ایرانی تولید شد. فناوری ساخت این شیرها تنها در دست ۵ کشور دنیا بود.
پتروشیمی گچساران دارای ۲ واحد الفین و یوتیلیتی بوده و فعالیت واحدهای مختلف این مجتمع متکی به تجهیز شیر اطمینان خطوط الفین است که از سوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی ساخته شد. جداسازی هوا و تولید نیتروژن دارای فرآیند بسیار مهم و پیچیده‌ای است که در این فرآیند، هوا را به میزان ۹ بار فشرده می‌کند و سپس با استفاده از مکانیزم‌های مهندسی و روش‌های ترمودینامیکی دمای آن تا منفی ۱۷۲ درجه سانتیگراد سرد می‌شود تا جداسازی نیتروژن از هوا انجام گیرد.
از دیگر موارد اعتماد به نیروی داخلی در شرکت پتروشیمی گچساران ساخت واحد تصفیه پساب شیمیایی توسط پیمانکاران اجرایی داخلی است. همچنین برای نخستین بار همه مشعل‌های کوره‌های الفین که شامل ۶۶۸ مشعل است در این مجموعه با استفاده از توان داخلی ساخته شد.
پتروشیمی گچساران از آغاز عملیات اجرایی در سال ۱۳۸۵ تا نخستین سفر  رئیس دولت سیزدهم به استان کهگیلویه‌وبویراحمد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. پس از سفر رئیس‌جمهور، تکمیل پتروشیمی گچساران سرعت مطلوبی به خود گرفت.
با پیگیری‌های ویژه دولت و تزریق ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار برای تکمیل این مجموعه، حالا پس از گذشت ۱۷ سال چشم‌انتظاری مردم استان، با استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی پتروشیمی گچساران وارد فاز جدیدی شده است. امید می‌رود با راه‌اندازی این واحد صنعتی، شکوفایی صنایع پایین‌دست صنعت پتروشیمی در گچساران اتفاق بیفتد.
***
تأمین آب شرب ۲,5 میلیون نفر با افتتاح سد چمشیر
در پی دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه‌وبویراحمد، سد چمشیر به صورت رسمی آبگیری و واحد اول نیروگاهی آن نیز به شبکه برق کشور متصل شد. 
کارشناسان اعتقاد دارند همزمان با آبگیری سد چمشیر به عنوان تنها سازه مدیریت منابع آب رودخانه زهره، با ارتقای کیفیت آب، حیات استان کهگیلویه‌وبویراحمد و شرق خوزستان احیای مجدد می‌شود.
سد چمشیر تنها سازه مدیریت منابع آب روی رودخانه زهره است، رودخانه‌ای که‌ یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد. بر اساس مستندات کارشناسی ثبت‌شده از روند فعالیت رودخانه زهره، بیشتر از 75 درصد از آورد آبی سالانه این رودخانه در 3 ماه زمستان از رودخانه عبور کرده و طی 9 ماه دیگر سال نیز کمتر از 25 درصد از آورد آبی از رودخانه عبور می‌کند.
* چرا رودخانه زهره به یک سازه مدیریت منابع آب نیاز داشت
در این راستا امیرحسین صداقت، کارشناس مدیریت منابع آب اذعان داشت: سال‌های طولانی، کارشناسان و متخصصان آب کشور راهکارهای متعددی را بررسی کردند تا بتوانند از این 2 میلیارد مترمکعب آب رودخانه زهره زمینه رونق حیات چندین استان را فراهم کنند.
این کارشناس مدیریت منابع آب تاکید کرد: راهکارهای متعددی در این رابطه بررسی شد و در نهایت مطالعات به این نتیجه رسید که تنها راه استفاده از آب رودخانه زهره در جهت تحول حیات استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان احداث یک مخزن بزرگ است.
* سد چمشیر در بهترین نقطه رودخانه بنا شد
با توجه به این بررسی، فرآیند ساخت سد چمشیر در محل کنونی کلید خورد. در این راستا حسن عباسی، زمین‌شناس در رابطه با انتخاب محل ساخت سد چمشیر روی رودخانه زهره به فارس گفت: طبیعت در محل فعلی دریاچه سد، یک دریاچه طبیعی ساخته بوده و رسوبات دریاچه‌ای با عمق بالا در این منطقه دلیلی بر این مدعا است.
وی افزود: شواهد حاکی از حضور یک دریاچه است و همین الان نیز با افزایش دبی در بازه زمانی سیلابی، ارتفاع آب در محل تنگه چمشیر به بالای 30 متر می‌رسید و به مرور زمان این دریاچه در دل سنگ حفره ایجاد کرده و تنگه چمشیر را شکل داده که سد در این محل ساخته شده است.
عباسی با اشاره به اینکه در محل مخزن سد چمشیر150 متر سازند نفوذناپذیر داریم، گفت: بخشی از مخزن سد روی یک کپراک(نوعی سنگ) میادین نفتی است و فشارهای بالای میادین نفتی را تحمل کرده و اگر نفوذپذیر بود، نفتی در این منطقه باقی نمی‌ماند.
این زمین‌شناس ادامه داد:‌ محل سد چمشیر برای سدسازی بسیار عالی است و یک سازند سخت داریم که بخوبی فشارهای ساختمان سد را تحمل می‌کند.
* واکاوی فرآیند ساخت پنجمین سد بزرگ کشور
پس از انتخاب ساختگاه، فرآیند مطالعات برای ساخت این سد فارغ از مساله تأمین مالی از سال ۱۳۶۷ روی میز قرار گرفت. در همین راستا، سازمان آب منطقه‌ای استان فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد و بوشهر مطالعات شناخت و مقدماتی در سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ را به انجام رساندند. مطالعات مرحله اول سد مخزنی چمشیر، گشایش‌های وابسته توسط مشارکت مهندسان مشاور پاراب فارس و مهندسان مشاور تهران سحاب در سال ۱۳۷۳ شروع شد و در سال ۱۳۸۱ مصوبه فاز ۱ را اخذ کرد.
شروع مطالعات فاز ۲ بر مبنای تکمیل مطالعات مرحله اول توسط مهندسان مشاور تهران سحاب در سال ۱۳۸۵ انجام‌ و اسناد مناقصه به‌ صورت EPCF تهیه شد.
پس از برگزاری مناقصه، شرکت‌های سایبر، مهاب قدس و صفا نیکو سپاهان برنده آن شدند که قرارداد در سال ۱۳۸۶ عقد شد. با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی در حوضه آبریز، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران از دیگر نهادهای پژوهشی کشور به منظور تکمیل مطالعات‌شناختی و زیست محیطی در مساله بودند.
با توجه‌ به روند بررسی‌های انجام‌شده، سد زمستان سال گذشته وارد فاز آبگیری آزمایشی شد و حال با حضور رئیس‌جمهور به صورت رسمی آبگیری و نیروگاه برقابی آن به شبکه برق کشور متصل می‌شود.
* تحول در حیات 2 استان با آبگیری سد چمشیر
کارشناسان و استادان متعدد دانشگاه ساخت سد چمشیر را به عنوان شاخص یک تحول مهم در حیات کهگیلوبه‌وبویراحمد و شرق استان خوزستان و پایین ‌است رودخانه زهره تلقی کرده‌اند.
‌هم‌اکنون سد چمشیر بیش از 500 میلیون مترمکعب آب با شاخص شوری 1500 در خود ذخیره کرده است که در صورت عدم آبگیری سد این آب به دریا می‌ریخت. حال شیرین‌سازی و انتقال همین میزان آب از دریا به محل سد چمشیر 1.5 میلیارد دلار هزینه دارد. این سد می‌تواند آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین کند.

Page Generated in 0/0057 sec