printlogo


کد خبر: 265028تاریخ: 1402/4/27 00:00
سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران و دیدار با فرماندهان نظامی ایران، حاکی از همت تهران و اسلام‌آباد برای مقابله باتروریسم منطقه‌ای است
دست یاری برای پاکسازی مرزها

گروه سیاسی: سفر فرمانده ارتش پاکستان به جمهوری اسلامی ایران، آن هم کمتر از 2 ماه پس از دیدار سران 2 کشور، گویای تعهد 2 همسایه برای تحکیم مناسبات دفاعی، با تمرکز بر مقابله با تروریسم و پیگیری منافع مشترک است.
سفر رسمی سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان و نفر اول نیروهای مسلح همسایه شرقی به ایران، به دعوت سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت. فرمانده ارتش پاکستان علاوه بر دیدار با رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، فرمانده سپاه و فرمانده ارتش، به دیدار حجت‌الاسلام رئیسی و امیرعبداللهیان نیز رفت. فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی کشورمان در دیدار فرمانده ارتش پاکستان بر راهبرد مهم ایران مبتنی بر تبدیل مرزهای امنیتی 2 کشور به مرزهای امن و اقتصادی تاکید کردند. چنانکه سرلشکر باقری نیز در دیدار خود با عاصم، بر این موضوع تاکید کرد.
بنا به گزارش ایرنا، سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران در حالی انجام شد که منطقه شاهد تحولات خوشایند از جمله ازسرگیری روابط رسمی تهران و ریاض است و در کنار آن تهران و اسلام‌آباد همزمان با اقدامات همسو برای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی گام‌های موثری در تقویت دیپلماسی نظامی از طریق افزایش رفت و آمدهای هیات‌های نظامی و دفاعی به کشورهای یکدیگر برداشته‌اند. این سفر چند هفته پس از سفر معاون وزیر دفاع پاکستان به ایران و امضای تفاهنامه مهم همکاری میان مرزبانی ایران و آژانس امنیت دریایی پاکستان انجام شد. اواخر خردادماه امسال نیز پاکستان میزبان امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. فرمانده نداجا در این سفر ۳ روزه با همتای پاکستانی و دیگر مقام‌های ارشد نظامی کشور میزبان دیدار کرد.
تهران و اسلام‌آباد به عنوان 2 بازیگر مهم منطقه و جهان اسلام دارای اهداف و مواضع مشترک در بسیاری از مسائل منطقه‌ای هستند. در دیدار هیات بلندپایه نظامی پاکستان در تهران، بررسی آخرین وضعیت روابط 2 کشور در ابعاد نظامی، امنیتی، راهبردی و راهکارهای توسعه این روابط مورد بررسی و توافق طرفین قرار گرفت. در این مذاکرات مسائل مهم مرتبط با توسعه امنیت مرزهای مشترک، صلح و ثبات منطقه‌ای و جهان اسلام بررسی شد. گشایش در همکاری‌های نظامی و دفاعی ایران و پاکستان همزمان با بهبود امنیت مرزهای مشترک به عنوان یک مطالبه جدی و طولانی‌مدت جمهوری اسلامی ایران از کشور همسایه شرقی، تحولی چشمگیر است که در طول چند سال اخیر در دستورکار 2 کشور قرار گرفته و این همکاری‌ها با رفت و آمد مسؤولان نظامی به کشورهای یکدیگر به روز‌رسانی شده و راهکارهای تازه‌ای برای تقویت آن بویژه گسترش مناسبات اقتصادی با حفظ امنیت مرزهای مشترک دریافت می‌شود.
رسانه‌های پاکستانی نیز در واکنش به سفر فرمانده کل ارتش این کشور به ایران، آن را بازدیدی موفقیت‌آمیز میان 2 همسایه برای تقویت همکاری‌های فی مابین علیه تروریسم و تلاش‌های جدید در راستای امنیت مرزهای مشترک و کسب منافع متقابل عنوان کردند. روابط عمومی ارتش پاکستان نیز شامگاه یکشنبه هفته جاری، طی بیانیه‌ای با موفقیت‌آمیز توصیف کردن سفر رسمی فرمانده ارتش این کشور به جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: تهران و اسلام‌آباد بر افزایش همکاری‌های ضدتروریسم و امنیتی توافق کردند.

Page Generated in 0/0054 sec