printlogo


کد خبر: 265036تاریخ: 1402/4/27 00:00
دیدار بذرپاش و معاون نخست‌وزیر آذربایجان
دیپلماسی روی ریل

نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و معاون نخست‌وزیر آذربایجان به عنوان روسای این کمیسیون در شهرستان مرزی بندر آستارا آغاز شد.
بر این اساس مهرداد بذرپاش و شاهین مصطفی‌یف به عنوان روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی 2 کشور با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.
وزیر راه‌وشهرسازی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، استاندار گیلان، استاندار اردبیل، معاون وزارت امور خارجه، نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، راه‌وشهرسازی، مرزبانی، پایانه‌های مرزی و گمرک، رایزن اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از وزارت نیرو و نفت به عنوان هیات ایرانی در نشست رؤسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان حضور داشتند.
همچنین شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران، معاونان وزیر خارجه، وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل، وزیر انرژی، وزیر دفاع، معاون آژانس مدیریت منابع آب، معاون کمیته دولتی گمرک، معاون فرمانده نیروهای مرزی سرویس دولتی مرزبانی، معاون شرکت احیا و مدیریت آب، معاون آژانس دولتی راهداری، معاون شرکت سوکار و همچنین معاون شرکت آذرانرژی جمهوری آذربایجان نیز در این نشست به عنوان هیات آذربایجان حاضر بودند. پس از استقبال وزیر راه‌وشهرسازی از معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در پل فلزی آستاراچای در نقطه صفر مرزی، طرفین از پل جدید در حال احداث و پایانه ریلی آستارا بازدید کردند.
مرز زمینی آستارا با جمهوری آذربایجان هر شبانه‌روز شاهد تردد حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون حامل کالاست و فرسودگی پایه‌ها و استهلاک این گذرگاه فلزی قدیمی، سبب نگرانی گمرکات 2 کشور و توجه به ضرورت تعمیر آن یا احداث سازه جدید شده بود.
بندر مرزی آستارا در منتهی‌الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر با 3 راه مرزی دریایی، زمینی و ریلی با جمهوری آذربایجان در ارتباط است و با وجود اینکه آستارا با بندرش شهرت یافته اما سابقه ورود و پهلوگیری نخستین کشتی در این بندرگاه به سال ۹۲ بازمی‌گردد اما مرز زمینی این شهرستان با جمهوری آذربایجان از حدود ۸۵ سال قبل فعال بوده است.
مرز قدیمی آستارا با جمهوری آذربایجان شامل پلی فلزی و قدیمی بر فراز رودخانه آستاراچای است که حدود ۸۰ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد و بر اساس تفاهم بین گمرکات ایران و جمهوری آذربایجان، نیمی از پل و رودخانه به ایران و نیم دیگر آن به کشور همسایه تعلق دارد. یکبار در سال ۸۷ به مرمت و بتن‌ریزی و تقویت پایه‌های پل اقدام شده بود. 
اکنون اما به همت وزارت راه‌وشهرسازی، پل جدید آستاراچای با حضور رؤسای کمیسیون‌های مشترک 2 کشور در حال احداث است. بر همین اساس امید است با این اقدام رو به‌ جلو بتوان مبادلات مالی را افزایش داد و موجب گشایش‌های اقتصادی در کشور شد. همچنین در ادامه‌ این نشست، رؤسای کمیسیون‌های مشترک 2 کشور در زمینه‌ ارتقای سطح همکاری‌ها، امکانات مرزی، طرح‌های مشترک ریلی و جاده‌ای و کریدور شمال - جنوب ایران در راستای توسعه مناسبات و مبادلات مذاکره کردند.
از سویی مهرداد بذرپاش در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های موجود بین 2 کشور گفت: با استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود می‌توان فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه روابط اقتصادی 2 کشور فراهم کرد.
وی با اشاره به ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و آذربایجان افزود: تاکید رئیس‌جمهوری ایران بر توسعه روابط از طریق استفاده بهینه از ظرفیت‌های بین 2 کشور است.

Page Generated in 0/0077 sec