printlogo


کد خبر: 265041تاریخ: 1402/4/28 00:00
اخبار

برگزیدگان اولیه‌ فصل یازدهم «پروژه‌ چهارفصل تئاتر ایران» معرفی شدند
برگزیدگان اولیه‌ فصل یازدهم «پروژه‌ چهارفصل تئاتر ایران» با عنوان «تئاتر و جامعه‌ سالم» معرفی شدند.
ایوب آقاخانی، طراح و مدیر پروژه‌ ملی جامع آموزشی «چهارفصل تئاتر ایران» با تمرکز بر آموزش نمایشنامه‌نویسی به علاقه‌مندان خارج از پایتخت، از تجمیع آرای اعضای هیات‌ علمی فصل یازدهم پروژه با عنوان «تئاتر و جامعه‌ سالم» و اعلام برگزیدگان اولیه این فصل خبر داد.
برگزیدگان اولیه فصل یازدهم عبارتند از:
فرهاد ارشاد؛ دو قدم مانده به صبح، فارس
مصطفی جعفری‌خوزانی؛ دشمنان مردم، اصفهان
عدالت فرزانه؛ هم‌خانه، اردبیل
امیرحسین طاهری؛ کافه ری‌را، کرمان
مجتبی حیدری؛ شکار  گراز، بوشهر
حامد مهینی؛ جوش شیرین، بوشهر
هلن بهرامی؛ مکاشفه‌ شب یلدا، البرز
برگزیدگان این فصل تا بیست‌ویکم مردادماه مهلت دارند نسخه‌ اولیه نمایشنامه‌ خود را به دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری به ‌عنوان دبیرخانه‌ این پروژه ارسال کنند. نامبردگان، همچون دوره‌های پیشین می‌توانند آثار خود را به نشانی الکترونیکی 4fasl.drama@gmail.com ارسال کنند.
لازم به ذکر است برگزیدگان ادوار قبلی در نوبت چاپ نشر سوره‌ مهر در قالب مجلدات بعدی مجموعه کتاب‌های «فصل سفید» قرار دارند.
***
آمار مجوزهای ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۲ حوزه موسیقی اعلام شد
آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۲ اعلام شد. آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اجراهای صحنه‌ای، آلبوم و تک‌آهنگ طی ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۲ اعلام شد.
در ۳ ماه اول امسال ۲۹۲ اجرای صحنه‌ای مجوز دریافت ‌کرده و تعداد دفعات این برنامه‌ها به ۷۷۶ نوبت اجرا در کشور رسید. در مدت یادشده، ۷۰ آلبوم موسیقی مجوز دریافت کرده‌اند و برای ۹۴۰ تک‌آهنگ و ۳ آلبوم تصویری موسیقی نیز در این مدت از دفتر موسیقی مجوز انتشار صادر شده است. حضور رسمی ۲ گروه موسیقی ایرانی در خارج از کشور، همچنین صدور مجوز انتشار ۴۲ کتاب گویا از دیگر اقدامات دفتر موسیقی در ۳ ماه نخست سال جاری بوده است.
در ۳ ماه نخست سال جاری در بخش تأسیس و تمدید مجوز مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری و استودیوهای صدابرداری، ۱۸ مجوز صادر شده است.
***
برپایی نمایشگاه آثار تصویرگری عاشورایی در موزه ملی کودک کانون
به مناسبت فرا‌رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نمایشگاهی از منتخب آثار تصویرگری کتاب‌های کانون با موضوع داستان‌های عاشورایی، در موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری برگزار می‌شود.
این نمایشگاه که با عنوان «تشنه لبان» برپا می‌شود، به مرور آثار و کتاب‌های تولید شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع واقعه‌ عاشورا می‌پردازد و دستاوردهای کانون در طول سال‌های فعالیت خود درباره رویدادها، حوادث و معرفی شخصیت‌های تاریخی این ایام برای مخاطب کودک و نوجوان را به نمایش می‌گذارد.
بر همین اساس، 30 فریم اصل اثر تصویرگری کتاب‌هایی همچون «تشنه لبان»، «جدایی»، «فصل خون و مهتاب»، «آسمان خون گریه کن»، «یک اسب و دو سوار»، «آن شب، آن سردار» و «تولد یک پروانه» به تصویرگری هاجر سلیمی‌نمین، عبدالله حاجیوند، پرویز حاصلی، سعید رزاقی، پرویز اقبالی، علی خدایی و عطیه مرکزی از جمله عنوان‌های منتخب در این نمایشگاه است.
علاقه‌مندان به بازدید این نمایشگاه می‌توانند از 28 تیر تا 22 شهریور 1402 از شنبه تا چهارشنبه به نشانی خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طبقه منفی یک، موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون مراجعه کنند.
***
حضور بهروز افخمی و ثریا عبداللهی در نخستین قسمت «از سرگذشت»
بهروز افخمی به همراه ثریا عبداللهی، میهمانان نخستین قسمت از ویژه‌برنامه تلویزیونی «از سرگذشت» بودند.
«از سرگذشت» با اجرای علی‌اکبر قلیچ پخش خود را در حالی از شبکه نسیم آغاز کرد که مخاطبان بیننده نخستین روایت این برنامه توسط ثریا عبداللهی بودند.
ثریا عبداللهی، کاراکتر اصلی فیلم «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج بود که بخشی از روایت زندگی‌اش در این فیلم به جشنواره فجر رسید و در نهایت روی پرده سینما نمایش داده شد. فریادها و بغض‌های ثریای واقعی یا همان ثریا عبداللهی پس از اکران فیلم توجه بسیاری را جلب کرد.
«سرهنگ ثریا» از فیلم‌های قابل توجه جشنواره فجر چهل‌ویکم بود که لیلی عاج به عنوان یک فیلم اولی آن را کارگردانی کرد و ژاله صامتی نقش ثریا عبداللهی را بخوبی روی پرده برد. وی در نخستین قسمت «از سرگذشت» داستان دو‌راهی زندگی‌اش را با حضور بهروز افخمی روایت کرد. «از سرگذشت» دوراهی‌های زندگی افراد را روایت می‌کند؛ مجالی را که یک تصمیم می‌تواند شکل زندگی یک انسان را تغییر دهد و او را به چالش بکشد؛ روایت‌هایی عجیب از زیست مردمی ساده و تصمیماتی شجاعانه. در کنار این روایتگران، چهره‌های شناخته شده قرار می‌گیرند و درباره این تصمیمات سخن می‌گویند.
این برنامه‌ گفت‌وگومحور به تهیه‌کنندگی محسن نجفی‌سولاری، کارگردانی محمد پیوندی و اجرای علی‌اکبر قلیچ از اول ماه محرم ۱۴۰۲ ساعت 21:30 میهمان مخاطبان شبکه نسیم است.

Page Generated in 0/0097 sec