printlogo


کد خبر: 265050تاریخ: 1402/4/28 00:00
اخبار

گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و روسیه
لاوروف: تردیدی درباره تمامیت ارضی ایران نداریم
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با سرگئی لاوروف، همتای روس خود درباره نشست مسکو با شورای همکاری خلیج‌فارس به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
در این گفت‌وگو، تبادل نظر در فضایی اعتماد‌آمیز درباره برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه ۲ طرف، از جمله در چارچوب ششمین نشست وزیران گفت‌وگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس که 19 تیر در مسکو برگزار شد، انجام شد. در این تماس طرفین بر لزوم احترام و حفظ و تقویت روابط دوستانه ۲ کشور تاکید کرده و درباره مراحل نهایی تدوین متن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه نیز به تبادل نظر پرداختند. طرفین بر پایبندی خود به اصول اساسی حقوق بین‌الملل مندرج در منشور سازمان ملل متحد به طور کامل و ارتباط متقابل از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تأکید کردند. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای روس خود با ابراز تعجب از مفاد بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج‌فارس در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، بر تعلق تاریخی و ابدی این جزایر به ایران تاکید کرد. وزیر امور خارجه افزود: استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست. رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال روابط ایران و روسیه را دارای پایه‌های محکم خواند و خاطرنشان کرد، نباید کاری شود که به روابط عمیق ۲ کشور آسیب برساند. وزیر خارجه فدراسیون روسیه نیز در این تماس با اشاره به پایبندی روسیه به تمام اصول منشور ملل متحد از جمله اصول مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد: فدراسیون روسیه هیچ تردیدی درباره حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی‌دهد و کاملا به آن احترام گذاشته و خواهد گذاشت. امیرعبداللهیان و لاوروف همچنین در این تماس، مناسبات ۲ کشور را رو به رشد خواندند و بر اراده روسای جمهور ۲ کشور بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات تاکید کردند. همچنین طرفین با اشاره به تحولات قفقاز، گفت‌وگوی اخیر وزیر امور خارجه ایران و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان را مورد توجه قرار دادند. در این راستا چارچوب مذاکرات منطقه‌ای از جمله فرمت موسوم به ۳+۳ شامل ایران، روسیه و ترکیه و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان مورد تاکید قرار گرفت. در این گفت‌وگو درباره برگزاری نشست دوم وزرای خارجه ۴ کشور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه نیز رایزنی شد. سفارت روسیه در تهران هم در این باره اعلام کرد: «تبادل نظر در فضایی اعتماد‌آمیز درباره برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف، از جمله در چارچوب ششمین نشست گفت‌وگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس که در تاریخ  ۱۹ تیر در مسکو برگزار شد، انجام شد. طرفین بر پایبندی خود به اصول اساسی حقوق بین‌الملل مندرج در منشور سازمان ملل متحد به طور کامل و ارتباط متقابل از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تأکید کردند. ۲ طرف همچنین بر علاقه متقابل به هماهنگی نزدیک رویکردها، از جمله در چارچوب تماس‌های رو در روی آتی در سطوح مختلف تأکید کردند». خبرگزاری تاس نیز به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد در جریان این گفت‌وگوی تلفنی ۲ طرف درباره مسائل مهم مربوط به روابط بین تهران و مسکو گفت‌وگو کردند. بر اساس این بیانیه، تبادل محرمانه دیدگاه‌ها نیز درباره شماری از موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد.
***
وزیر دفاع عربستان:
قرارداد خرید پهپاد از ترکیه را امضا کردیم
«محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به عربستان در شهر بندری جده با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. محمد بن‌سلمان  روز دوشنبه در مراسمی رسمی از اردوغان استقبال کرد. 2 طرف در یک نشست رسمی روابط دوجانبه بین 2 کشور، چشم‌انداز همکاری‌های مشترک و فرصت توسعه آن در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند. محمد بن‌سلمان و رجب طیب اردوغان همچنین درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های انجام شده در این زمینه گفت‌وگو کردند. 2 طرف طرح اجرایی همکاری در زمینه‌های توانمندسازی، صنایع دفاعی، تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری مستقیم و رسانه‌ها  امضا کردند. این دیدار منجر به امضای 9 یادداشت تفاهم (MOU) شد که بخش‌های انرژی، املاک، ساخت‌وساز، آموزش، فناوری دیجیتال و بهداشت را در بر می‌گیرد. وزارت دفاع عربستان سعودی نیز از امضای قراردادهایی با شرکت ترکیه‌ای «بایکار» سازنده هواپیماهای بدون‌سرنشین خبر داد. بر اساس بیانیه وزارت دفاع عربستان، ریاض 2 قرارداد خرید پهپاد از ترکیه و نیز طرح همکاری دفاعی را امضا کرده است. در بخشی از سفر اردوغان به جده، مجمع تجاری عربستان و ترکیه با حضور «خالد الفالح» وزیر سرمایه‌گذاری عربستان  سعودی و «عمر بولات» وزیر بازرگانی ترکیه برگزار شد. نمایندگانی از شرکت‌های سعودی و ترکی و بخش خصوصی در این نشست حضور داشتند.
***
بن سلمان:
امارات از پشت به ما خنجر زد
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به اختلاف‌نظرهای شدید میان ولیعهد عربستان و رئیس امارات پرداخت و اصلی‌ترین دلیل این بحران را رقابت 2 طرف بر سر اینکه چه کسی در منطقه دست برتر باشد، دانست. به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی طولانی به اختلاف‌نظر شدید میان محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان با محمد بن‌زاید، رئیس امارات پرداخت و نوشت بحرانی که از مدت‌ها قبل نشانه‌های آن نمایان شده، از دسامبر گذشته به حقیقت پیوسته است. این روزنامه آمریکایی نوشت اصلی‌ترین دلیل این بحران رقابت بر سر این است که چه کسی در منطقه دست برتر را دارد، بویژه که نفوذ آمریکا کاهش یافته و بن‌سلمان نیز احساس می‌کند دیگر به راهنمای سابق خود  – بن‌زاید - نیاز ندارد. وال‌استریت‌ژورنال در ادامه گزارش خود آورد از جمله نشانه‌های نمایان این اختلاف‌نظر، حضور نیافتن بن‌زاید در 2 اجلاس آخر در عربستان یعنی اجلاس سران کشورهای عربی با حضور رئیس‌جمهور چین و دومی اجلاس سران کشورهای عربی با حضور سوریه است.

Page Generated in 0/0063 sec