printlogo


کد خبر: 265062تاریخ: 1402/4/28 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گردوخاک و رگبار باران در ۱۵ استان تا هفته آینده هشدار داد
بارش باران در نیمی از ایران

در پی فعال شدن سامانه بارشی در شمال و شمال شرق کشور، بارش شدید باران در برخی استان‌ها باعث جاری شدن سیلاب شد. بارش‌های تابستانی ۲ روز گذشته اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال شرق آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، جنوب سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان را در برگرفت و مشکلاتی را برای مردم این منطقه بویژه کشاورزان به بار آورد. حال طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی این بارش‌ها تا هفته آینده ادامه دارد. در این باره سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گردوخاک در ۱۳ استان و رگبار و رعد و برق در ۱۵ استان هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌رنگ، از وزش باد شدید و در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک از پنجشنبه تا شنبه (۲۹ تا ۳۱ تیر) خبر داد که این شرایط جوی روز شنبه در خراسان جنوبی، نیمه‌ جنوبی خراسان رضوی و شمال سیستان‌وبلوچستان پیش‌بینی می‌شود و می‌تواند خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال را به همراه داشته باشد. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی  اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی را توصیه می‌کند. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: چهارشنبه (امروز) در خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز، تهران و سمنان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان و پنجشنبه (فردا) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز و تهران وقوع رگبار باران و رعد حو برق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک دور از انتظار نیست. این وضعیت جوی جمعه (۳۰ تیر) برای شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و نیمه جنوبی اردبیل و شنبه (۳۱ تیر) برای شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و دامنه و ارتفاعات سیستان‌وبلوچستان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال وجود دارد. در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک تا پنجشنبه (فردا) برای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، سمنان، تهران، قزوین، البرز، قم و مرکزی، جمعه (۳۰ تیر) برای خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، اصفهان، کرمان، یزد، سمنان، تهران، قزوین، البرز، قم و مرکزی و شنبه (۳۱ تیر) برای خراسان رضوی، کرمان، یزد، سمنان، شمال و شرق اصفهان، قم، تهران، البرز، قزوین و مرکزی پیش‌بینی می‌شود.
* وقوع سیلاب در گیلان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از سیلابی شدن رودخانه‌ها‌ی استان و آماده‌باش نیرو‌های امدادی در پی بارش باران خبر داد. امیر مرادی در جمع خبرنگاران با اشاره به خسارات باران در استان گیلان اظهار کرد: بر اثر بارش باران در ۲ روز گذشته ۶۰ سردهنه خاکی در شهرستان‌های ماسال و رضوانشهر تخریب شده است. وی با اشاره به تداوم بارندگی‌ها گفت: ادامه بارش باران و بالا آمدن آب موجب طغیان رودخانه‌های مرغک شاندرمن و خالکیایی ماسال، دیناچال و پره‌سر شفارود شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به بارش باران در مناطق کوهستانی و احتمال سیلابی شدن بیشتر رودخانه‌های استان تصریح کرد: در شهرستان صومعه‌سرا بویژه در بهمبر، امشب سیلاب پیش‌بینی شده است و همه نیرو‌های امدادی استان در آماده‌باش کامل هستند. مرادی از مردم و گردشگران خواست در این روزها از اتراق در کنار رودخانه‌ها خودداری کنند و گفت: در زمان بارندگی شدید استقرار در کنار رودخانه خطرناک است.
***
شاخص آلودگی هوای بجنورد به بیش از ۵۰۰ رسید
بروز پدیده گردوغبار دیروز در مشهد و بجنورد، این ۲ شهر را به تعطیلی کشاند. علت آلودگی هوای این شهرها، فعال شدن کانون‌های داخلی و خارجی قره‌قوم در ترکمنستان و وزش باد عنوان شده است؛ پدیده‌ای که به وضعیت اضطرار و خطرناک رسید تا ادارات بجنورد تعطیل اعلام شود. مدیرکل محیط‌ زیست خراسان شمالی گفت: شاخص کیفیت هوا در بجنورد به بیش از ۵۰۰ رسید. رضا شکاریان دیروز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دستگاه‌ها و سامانه‌های پایش محیط‌ زیست این اداره کل شاخص آلودگی هوای استان را تا حداکثر ۵۰۰ نمایش می‌دهند و بیش از این نمی‌توانند نمایش دهند. وی گفت: با شاخص ۵۰۰ در ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه ۲۷ تیر بجنورد همراه با شهر زیرکوه خراسان جنوبی و مشهد آلوده‌ترین شهر‌های  کشور بودند که شاخص هوای بجنورد برای تمام گروه‌ها ناسالم بوده و در سطح خطرناک قرار گرفت به طوری که ادارات در این شهر تعطیل اعلام شد. بنا به گفته مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی، علت آلودگی هوا در استان ورود گردوغبار از غرب کشور است.

Page Generated in 0/0064 sec