printlogo


کد خبر: 265064تاریخ: 1402/4/28 00:00
پس از ۲۸ سال محور ترانزیتی «پاتاوه - دهدشت» در دولت رئیسی به بهره‌برداری رسید
در دل زاگرس
مهرداد بذرپاش: تکمیل زنجیره کریدوری جاده‌ای موجب تولید ثروت برای آیندگان می‌شود

گروه اقتصادی: دیروز با حضور رئیس‌جمهور پروژه بزرگ محور ترانزیتی «پاتاوه - دهدشت» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های نیمه‌کاره کشور بعد از 28 سال به بهره‌برداری رسید.
با بهره‌برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایل نقلیه، بیش از ۴ ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید «پاتاوه - دهدشت» به وجود خواهد آمد.
به گزارش «وطن امروز»، وزیر راه‌وشهرسازی در افتتاحیه مسیر پاتاوه - دهدشت در استان کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است و تکمیل زنجیره‌های کریدوری برای آیندگان تولید ثروت خواهد کرد که البته باید ما نیز زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. مهرداد بذرپاش در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه‌وبویراحمد در مراسم افتتاح جاده پاتاوه - دهدشت با اشاره به نقش استان کهگیلویه‌وبویراحمد و پاسداشت شهدای دفاع‌ مقدس این خطه گفت: مطابق آموزه‌های دینی و کتاب مقدس آسمانی، تاریخ از جنس تکرار است و این استان، این سرزمین و این کشور تکه‌ای از تاریخ است و همه ما در مسیر تمدن‌سازی این ملت قرار گرفته‌ایم. بذرپاش افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از ماندگارسازهای تاریخ مهندسان است که یادگاری‌هایی مثل پروژه امروز را می‌سازد و به جا می‌گذارد. وزیر راه‌وشهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در افتتاح مسیر پاتاوه -دهدشت گفت: قطعه بعدی این پروژه به سمت بهبهان است و مقرر است مسیری که دنبال می‌شود از شهرضا آغاز شود تا بهبهان و تا بندر امام خمینی (ره) ادامه یابد که در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری جاده‌ای است. تکمیل زنجیره‌های کریدوری برای آیندگان تولید ثروت خواهد کرد. وی ادامه داد: تکمیل زنجیره‌های کریدوری و ریلی از اصلی‌ترین محورها در وزارت راه‌وشهرسازی است. می‌توان گفت ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است که البته باید ما نیز زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. بذرپاش تصریح کرد: فرصتی که برای ما پیش آمده است  قطعه‌ای از دسترسی‌های دریا به شبکه بازار در داخل و شمال کشور است و وقتی کریدورها در شرق (چابهار تا سرخس)  و غرب و مرکز کشور تکمیل شدند، می‌توانیم از اقتصاد متفاوت و کلان صحبت کنیم.
* دیدار بذرپاش با نماینده آذربایجان
همچنین روز گذشته وزیر راه‌وشهرسازی دستاوردهای نشست روسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را بیان کرد. اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای، افزایش ظرفیت ترددها با جمهوری آذربایجان، فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی و سرمایه‌گذاری در ایجاد بارانداز ریلی از توافقات طرفین در این نشست دوجانبه است. 
وزیر راه‌وشهرسازی از توافق 2 کشور ایران و آذربایجان برای افزایش تردد، بهره‌برداری از پایانه مرزی جدید در ۴ ماه آینده و افزایش ۶۰ درصدی سرمایه‌گذاری ایجاد بارانداز ریلی خبر داد و گفت: مقرر شد مشکلات کامیونداران در کمیته مشترکی بین 2 کشور بررسی و در 2 ماه آینده برای رفع آنها اقدام شود.
مهرداد بذرپاش درباره مهم‌ترین دستاوردهای نشست روسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: بعد از وقفه‌ای که در فعالیت‌های ارتباطی بین 2 کشور به دلیل اتفاق ناگواری که در سفارت آذربایجان رخ داد، ایجاد شده بود، حالا با برگزاری این نشست و حضور هیات بلندپایه کشور آذربایجان،  هم اکنون این مشکل مرتفع شده است.
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گسترده‌ای با آن کشور دارد، افزود: شبکه حمل‌ونقلی 2 کشور ایران و آذربایجان شبکه بزرگی است و برنامه‌های فراوانی را برای تکمیل کریدور شمال - جنوب با کشور آذربایجان در پیش‌رو  قرار داده‌ایم.
بذرپاش تصریح کرد: تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیس‌جمهور تقویت و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که  در این دیدار بخشی از این مهم حاصل شد.
* اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ادامه داد: مذاکرات خوبی انجام شد. هم اینک ساخت پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده است و مقرر شد پایانه موقت مرزی ایران در آستاراچای هرچه سریع‌تر با سامانه‌های گمرکی و مرزبانی ایران مستقر شود. همچنین توافق شد در ۴ ماه آینده پایانه مرزی جدیدی را به بهره‌برداری برسانیم که ظرفیت خوبی را برای حمل‌ونقل کامیون‌های 2 کشور فراهم می‌کند.
وی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که پیش‌تر وجود داشت، پایانه موجود با عرض گذر کم و همچنین پل قدیمی بود که مانع از تردد آسان می‌شد. در عین حال سخت‌گیری‌هایی از طرف آذربایجان بود که بعضا صف‌های طولانی را ایجاد می‌کرد که با ایجاد پل جدید بخشی از این مشکلات کاهش یافته است.
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: با توافقی که پیش‌تر انجام شده بود عملیات مقاوم‌سازی پل موجود در حال انجام است. در این نشست نیز توافق شد طرف آذربایجانی نسبت به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشد تا پل موجود مقاوم‌سازی شود و کامیون‌های بیشتری بتوانند در این مسیر تردد کنند.
* افزایش ظرفیت ترددها با جمهوری آذربایجان
وی دیگر موضوعاتی را که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزایش ظرفیت ترددها عنوان کرد و افزود: در مرز بیله‌سوار و در مرز آستارا تقاضای ایران این بود که ظرفیت افزایش یابد که مورد موافقت کشور آذربایجان قرار گرفت. مقرر شد ظرفیت تردد روزانه افزایش یابد که این افزایش تردد سبب تسهیل در تردد و افزایش تجارت 2 کشور ایران و آذربایجان می‌شود.
بذرپاش ادامه داد: محور دیگر گفت‌وگوهای انجام شده در این نشست، مسیر ارتباطی بود که از محور آق‌بند وارد خاک ایران می‌شود. پیشنهاد ما این بود که از جلفا خارج شود و مقرر شد این پیشنهاد به کشور آذربایجان منتقل شود. همچنین توافق شد عملیات اجرایی پل آق‌بند هر چه سریع‌تر آغاز شود که ساخت این پل بر عهده کشور آذربایجان است.
* فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی ایران و آذربایجان
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: بعد از آنکه نقطه صفر مرزی توسط وزارت امور خارجه تعیین ‌شود، عملیات اجرایی احداث پل انجام خواهد شد. همچنین فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی مشترک که یکی از اصلی‌ترین ظرفیت‌های توسعه تجارت در کشورهای همسایه  است، مقرر شد در زمان کوتاهی انجام شود.
بذرپاش توضیح داد: درباره سد‌های خداآفرین و سد اردوباد قرار شد در 2 ماه آینده این موارد تعیین تکلیف شود و تلاش خواهیم کرد موانع پیش‌رو برداشته شود.
وزیر راه‌وشهرسازی موضوع دیگر گفت‌وگوهای 2 کشور را حل مشکلات کامیونداران ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی تعیین شد تا مشکلات را بررسی کند و در 2 ماه آینده نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کند. وی ادامه داد: در حوزه انرژی و سوآپ گازی نیز توافق خوبی شد. به گفته بذرپاش، میان 2 کشور در حوزه دفاعی هم توافقات مناسبی شکل گرفت و مقرر شد سطح همکاری‌های دفاعی به سطح مناسبی برسد.
وی گسترش روابط با کشور آذربایجان را مهم خواند و تصریح کرد: دسترسی کشورمان به کشورهای شمالی از طریق کشور آذربایجان است و بنابراین تقویت روابط و همکاری با آن کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است. شبکه حمل‌و‌نقل و ترانزیتی ایران نیز با کشور آذربایجان ارتباط دارد که حجم زیادی از حمل کالا می‌تواند از این مسیر باشد.
وی گفت: مقرر شد از پارس‌آباد خط ریلی ۵ کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی کشور آذربایجان متصل شود و بتوانیم باراندازی را در پارس‌آباد ایجاد کنیم و از آن محل بتوانیم از طریق حمل‌و‌نقل زمینی، کالاها را به ایران حمل کنیم.
* سرمایه‌گذاری ایجاد بارانداز ریلی ایران و آذربایجان ۶۰ درصد افزایش می‌یابد
بذرپاش ادامه داد: بارانداز ریلی توافق  2 کشور در گذشته بوده که برای تکمیل آن نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری است. قرار شد سرمایه‌گذاری به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد. کشور آذربایجان پیشنهاد کرده بود میزان بهره‌برداری نیز افزایش یابد که مقرر شد کمیته مشترک در 2 ماه هم افزایش سرمایه‌گذاری و هم افزایش زمان بهره‌برداری را مورد بررسی قرار دهد. وی یادآور شد: خط ریلی رشت - آستارا که عملیات اجرایی آن در حال آغاز شدن است، به بارانداز ریلی می‌رسد که این بارانداز بسیار مهم است.
* گام جدید برای کریدور شمال - جنوب
خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی احداث پل آستاراچای را در تکمیل کریدور شمال - جنوب مؤثر دانست و اظهار داشت: پل مرزی آستاراچای موجب توسعه ترانزیت ۲ کشور می‌شود که در موازات پل ریلی موجود توسعه همه‌جانبه منطقه را به همراه دارد. 

Page Generated in 0/0067 sec