printlogo


کد خبر: 265066تاریخ: 1402/4/28 00:00
سازمان خصوصی‌سازی خبر داد: شناسایی ۳ هزار ملک مازاد دولتی
مولد‌سازی بالفعل می‌شود؟

یکی از راه‌های درآمدزایی دولت استفاده از املاک راکد است که این امکان را به دولت می‌دهد با استفاده از آنها بتواند به سمت تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام از نیمه دوم سال قدم بردارد. بر همین اساس، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مولدسازی دارایی‌ها با بیان اینکه بیش از 3 هزار ملک مازاد دولت در کشور برای مولدسازی شناسایی شده است، گفت: از این تعداد 1200 ملک در هیأت عالی مولدسازی به عنوان ملک مازاد مصوب شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال به درآمدزایی برسد.
بابک ضرغامی درباره آخرین جزئیات طرح مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت اظهار داشت: سایتی که در سازمان خصوصی‌سازی به نام تالار مولدسازی دارایی‌های دولت راه‌اندازی شده ، جزئیات دقیق املاک و اموال مازاد دولت در آن ذکر شده است، حتی نشانی این املاک در آن عنوان شده که متقاضیان و خریداران می‌توانند مراجعه و بازدید کنند.
* هیچ‌یک از اموال دولت که قرار است‌ واگذار شود‌ به‌ درآمد نرسیده است
وی تأکید کرد: هنوز هیچ‌یک از اموال مازاد دولت که قرار است از طریق مولدسازی واگذار شود، به مرحله درآمد نرسیده است. ما بتازگی شناسایی املاک و اموال مازاد دولت را آغاز کرده‌ایم و احتمال می‌دهیم کسب درآمد از املاک مازاد به نیمه دوم امسال برسد، البته به شرط اینکه روند امور بخوبی پیش برود.
ضرغامی با تأکید بر اینکه دولت به دنبال کسب درآمد در مولدسازی دارایی‌ها نیست، گفت: هدف دولت از مولدسازی دارایی‌های مازاد در مرحله اول، ارزش‌افزایی سپس درآمد برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار در کشور است. در مرحله اول املاک مازاد شناسایی و در مرحله دوم پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی دولتی که دارای اولویت است، معرفی می‌شود.
* 1200 ملک در هیأت عالی مولدسازی به عنوان ملک مازاد مصوب شده است
مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مولدسازی دارایی‌ها با بیان اینکه بیش از 3 هزار ملک مازاد دولت در کشور شناسایی شده است، گفت: از این تعداد 1200 ملک در هیأت عالی مولدسازی به عنوان ملک مازاد مصوب شده است. تعدادی از این املاک به مرحله ارزش‌افزایی رفته و کارهایی مانند تغییر کاربری یا افزایش تراکم برای آنها انجام شده، بعد از آن قیمت‌گذاری و سپس واگذار خواهد شد.
ضرغامی توضیح داد: تاکنون از 1200 ملک مازاد مصوب، تعداد 90 ملک مازاد دولتی مرحله ارزش‌افزایی را طی کرده و 1100 ملک مازاد هم در مرحله ارزش‌افزایی قرار دارد و نشانی همه این املاک در سامانه مولدسازی در سایت سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده است.
* وجود 62 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور 
مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مولدسازی دارایی‌ها درباره اینکه چه میزان پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، گفت: طبق آخرین آمار حدود 62 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که از این تعداد 57 تا 58 هزار پروژه، استانی و‌ 5 تا 6 هزار پروژه، ملی ‌ است. کاری که ما در مولدسازی انجام می‌دهیم، این است که از محل عواید مولدسازی به تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی می‌پردازیم.
* اولویت‌بندی پروژه‌‌های نیمه‌تمام ‌برای تخصیص اعتبار در کمیته پایش 
وی تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه طرح‌های عمرانی را در کمیته پایش طرح‌ها بررسی می‌کند. در این کمیته معاون اجرایی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس کمیته و اعضای آن شامل نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزارت کشور هستند که این طرح‌ها در کمیته پایش اولویت‌بندی می‌شود. ‌یکی از شاخص‌های مهم، درصد پیشرفت فیزیکی طرح است، شاخص دیگر، نیاز استان است که معمولا طرح‌های آب و انتقال آب اولویت کل کشور است، در برخی استان‌ها نیز جاده و راه‌آهن در اولویت قرار دارد؛ این 62 هزار پروژه عمرانی در کمیته پایش اولویت‌بندی می‌شود و برخی ستاره‌دار می‌شود که درآمدهای مولدسازی به طرح‌های ستاره‌دار اختصاص می‌یابد.
* درآمد مولدسازی صرف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نهادهای عمومی نمی‌شود
وی همچنین اظهار کرد: نهادهای غیردولتی جزو دولت حساب نمی‌شوند و از یک طرف خصوصی هم نیستند اما نمی‌توانیم درآمد حاصل از مولدسازی را به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان، صندوق تأمین اجتماعی‌، شهرداری‌ها یا آستان‌ها اختصاص دهیم.
به گفته ضرغامی، در آیین‌نامه مولدسازی عنوان شده است چنانچه خود نهادهای عمومی مانند ستاد اجرایی و بنیاد متقاضی باشند که اموال مازاد خود را از طریق هیأت مولدسازی در فرآیند مولدسازی قرار دهند، می‌توانند این کار را انجام دهند و عواید حاصل از آن هم به خود نهاد عمومی بازمی‌گردد.

Page Generated in 0/0061 sec