printlogo


کد خبر: 265067تاریخ: 1402/4/28 00:00
اخبار

پرداخت 340 هزار میلیارد تومان وام مسکن به 322 هزار متقاضی
سرپرست دفتر مسکن وزارت راه‌وشهرسازی از پرداخت 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 322 هزار متقاضی ساخت مسکن خبر داد. ابوالفضل نوروزی گفت: تاکنون یک‌میلیون و 347 هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به 4 بانک همراه با بانک مسکن که بیشترین سهمیه پرداخت وام مسکن برای ساخت در طرح نهضت ملی مسکن را دارند، معرفی شده‌اند که تاکنون مبلغ حدود 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن برای 322 هزار متقاضی پرداخت شده است. وی گفت: این وام‌ها برای طرح‌های مسکن خودمالکی، مسکن روستایی و مسکن حمایتی 99 ساله پرداخت شده است. سرپرست دفتر مسکن وزارت راه‌وشهرسازی این را هم گفت که برخی از بانک‌های طرف قرارداد با طرح نهضت ملی مسکن با ادبیات حقوقی و اجرایی طرح مسکن آشنا نبودند که در این زمینه جلسات مشترکی برگزار شد و کاربران ارشد وزارت راه‌وشهرسازی با کاربران ارشد بانک جلساتی برگزار کردند و این موارد به آنها یادآور شد. به گفته نوروزی، بعد از تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر مشارکت همه دستگاه‌ها در طرح نهضت ملی مسکن آسیب‌شناسی شد که چرا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن با تأخیر همراه شدند. متعاقب آن طی نامه‌ای از سوی دبیرکل بانک مرکزی به معاونت مسکن وزارت راه‌وشهرسازی 11 مورد از ایرادها اعلام شد. یکی از آنها داشبورد مدیریتی بود که در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گرفت و برخی از مشکلات این داشبورد مدیریتی رفع شد. به گفته سرپرست دفتر مسکن وزارت راه و شهرسازی، رئیس‌جمهور تاکنون 4 جلسه به صورت ماهانه برای پیگیری امور طرح نهضت ملی مسکن برگزار کرده است. وی گفت: برخی از بانک‌ها در سال اول پیوستن به نهضت طرح ملی مسکن عزم جدی برای حضور در این طرح را نداشتند، اما زیرساخت‌های سامانه‌ای برای آنها فراهم شد، البته بانک مسکن از ابتدا به سامانه متصل شد. در حال حاضر سهمیه همه بانک‌ها در نهضت ملی مسکن ابلاغ شده و همه بانک‌ها از سهمیه خود آگاه هستند. 
***
مطالبات گندمکاران در یک هفته آینده پرداخت می‌شود
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه گندم خریداری‌شده از کشاورزان با قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان بوده است، گفت: تاکنون نزدیک به ۶۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت و پیگیری‌های لازم انجام شده تا از طریق سازمان برنامه و بودجه و تسهیلات بانک‌ها در یک هفته آینده باقیمانده‌ طلب کشاورزان پرداخت شود. سعید راد افزود: تاکنون حدود ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم از استان‌های مختلف به صورت تضمینی خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی روند خرید تضمینی گندم در سال جاری را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن، معادل ۲۷ درصد افزایش یافته است. وی درباره پیش‌بینی میزان نهایی خرید تضمینی گندم بیان کرد: نمی‌توان به صورت دقیق میزان خرید تضمینی گندم را پیش‌بینی  کرد اما از سال گذشته بیشتر است. وی در ادامه تصریح کرد: برداشت در استان‌های سردسیری و شمال غرب کشور مانند اردبیل، همدان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان باقی مانده است و تا اوایل شهریور خرید گندم ادامه دارد.
***
عزمدولت برای تعیین تکلیف کالاها و ساماندهی انبارهای اموال تملیکی
معاون حقوقی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: معادل ۳۰ سال گذشته در دولت سیزدهم، زمین برای انبارهای اموال تملیکی خریداری شد که این نشانگر عزم دولت برای تعیین تکلیف کالاها و ساماندهی انبارها بود. علیرضا نورنژاد اظهار داشت: در حوزه انبارداری و ساماندهی انبارها اتفاق خوبی رخ داده است. این سازمان تا اواخر سال ۱۴۰۰ در حوزه انبارها دچار مشکل بود. وی افزود: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸ هزار متر مربع انبار داشت که در سال ۱۴۰۱، ۸۰ هزار متر مربع انبار خریداری شد. معاون حقوقی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بیان داشت: معادل ۳۰ سال گذشته زمین برای انبار خریداری شد که نشانگر ساماندهی اموال‌هاست. نورنژاد با اشاره به اینکه تحول بزرگی را نسبت به سال‌های قبل در انبارهای اموال تملیکی شاهد هستیم، گفت: کالاهای رسوبی دلایل مختلفی دارد. بعضی از کالاها سریع‌الفساد و بعضی بادوام و بعضی دیگر به مرور زمان دچار تغییرات می‌شوند. نورنژاد بیان داشت: سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان کالاهای اموال تملیکی تعیین تکلیف شد که بعضی از کالاها بر اساس قانون مشمول انهدام، فروش به شرط صادرات و یا فروش در داخل شدند.
***
1000 قطعه خودرو مشمول استاندارد اجباری می‌شود
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت 1000 قطعه خودرو تا پایان سال 1402 مشمول استاندارد اجباری می‌شود. مهدی اسلام‌پناه درباره استاندارد اجباری قطعات خودرو گفت: زمانی که کار تعیین استاندارد اجباری برای قطعات خودرو را شروع کردیم کمتر از ۵۴ قطعه استانداردسازی شده بود، در حالی که خودرو متشکل از چند هزار قطعه است. دبیر شورای‌عالی استاندارد افزود: هدف‌گذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۲  تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو را به هزار برسانیم. البته این کار ساده‌ای نیست  و پشتوانه علمی و فناورانه می‌خواهد که عزم ما برای انجام این کار جزم است. رئیس سازمان ملی استاندارد درباره استانداردهای اجباری هشتادوپنج‌گانه خودرو اظهار داشت: این استانداردها جزو استانداردهای ایمنی و عملکردی است که طبق دستور رئیس‌جمهور و قانون باید اجرایی شود. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تعدادی از خودروسازها الزامات هشتادوپنج‌گانه را بر تولیدات‌شان منطبق کرده‌اند، گفت: زمان‌های لازم را برای اجرای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه به خودروسازان داده‌ایم، امیدوارم مابقی خودروسازان هم این استانداردها را رعایت کنند.

Page Generated in 0/0040 sec